Να μην καλλιεργούμε μεταμνημονιακές αυταπάτες

Συνέντευξη Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στο Βήμα FM

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καλημερίζουμε στην τηλεφωνική γραμμή τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων τον κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Καλή σας ημέρα κύριε Υπουργέ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα και στους τρεις σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως τα έχετε καταφέρει και ενώ μπήκαμε στην ανάπτυξη, πήρατε ένα μέτρο ανάσα με τις 100 δόσεις, όλοι γκρινιάζουν και βρίσκεστε να απολογείστε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα μεγαλύτερο, εννοώ πιο δυσάρεστο. Το γεγονός, ότι ενώ η Ελλάδα έχει αυτή τη στιγμή δυο φορές καλύτερα δημοσιονομικά από την Πορτογαλία, την Ιταλία, την Ισπανία και τα επιτόκια αυτών των τριών χωρών κινούνται μεταξύ 260 και 140, εμείς είμαστε ουσιαστικά αποκλεισμένοι από τις αγορές. Αυτό είναι πολύ δυσάρεστο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Που το αποδίδετε ;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Το αποδίδω στο γεγονός, ότι υπάρχει κ. Παπαχρήστο ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης αυτή τη στιγμή. Το κρίσιμο θέμα δηλαδή, είναι η εμπιστοσύνη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Όχι πολιτικής αβεβαιότητας;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ακριβώς, πρωτίστως αυτό. Η έλλειψη εμπιστοσύνης δηλαδή, οφείλεται στην πολιτική αβεβαιότητα, το ερώτημα της πολιτικής σταθερότητας. Δεύτερον, θεωρώ, ότι πρέπει να προσέξουμε πολύ, διότι υπάρχει η λεγόμενη μεταμνημονιακή αυταπάτη. Αντί να ασχολούμαστε με όλα αυτά, να καλλιεργούμε ένα κλίμα ουτοπικό σε σχέση με την μεταμνημονιακή εποχή, την οποία ταυτίζουμε με την έξοδο από την κρίση. Αυτό δεν είναι σωστό, είναι λάθος, γιατί κρίση έχει και η Ιταλία, που δεν έχει μνημόνιο και πολύ μεγαλύτερη από εμάς ενδεχομένως αυτή τη στιγμή. Άρα λοιπόν, το ζητούμενο δεν είναι αυτό, το ζητούμενο είναι η εμπιστοσύνη και οι δουλειές και οι επενδύσεις. Όλα τα άλλα δεν έχουν καμιά αξία, όπως αντιλαμβάνεστε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μήπως η λύση κ. Υπουργέ είναι η επιτάχυνση των εξελίξεων; Αυτό το κλίμα της αβεβαιότητας δηλαδή μπορεί να συντηρηθεί μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου, που θα έχουμε την προεδρική εκλογή ή θα συζητούσατε το ενδεχόμενο να επιταχυνθούν αυτές οι εξελίξεις, για να λήξει και η αβεβαιότητα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχα αναφερθεί και στα δύο. Είχα πει εδώ και καιρό, ότι δυστυχώς οι επενδύσεις στη χώρα δεν έρχονται. Φανταστείτε να έρχονταν επενδύσεις, το 1,7 που είναι η δεύτερη καλύτερη επίδοση στην Ευρώπη, θα ήταν πολύ περισσότερο αυτή τη στιγμή και με πολύ περισσότερες δουλειές. Δεύτερον, είχα πει και έχω γράψει και άρθρο σε εφημερίδα πριν από ένα μήνα, ότι πρέπει να υπάρξει συμφωνία, ούτως ώστε να φέρουμε μπροστά συντεταγμένα και σωστά και συμφωνημένα το θέμα του Προέδρου της Δημοκρατίας και εκλογές λίγους μήνες πριν από την καθορισμένη ημερομηνία του 2016. Αυτά πρέπει, αυτά νομίζω ότι χρειάζεται να κάνουν οι υπεύθυνες πολιτικές δυνάμεις του τόπου. Πάντως, αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή είναι πραγματικά σε βάρος της χώρας, εννοώ δηλαδή, ότι σκίζουμε μνημόνια, πάμε στη μεταμνημονιακή εποχή με ένα τρόπο ασύνταχτο. Από την άλλη πλευρά, κάνουμε λέει face control σε όσους θέλουν να μπουν στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ αύριο, μεθαύριο και το πρώτο κριτήριο θα είναι η μη ψήφιση του Προέδρου της Δημοκρατίας, ενώ οι θεσμοί και το Σύνταγμα επιβάλουν να εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας τώρα. Οι εκλογές είναι άλλο ζήτημα. Γιατί τα κάνουμε όλα αυτά; Πραγματικά είναι αξιοπερίεργο για έναν λαό, ο οποίος έχει υποστεί αφαίμαξη και βάσανα επί τόσα χρόνια. Είναι ακατανόητα πράγματα. Πρέπει επιτέλους να αποδώσουμε σε όλες τις πολιτικές δυνάμεις, αυτές οι οποίες δεν στέκονται υπεύθυνα απέναντι στον ελληνικό λαό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχω την αίσθηση, ότι πριν ασχοληθείτε με το τί κάνει η αντιπολίτευση, θα έπρεπε ίσως να ασχοληθείτε περισσότερο με το τί κάνουν οι κοινοβουλευτικές ομάδες των δύο κυβερνητικών εταίρων, διότι εμφανίζεται το πολιτικό πρόβλημα της κυβέρνησης να προέρχεται κυρίως από το εσωτερικό της.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, δεν ξέρω, εάν εμφανίζεται να προέρχεται από το εσωτερικό της, με την έννοια, ότι υπάρχουν αντιστάσεις, ενδεχομένως σε μια σειρά από ζητήματα. Το θέμα όμως, δεν είναι εκεί. Το ζήτημα είναι, ότι οι ηγεσίες πρέπει να εκπέμψουν μήνυμα σταθερότητας, εμπιστοσύνης. Η σταθερότητα και η εμπιστοσύνη σημαίνουν και κάτι ακόμα, τις αλλαγές, που πρέπει να γίνουν στη χώρα. Εάν δηλαδή δεν λύσουμε το θέμα της απονομής δικαιοσύνης και συνεχίζεται αυτή η κατάσταση που έχουμε στην Ελλάδα, δεν πρόκειται να έρθουν άνθρωποι να επενδύσουν, γιατί ξένοι θα έρθουν στην Ελλάδα, Έλληνες δεν υπάρχουν να επενδύσουν. Εάν δεν λύσουμε το θέμα της φορολογίας και της αποκατάστασης της ίσης μεταχείρισης των Ελλήνων πολιτών, για να πληρώνουν αναλογικά, δεν πρόκειται να υπάρξει εμπιστοσύνη, ούτε σταθερότητα. Θέλω να πω δηλαδή, ότι χρειάζονται ισχυρές πολιτικές αποφάσεις, χρειάζεται ισχυρό πολιτικό σχέδιο, που θα δημιουργήσει αυτό το στοιχείο της εμπιστοσύνης και στη συνέχεια να πάμε στο στοιχείο της δικαιοσύνης και του δίκαιου κράτους. Αυτά τα πολύ απλά πράγματα απαιτούνται σήμερα, για να μην υπάρχουν όλες αυτές οι καταστάσεις που αναφέρατε προηγουμένως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εσείς δεν γκρινιάζετε συνήθως, δουλεύετε. Τι γίνεται με τα μεγάλα έργα, που ενδιαφέρουν εμένα; Πηγαίνω στα Γιάννενα συχνά, προχωράει η Ιόνια Οδός;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Ιόνια Οδός προχωράει και θα είναι έτοιμη στα χρονικά πλαίσια, που έχουν συμφωνηθεί από το νόμο, τις συμβάσεις, που έχουν υπογραφεί πέρυσι το Δεκέμβριο. Τα έργα εξελίσσονται κανονικά και έχουν συμβάλλει σημαντικότατα στην αύξηση του ΑΕΠ και του ρυθμού ανάπτυξης της χώρας. Μαζί με τον τουρισμό είναι οι δυο πηγές αυτή τη στιγμή εσόδων, εισοδήματος για τους πολίτες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η Ιόνια δηλαδή πότε παραδίδεται;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τέλος του 2015. Εκτός βέβαια από τις 2 σήραγγες, για τις οποίες πρόσφατα πήραμε την αδειοδότηση, οι οποίες θα τελειώσουν 6 μήνες αργότερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα τον Ιούνιο του 2016, στις εκλογές ας πούμε, αν δεν γίνουν τώρα, θα έχουμε τα…

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και όχι μόνο η Ιόνια Οδός, αλλά και η Ολυμπία Οδός, δηλαδή το Πάτρα – Κόρινθος. Επίσης, θα ολοκληρωθεί σε λίγους μήνες ο δρόμος της Τρίπολης προς την Καλαμάτα και τη Σπάρτη, καθώς και ο δρόμος των Τεμπών, των ΠΑΘΕ και μια σειρά άλλα τμήματα, που θα παραδώσουμε σε λίγες ημέρες, όπως η Παράκαμψη της Στυλίδας. Γίνεται σημαντική δουλειά σε μια χώρα, η οποία ξεκίνησε ουσιαστικά από τις στάχτες της πριν από ενάμιση χρόνο και ανέστησε, ανασύνταξε τα έργα, έγινε επανεκκίνηση, απασχολούνται χιλιάδες άνθρωποι, χιλιάδες επιχειρήσεις.

Δεν είναι μόνο αυτά, υπάρχουν και άλλα πράγματα τα οποία δείχνουν, ότι μπορούμε να κάνουμε μεταρρυθμίσεις, επιμερίζοντας το κοινωνικό κόστος ή επ’ ωφελεία της κοινωνίας. Σας θυμίζω, ότι πριν από 2 μήνες περίπου κάναμε μια μεγάλη μεταρρύθμιση στις αστικές συγκοινωνίες. Δεν αναφέρομαι μόνο στο γεγονός, ότι σήμερα ο κάθε Αθηναίος μετακινείται όλο το 24ωρο με 1 ευρώ με όλα τα ΜΜΜ και ο φοιτητής, ο σπουδαστής και ο συνταξιούχος με μισό ευρώ, είναι, ότι αυτό αποτελεί μια μεταρρύθμιση. Νοικοκυρέψαμε τις εταιρείες, μαζέψαμε τα έξοδα, κάναμε μια τεράστια αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο διοικούνταν και τελικώς μειώσαμε την εισφορά του κρατικού προϋπολογισμού από τα 146 στα 90 εκατομμύρια. Έχουμε καλύτερες και φθηνότερες συγκοινωνίες φέτος, χωρίς να απολύσουμε κανέναν σε συνεργασία με την τρόικα, ενώ όταν πρωτοπήγα στο Υπουργείο, η τρόικα ζητούσε να απολύσουμε 900 εργαζόμενους και να αυξήσουμε 30 λεπτά το εισιτήριο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα που το έφερε η κουβέντα κύριε Χρυσοχοΐδη διαβάζω σήμερα ένα ρεπορτάζ στο vima.gr, ότι θα μπουν διόδια στην Αμφίπολη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα διόδια κύριε Χιώτη είναι μια μεγάλη αλλαγή, που γίνεται στη χώρα, μια μεγάλη μεταρρύθμιση, η οποία θα καθορίσει το μέλλον των αυτοκινητοδρόμων στην χώρα. Διόδια στην Εγνατία υπάρχουν αυτή τη στιγμή, θα τοποθετηθούν ανά 50 χλμ. όπως προβλέπεται από τον νόμο σε όλο το μήκος, από τα Ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι την Ηγουμενίτσα, αλλά με μια διαφορά πια και αυτό είναι μια καινοτομία που έρχεται στη χώρα μας. Τα διόδια θα είναι αναλογικά, δηλαδή όσα χιλιόμετρα κάνεις τόσα θα πληρώνεις. Αυτό είναι δίκαιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό θα γίνει και στα υπόλοιπα διόδια ή μόνο στης Εγνατίας;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και στα υπόλοιπα διόδια μέχρι το τέλος του 2016 θα έχουν προσαρμοστεί και αυτά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και στην Αττική Οδό κύριε Υπουργέ;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Αττική Οδός είναι ένα σύστημα, το οποίο υπάρχει εδώ και 15 χρόνια περίπου κ. Παπαχρήστο, το οποίο ουσιαστικά είναι  και αυτό αναλογικό, αλλά είναι ένας δρόμος πολύ περιορισμένης έκτασης και τηρείται ένα διόδιο περίπου αναλογικό. Δεν είναι αναλογικό αλλά περίπου αναλογικό. Βλέπετε όμως, ότι η Αττική Οδός για την οποία τόσα πράγματα είχαν ακουστεί επί πολλά χρόνια, είναι ένας δρόμος, ο οποίος έχει ποιότητα, έχει ασφάλεια, έχει ταχύτητα και νομίζω είναι από τα πιο σημαντικά έργα που έχουν γίνει στη χώρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό που λέτε είναι πολύ σοβαρό, δηλαδή θα γίνουν αναλογικά όλα τα διόδια, πως θα γίνει αυτό;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προσέξτε, δώσαμε μάχη, έδωσα εγώ προσωπικά μάχη και με το ΤΑΙΠΕΔ και με διάφορους άλλους, οι οποίοι έχουν άλλες λογικές σε αυτή τη χώρα, για να υπάρξει επιτέλους σε αυτόν τον τομέα η αναλογική μεταχείριση, η ισονομία και η ισοπολιτεία, να κυριαρχήσει το δίκαιο, δηλαδή όσα χιλιόμετρα κάνεις τόσα χιλιόμετρα θα πληρώνεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πως θα γίνεται αυτό;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ηλεκτρονικά, πάρα πολύ απλά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πότε θα τεθεί αυτό σε εφαρμογή;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή περίπου σε δύο χρόνια από σήμερα. Σε περίπου δύο χρόνια θα μπουν και τα διόδια στην Εγνατία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στη Βοιωτία, τη Φθιώτιδα εκεί που διαμαρτύρονται οι κάτοικοι, εκεί πότε θα μπουν μετά από δύο χρόνια ή πιο σύντομα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στο θέμα της Φθιώτιδας έχω αναφερθεί επανειλημμένα. Δεν αφορά τους κατοίκους αυτή η απόφαση, αφορά τους διερχόμενους. Το ότι φωνάζουν κάποιοι Δήμαρχοι, είναι γιατί εκείνοι δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Θα το ξαναπώ. Η Περιφέρεια και οι Δήμοι αυτή τη στιγμή υποφέρουν από το γεγονός, ότι πολλά φορτηγά παρανόμως – το τονίζω αυτό – κυκλοφορούν στους παράδρομους, στους παράλληλους δρόμους και μέσα στους οικισμούς. Αυτό απαγορεύεται. Αντί να επιβάλουμε τον νόμο, ζητούμε να καταργήσουμε τα διόδια. Αναρωτιέμαι, πως θα κατασκευαστούν οι δρόμοι; Γιατί τα διόδια δεν πηγαίνουν στην τσέπη κανενός, πηγαίνουνε στην κατασκευή των δρόμων.

Δεύτερον, ποιος θα πληρώνει τους δρόμους, τη χρήση των δρόμων; Η ηλικιωμένη συνταξιούχος του Έβρου, κάποιος κάτοικος της Κρήτης ή ένας συνταξιούχος μέσα στην Αττική, που δεν ταξιδεύει; Πως δηλαδή θα γίνεται η κατασκευή, η συντήρηση αύριο του δρόμου; Σε όλη την Ευρώπη υπάρχει αυτή η λογική, που λέει, ότι ο χρήστης πληρώνει

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι πολλά τα θέματα που θα θέλαμε να συζητήσουμε μαζί σας, δυστυχώς δεν έχουμε άλλο χρόνο, θα επαναλάβουμε τη συζήτηση.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να είστε καλά