Μεγάλα έργα υποδομών στην Κρήτη

Στο Ηράκλειο βρίσκεται από χθες ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, όπου πραγματοποιεί συναντήσεις με υπηρεσιακούς παράγοντες και τοπικούς φορείς, αναφορικά με τα θέματα των υποδομών της Κρήτης.

Σήμερα το πρωί, ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, συνοδεία υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου Υποδομών, συμμετείχε σε ευρεία σύσκεψη με θέμα τις υποδομές της Κρήτης, στην οποία παραβρέθηκαν βουλευτές του νησιού, ο Περιφερειάρχης, Δήμαρχοι και τοπικοί φορείς.

Κατά την ομιλία του, ο Υπουργός  Υποδομών τόνισε, ότι βρίσκεται στο νησί για «λόγους ευθύνης», ως εκπρόσωπος της Ελληνικής Κυβέρνησης, για να αναζητήσει από κοινού με τους τοπικούς φορείς λύσεις στα μεγάλα προβλήματα και τις αγωνίες του νησιού.

Ο Υπουργός από την αρχή της ομιλίας του επισήμανε ότι, παρόλο που εκτελούνται μια σειρά από έργα υποδομών από το ΥΠΟΜΕΔΙ,  όπως τα μεγάλα υδραυλικά έργα, τα έργα των αεροδρομίων της Σητείας και των Χανίων, η επίσκεψη του αυτή στην Κρήτη επικεντρώνεται σε τρία βασικά έργα πνοής για την Κρήτη.

·       Το αεροδρόμιο του Καστελίου

·       Το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης

·       Τον ΒΟΑΚ

Πιο συγκεκριμένα, ο Υπουργός χαρακτήρισε το έργο του αεροδρομίου του Καστελίου ως μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις (περίπου 800 εκ. ευρώ), που γίνονται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.

Ένα αεροδρόμιο το οποίο θα αποτελέσει την καρδιά της αεροπορικής δραστηριότητας και των αεροπορικών μεταφορών στη Μεσόγειο, προς την Ευρώπη, την Αφρική και την Ασία,

σημειώνοντας ότι το αεροδρόμιο αυτό προορίζεται να παίξει τον ρόλο ενός ενδιάμεσου σταθμού προς τους παραπάνω προορισμούς. Το γεγονός αυτό, μεταξύ άλλων, προκάλεσε το έντονο ενδιαφέρον επτά ομίλων, οι οποίοι ενδέχεται να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, με τη νέα σύμβαση παραχώρησης να αναμένεται να έρθει στη Βουλή στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2015.  Με τις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων και της κτηματογράφησης να έχουν ήδη προχωρήσει, ο Υπουργός ανακοίνωσε σήμερα την χρηματοδότηση τόσο της «Μελέτης για τη Χωροταξική κατανομή των χρήσεων γης» στην περιοχή του Δήμου Καστελίου και πέριξ του αεροδρομίου, όσο και μιας μελέτης αναπτυξιακής για την περιοχή γύρω από το νέο αεροδρόμιο.

Όσον αφορά το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης, ο κ. Χρυσοχοΐδης αφού εξέφρασε την ανησυχία του για την «αποπνικτική κατάσταση» σε αυτό, καθώς το αεροδρόμιο δεν μπορεί να εξυπηρετήσει όλο το κύμα των επισκεπτών, τόνισε ότι «πρέπει έως ότου γίνει το Καστέλι, να κρατήσουμε το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης λειτουργικό, με την δημιουργία κατάλληλων συνθηκών, ώστε να μπορεί να απορροφήσει την διαρκώς αυξανόμενη κίνηση τουριστών και επισκεπτών».

«Ξεκινάμε άμεσα μαζί με το δήμο να δούμε μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με τον περιβάλλοντα χώρο και με την επέκταση του αεροδρομίου, κυρίως στο χώρο check in των επιβατών. Προσθέτουμε, δηλαδή, περίπου 2000τ.μ. χρήσιμου, ωφέλιμου χώρου στον περιβάλλοντα χώρο, αλλά και στις αναχωρήσεις και αφίξεις των επιβατών. Μόνο έτσι το αεροδρόμιο θα γίνει λειτουργικό». Ο Υπουργός υπογράμμισε ότι τα 15 εκ. που απαιτούνται για την αναβάθμιση αυτή, θα διατεθούν άμεσα.

Σχετικά με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ο Υπουργός επεσήμανε ότι ασχολήθηκε προσωπικά για την ανεύρεση μιας συνολικά βιώσιμης, κοινωνικά αποδεκτής και αναπτυξιακής λύσης για μεγάλο χρονικό διάστημα, σημειώνοντας ότι μετά από διαβούλευση και διαπραγμάτευση που έκανε με την ΕΤΕπ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμφώνησαν για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, μέσω σύμβασης παραχώρησης και πληρωμών διαθεσιμότητας. Τα κεφάλαια που θα χρειαστεί να διατεθούν από το Δημόσιο στη φάση κατασκευής, θα προέρχονται τόσο από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, όσο και από πόρους της ΕΤΕπ. Με την έναρξη των διαδικασιών να ξεκινάει άμεσα:

«Το Ελληνικό δημόσιο προκηρύσσει άμεσα μια στρατηγική μελέτη σκοπιμότητας, η οποία έχει δύο στόχους. Ο πρώτος στόχος της μελέτης είναι η όδευση, δηλαδή από πού θα περάσει αυτός ο δρόμος και ο δεύτερος στόχος είναι οικονομικός, δηλαδή η κυκλοφοριακή μελέτη και η σκοπιμότητα κοινωνικοοικονομική και χρηματοοικονομική.»

Στο ΒΟΑΚ, ο Υπουργός τόνισε, ότι δεν θα υπάρχουν διόδια, καθώς για τον τοποθέτηση τους απαιτείται η ύπαρξη παράπλευρου / εναλλακτικού οδικού δικτύου, το οποίο στην Κρήτη δεν είναι εφικτό να κατασκευαστεί εξαιτίας τόσο του αναγλύφου, όσο και των υπέρογκων ποσών, που απαιτούνται για τις απαλλοτριώσεις, δεδομένης της τεράστιας αξίας γης.

 

Δηλώσεις Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ:

Είμαι σήμερα στο Ηράκλειο για τρεις λόγους. Και οι τρεις λόγοι αφορούν τις μεγάλες υποδομές του νησιού. Αφορούν την προοπτική της απασχόλησης και της ανάπτυξης. Αφορούν τα εισοδήματα μας, αφορούν την προοπτική της νέας γενιάς.

Το πρώτο ζήτημα έχει να κάνει με το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου. Είναι η μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει τα τελευταία δέκα χρόνια στην Ελλάδα. Ένα αεροδρόμιο, για το οποίο έδειξαν ενδιαφέρον επτά μεγάλοι όμιλοι, έλληνες και ξένοι και είμαι πολύ χαρούμενος να σας πω ότι σε ένα μήνα από τώρα, περίπου στις 16 Δεκεμβρίου, θα υποβληθούν οι τελικές προσφορές, στη δεύτερη και τελευταία φάση του διαγωνισμού, έτσι ώστε να έχουμε τον ανάδοχο, αρχές του επομένου χρόνου και να πάμε στη Βουλή να υπογράψουμε τη νέα σύμβαση που θα ψηφιστεί για να αρχίσει η κατασκευή του έργου.

Ταυτόχρονα, ξεκινάμε την μελέτη για την συνολική αποτύπωση των χρήσεων της γης στην περιοχή, ένα σχέδιο δηλαδή χωροταξικής κατανομής χρήσεων, όπως επίσης και μία αναπτυξιακή μελέτη για να δούμε με ποιο τρόπο θα αναπτυχθεί η συνολική περιοχή διότι. Όπως αντιλαμβάνεστε, η περιοχή του νέου αεροδρομίου θα προσελκύσει χιλιάδες δραστηριότητες και δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους.

Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο βρίσκομαι εδώ σήμερα είναι το αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκης. Έχω έρθει επανειλημμένα στο Ηράκλειο, έχω ασχοληθεί προσωπικά μαζί με τις υπηρεσίες μου και τον αερολιμενάρχη προκειμένου για να ενισχύσουμε τις υποδομές του μέχρι να κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο. Χρειαζόμαστε το υπάρχον αεροδρόμιο να μπορεί να εξυπηρετεί με αξιοπρέπεια, με ασφάλεια τους επισκέπτες και τους τουρίστες που όλο και περισσότερο αυξάνονται κάθε χρόνο. Αποφασίσαμε λοιπόν να κάνουμε μια επέκταση στο χώρο υποδοχής αναχωρήσεων του αεροδρομίου, καθώς και στο χώρο αφίξεων έτσι ώστε να μεγαλώσουμε σημαντικά το χώρο του αεροδρομίου για να μπορούν να εξυπηρετούνται καθημερινά οι τουρίστες και οι επισκέπτες, οι εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο, να διευθετήσουμε τον εξωτερικό χώρο με μια σειρά παρεμβάσεις.

Ένα έργο που θα στοιχίσει πάνω από 15 εκ και ξεκινά άμεσα. Και αυτό επαναλαμβάνω είναι με προσωπική μου απόφαση να το εντάξω στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, γιατί θεωρώ ότι είναι κρίσιμο ζήτημα η υποδομή του υπάρχοντος αεροδρομίου να λειτουργήσει σωστά.

Ο τρίτος λόγος για τον οποίο βρίσκομαι εδώ σήμερα, αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης. Κάποιοι είπαν «έρχεται με άδεια χέρια» και κάποιοι άλλοι είπαν ότι έρχομαι με «χρυσά χάπια» και διάφορους τέτοιους είδους επιθετικούς προσδιορισμούς. Ήρθα σήμερα λοιπόν για λόγους ευθύνης απέναντι σε όλους τους Κρήτες, για λόγους ευθύνης απέναντι στο Ελληνικό λαό και απέναντι στην Κρήτη. Ήρθα γιατί πρέπει να αποδείξουμε ότι μπορούμε να δίνουμε λύσεις. Προχωράμε, λοιπόν, αυτή είναι η ανακοίνωση μου, προχωράμε στην κατασκευή του ΒΟΑΚ.

Απαντήθηκε από όλους το ερώτημα ότι χρειαζόμαστε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη, από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τα Χανιά, και χρειαζόμαστε επίσης δρόμους ταχείας κυκλοφορίας στα υπόλοιπα τμήματα της βόρειας ανατολικής και βόρειας δυτικής Κρήτης.

Ένα έργο το οποίο θα κοστίσει όσο χρειάζεται, σύμφωνα με τις μελέτες οι οποίες ξεκινάνε. Ένα έργο το οποίο θα είναι παραχωρησιακό με κεφάλαια από την ΕΤΕΠ και κεφάλαια ιδιωτικά και τραπεζικά, με σύμβαση η οποία μετά από διαγωνισμό θα περάσει από τη Βουλή και η υποχρέωση του Ελληνικού δημοσίου για τα επόμενα 30 χρόνια να αποπληρώνει τον δανεισμό και την απόδοση κεφαλαίων του παραχωρησιούχου.

Ο δρόμος γίνεται χωρίς διόδια, όχι γιατί είμαστε λαϊκιστές, αλλά γιατί οι πιθανές απαλλοτριώσεις ενός παράπλευρου δικτύου, για να δώσουμε τη δυνατότητα εναλλακτικών διαδρομών, κοστίζουν τεράστια στην Κρήτη και συνεπώς οδηγούμαστε σε ένα μοντέλο – όπως και το Καστέλι εξάλλου και το Ελευθέριος Βενιζέλος και μια σειρά άλλα μεγάλα πρότζεκτ που γίνονται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή- με κεφάλαια μεικτά, δημόσια και ιδιωτικά, για να κατασκευάσουμε ένα δρόμο την ευθύνη του οποίου –  συντήρηση, λειτουργία, οδική ασφάλεια-  θα έχει η υπεύθυνη εταιρία.

Αυτή λοιπόν είναι η απόφαση μας, αυτός είναι ο σκοπός για τον οποίο ήρθα. Νομίζω ότι σήμερα όλος ο πολιτικός κόσμος, η αυτοδιοίκηση στην Κρήτη, συμφώνησε πάνω στις αρχές αυτού του εγχειρήματος και πιστεύω ότι, το αργότερο στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015, θα προχωρήσουμε στην πρώτη φάση της δημοπράτησης του έργου, έτσι ώστε το έργο στα μέσα του 2016 να ξεκινήσει».

 

Ερώτηση Δημοσιογράφου:

 

Δημοσιογράφος: Κύριε Υπουργέ σας προβληματίζει το ενδεχόμενο εκλογών και αλλαγών που μπορεί να προκύψουν ;

Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ: Οι μεγάλοι αναπτυξιακοί σχεδιασμοί σε μια χώρα δεν αναστέλλονται από εκλογές ή όποια άλλα γεγονότα. Οι εκλογές είναι προγραμματισμένες για το 2016. Συνεπώς εγώ προσωπικά κάνω τη δουλεία μου και τίποτα άλλο. Αυτό ήρθα να πω εδώ σήμερα.

Πιστεύω ότι αυτό που δεν έχουμε ανάγκη σήμερα είναι οι εκλογές. Και πιστεύω επίσης, ότι όσοι θέλουν να σκίζουν μνημόνια, αυτή δηλαδή η ατζέντα του «σκίζουμε τα μνημόνια» οδήγησε σε καταστροφές πριν δύο εβδομάδες. Κάποιοι όμως δε θέλουν να σκίζουν μόνο μνημόνια, θέλουν να σκίζουν και τους θεσμούς.

Υπενθυμίζω ότι στις αρχές του χρόνου, το Φλεβάρη, έχουμε προεδρική εκλογή, δεν έχουμε βουλευτικές εκλογές. Όσοι, λοιπόν, επιχειρούν να σκίσουν τους θεσμούς, είναι προφανές ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται ούτε στις ανάγκες τις χώρας για πολιτική σταθερότητα, ούτε στην προοπτική ότι του χρόνου θα έχουμε περίπου 3% ανάπτυξη, ούτε στις ανάγκες που έχει κυρίως η νέα γενιά για απασχόληση.