«Στη Θεσσαλονίκη με το μετρό μαθαίνουμε την δημοκρατία καλύτερα γιατί μέσα από διαφορετικές προσεγγίσεις και απόψεις βρίσκουμε λύσεις»

Υπεγράφη σήμερα στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μ. Χρυσοχοΐδη, Σύμφωνο Συνεργασίας για την προώθηση του έργου «Δυτικός Προαστιακός Σιδηρόδρομος – CITY TRAIN», που θα ενώσει το κέντρο της πόλης με τη Δυτική Προαστιακή ζώνη της Θεσσαλονίκης. Στόχος του έργου, είναι η ενδυνάμωση των δημοσίων συγκοινωνιών σε περιοχές της Θεσσαλονίκης που παραδοσιακά υποεξυπηρετούνται, καθώς επίσης και η διασύνδεση των αστικών μέσων συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο (Λάρισα, Κατερίνη, Έδεσσα, Βέροια) και η αποσυμφόρηση του Κεντρικού Επιβατικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.

Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, δήλωσε:

«Βρίσκομαι σήμερα στη Θεσσαλονίκη για έναν πολύ σημαντικό λόγο, αφορά την προσπάθεια που θα κάνουμε τους επόμενους μήνες, να ενώσουμε τα λαϊκά προάστια της Δυτικής Θεσσαλονίκης, την βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την αφετηρία των αστικών συγκοινωνιών. Διαμορφώνουμε ένα δίκτυο αστικών και προαστιακών συγκοινωνιών και μεταφορών, ούτως ώστε να εξασφαλίσουμε στους εργαζόμενους, στα λαϊκά στρώματα της δυτικής πόλης, την δυνατότητά τους να μετακινούνται, είτε για την δουλειά τους, είτε για αναψυχή. Αυτό είναι ύψιστο δικαίωμα και πολλές φορές το στερούμε μέσα από την έλλειψη υποδομών μεταφοράς και συγκοινωνιών».

Επιπλέον, ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, αναφερόμενος στο μετρό Θεσσαλονίκης τόνισε την απόφασή του ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέσα στις προθεσμίες που έχουν τεθεί. Χαρακτηριστικά ανέφερε:

«Είμαι εδώ, γιατί θέλω να ξεκολλήσουμε το έργο. Είμαι εδώ, γιατί έχω πάρει απόφαση και έχω ευθύνη το έργο αυτό να ολοκληρωθεί επιτέλους. Και είμαι εδώ για να πω, ότι στη Θεσσαλονίκη με το μετρό μαθαίνουμε την δημοκρατία καλύτερα. Συζητάμε, υπάρχουν αντίθετες απόψεις, υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις, ωστόσο βρίσκουμε λύσεις. Και θέλω να σας πω, ότι σήμερα βρήκαμε πάλι μια λύση, για να πάμε μπροστά, για να έχουμε πρόοδο.

Η λύση είναι ότι μια απόφαση του ΣτΕ που θα βγει σε λίγες μέρες, μια άλλη νέα προσφυγή που έχει κάνει ο δήμος της Θεσσαλονίκης, δεν πρόκειται να επηρεάσουν πλέον την πορεία του έργου. Το μέτωπο της σήραγγας και το μέτωπο των έργων είναι πλέον πεντακάθαρο, από τη Νέα Ελβετία μέχρι την αφετηρία, το σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Θα διεξάγονται εργασίες στη Βενιζέλου, θα διεξάγονται εργασίες στη Βούλγαρη ή όπου αλλού, αλλά δεν πρόκειται αυτές οι εργασίες ούτε οι δικαστικές προσφυγές να επηρεάσουν ουδόλως την κατασκευή του έργου.

Συνεπώς, δεν υπάρχουν πλέον δικαιολογίες, δεν υπάρχουν προσχήματα, δεν υπάρχουν εμπόδια, υπάρχει μόνο ένα πράγμα στο μυαλό και στη συνείδηση όλων μας: ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέσα στις προθεσμίες που έχουν ταχθεί από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν, η νέα απόφαση. Και είναι μία απόφαση, η οποία κάθε φορά βγαίνει μέσα από τον διαρκή διάλογο και τις αντίθετες απόψεις. Όπως είπα και προηγουμένως, στην Ελλάδα σήμερα η πιο δύσκολη και σκληρή δουλειά δεν είναι να πείσεις τον άλλο. Η πιο δύσκολη δουλειά είναι να ακούσεις τον άλλον.

 

Αναλυτικά οι δηλώσεις του υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ:

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ

 

Με τον Προαστιακό ενώνουμε όλα τα λαϊκά προάστια της Δυτικής Θεσσαλονίκης με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την πλατεία Ελευθερίας, όπου στο μεν λιμάνι θα είναι και η αφετηρία της νέας γραμμής με τα ελαφρά πλοία, ούτως ώστε να υπάρχει και εκεί αίσθηση της συγκοινωνίας και βεβαίως με την πλατεία Ελευθερίας, όπου είναι η αφετηρία των αστικών συγκοινωνιών.

Είναι η μεγάλη προσπάθεια, που κάνουμε μαζί με τους δημάρχους της Δυτικής Θεσσαλονίκης, τον δήμαρχο του μητροπολιτικού κέντρου, τον κ. Μπουτάρη, και θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλους τους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης γι’ αυτήν την πρωτοβουλία. Είναι κρίσιμο ζήτημα η αστική κινητικότητα. Είναι πολύ σημαντικό, να δίνουμε στους ανθρώπους τη δυνατότητα να ασκούν το ύψιστο δικαίωμα της μετακίνησης, είτε για την δουλειά τους, είτε για αναψυχή. Μέσα από τα δίκτυα ουσιαστικά ενώνουμε τους ανθρώπους αλλά και δημιουργούμε θέσεις εργασίας.

Θέλω να ευχαριστήσω θερμά για μία ακόμα φορά τους προέδρους και τους διευθύνοντες συμβούλους του ομίλου του ΟΣΕ, την Εγνατία Α.Ε. την οποία προ ολίγου συνάντησα και είχα μία εξαιρετική συνεργασία μαζί τους. Να ευχαριστήσω επίσης την διαχειριστική αρχή μεταφορών, η οποία μαζί με τους συνεργάτες του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κάνουν μια εξαιρετική δουλειά. Αυτή τη στιγμή, στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιούμε σημαντικά έργα. Εκτός από αυτό για το οποίο δώσαμε 10 εκατ. ευρώ, πραγματοποιούμε το έργο της αστικής συγκοινωνίας, της ναυσιπλοΐας, για να ενώσουμε τα διάφορα σημεία της Θεσσαλονίκης με ελαφρά πλοία και επίσης, εκτελούμε πολύ σημαντικά έργα όπως είναι το μετρό το οποίο είναι ένα πολύπαθο έργο.

Για το μετρό Θεσσαλονίκης

Ξεκινήσαμε μία προσπάθεια τους τελευταίους μήνες και θέλω να σας πω, ότι παρά το ότι δεν είναι ακόμα αυξημένοι και ικανοποιητικοί οι ρυθμοί, όπως θα θέλαμε, το έργο παρουσιάζει μία καλή πρόοδο στην εκτέλεσή του.

Υπάρχει ένα νέο στοιχείο, το οποίο θέλω να θέσω υπόψη σας και να το γνωρίζουν όλοι οι Θεσσαλονικείς. Σε λίγες μέρες θα υπάρχει απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με την προσφυγή που είχε γίνει προ καιρού για το ζήτημα των αρχαιολογικών ευρημάτων στη  Βενιζέλου. Ήδη, μαθαίνω, ότι υπάρχει μία νέα προσφυγή για το θέμα αυτό. Ωστόσο, η απόφασή μας και οι οδηγίες που δόθηκαν στον ανάδοχο είναι συγκεκριμένες και αφορούν στην εκτέλεση του έργου απρόσκοπτα.

Έτσι λοιπόν, θα συνεχιστούν οι ανασκαφικές εργασίες στη Βενιζέλου, μπορούν να συνεχίζονται οποιεσδήποτε δίκες υπάρχουν σε σχέση με το θέμα της Βενιζέλου, αλλά το έργο παραδίδεται πλέον στον εργολάβο, τον ανάδοχο – όπως στη Βενιζέλου, έτσι και στη Βούλγαρη χωρίς κανένα εμπόδιο, απρόσκοπτα – να συνεχίζει τη δουλειά του.

Το μέτωπο λοιπόν, είναι καθαρό και από τη Νέα Ελβετία μέχρι το σιδηροδρομικό σταθμό, από την αρχή του έργου μέχρι το τέλος του έργου, υπάρχει πλέον μέτωπο εργασιών, ανεξάρτητα οποιασδήποτε δραστηριότητας ασκείται αυτή τη στιγμή, είτε θα ασκείται στο μέλλον. Όταν τελειώσουν οι διαδικασίες και των αρχαιολογικών ερευνών ή των όποιων δικαστικών αποφάσεων, τότε θα προχωρήσουμε και την κατασκευή των δύο αυτών σταθμών.

Αυτό το τονίζω προς άρση οποιωνδήποτε άλλων συζητήσεων από εδώ και πέρα. Κανείς, λοιπόν, από εδώ και πέρα δεν πρόκειται να επικαλεστεί, ούτε ο ανάδοχος, ούτε το δημόσιο, ούτε οι αρχαιολόγοι, ούτε ο Δήμος, κανείς πλέον δεν μπορεί να επικαλεστεί  οποιοδήποτε εμπόδιο στην εκτέλεση του έργου. Το έργο εκτελείται, με ένα ρυθμό καλό, αλλά όχι όσο θα θέλαμε. Ελπίζω ότι το επόμενο διάστημα θα αυξηθεί ο ρυθμός και θα είναι τέτοιος, που θα ολοκληρώσει το έργο μέσα στα προβλεπόμενα χρονικά όρια. Το ίδιο συμβαίνει και με το έργο το καινούργιο της Καλαμαριάς. Το ίδιο συμβαίνει σε ότι αφορά την επέκταση του Μετρό στη Σταυρούπολη, με έναν ικανοποιητικό ρυθμό σύνταξης μελετών.

Μέσα από το Μετρό της Θεσσαλονίκης μαθαίνουμε τη Δημοκρατία καλύτερα, δηλαδή μαθαίνουμε να συνεννοούμαστε. Ο καθένας έχει τις απόψεις του, έχει επίσης τα δίκια του, αλλά μέσα από αυτό το διάλογο κάθε φορά βρίσκουμε τρόπο να αντιμετωπίζουμε τα εμπόδια και να γινόμαστε πιο αποτελεσματικοί και να μην ρίχνουμε τα βάρη στον άλλο. Ξέρετε κάτι; Στην Ελλάδα σήμερα η πιο δύσκολη δουλειά δεν είναι να πείσεις τον άλλον, είναι να ακούσεις τον άλλον.

 

Για το τραμ Θεσσαλονίκης

Όταν θα λειτουργήσει πολύ σύντομα ο Προαστιακός, θα δείτε πόσο μεγάλο αγαθό είναι. Διότι ο Προαστιακός κυρίως ενώνει λαϊκά προάστια, εκεί που υπάρχουν πάρα πολλοί εργαζόμενοι, άνθρωποι των οποίων η καθημερινότητα είναι δύσκολη και πρέπει να μετακινούνται σε αρκετά μεγάλες αποστάσεις για τα δεδομένα των πόλεων, σε μια βιομηχανική περιοχή, όπως και οι σπουδαστές των ΤΕΙ από τη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου στη Θεσσαλονίκη. Επίσης, δημιουργούμε πλέον ένα δίκτυο αλληλοσυμπληρούμενων δικτύων μεταξύ τους, δηλαδή ο Προαστιακός, η αστική συγκοινωνία, η αστική ναυσιπλοΐα, το Μετρό και βεβαίως το τραμ.

Θέλουμε, να φτιάξουμε στη Θεσσαλονίκη ένα ελαφρύ τραμ, το οποίο θα συμπληρώνει τις υπόλοιπες υποδομές. Παρέλαβα σήμερα την προμελέτη, μια προκαταρκτική μελέτη για να είμαι ακριβής. Έχουμε χρηματοδοτήσει την τελική μελέτη, έτσι ώστε πολύ σύντομα να έχουμε στα χέρια μας την οριστική μελέτη για το έργο και να ξεκινήσουμε την κατασκευή του.

Είναι μεγάλο αγαθό η αστική κινητικότητα, η δυνατότητα των ανθρώπων να μετακινούνται με όλα τα μέσα που διαθέτει μια πόλη. Όσο πιο οργανωμένα και καλά σχεδιασμένα τα διαθέτει, τόσο πιο πολύ εξυπηρετεί τους ανθρώπους της και γι’ αυτό βρισκόμαστε εδώ σήμερα, εσείς οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, εμείς με τις υπηρεσίες, για να δημιουργήσουμε καλύτερη ποιότητα ζωής στις πόλεις. Κλείνοντας να τονίσω ότι αυτό θα είναι και ένα από τα κεντρικά ζητήματα της Ευρωπαϊκής πολιτικής στον τομέα των μεταφορών το επόμενο χρονικό διάστημα και βέβαια για τις πολιτικές του περιβάλλοντος.

 

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΜΕΔΙ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ:

Βρίσκομαι σήμερα στην Θεσσαλονίκη για έναν πολύ σημαντικό λόγο και αφορά την προσπάθεια που θα κάνουμε τους επόμενους μήνες, να ενώσουμε τα λαϊκά προάστια της Δυτικής Θεσσαλονίκης, την βιομηχανική περιοχή της Σίνδου και τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και την αφετηρία των αστικών συγκοινωνιών. Έτσι, διαμορφώνουμε ένα δίκτυο αστικών και προαστιακών συγκοινωνιών και μεταφορών, ούτως ώστε να εξασφαλίσουμε στους εργαζόμενους, στα λαϊκά στρώματα της δυτικής πόλης, την δυνατότητά τους να μετακινούνται, είτε για την δουλειά τους, είτε για αναψυχή. Αυτό είναι ύψιστο δικαίωμα και πολλές φορές το στερούμε μέσα από την έλλειψη υποδομών μεταφοράς και συγκοινωνιών.

Είμαι χαρούμενος σήμερα, γιατί υπογράφηκε από τον Δήμαρχο του μητροπολιτικού κέντρου, τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρη, και τους Δημάρχους της Δυτικής Θεσσαλονίκης ένα μνημόνιο, με το οποίο γίνεται μια συνεργασία και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα έχουμε αυτό το έργο, το οποίο χρηματοδοτεί το Υπουργείο με 10 εκατ. ευρώ, αλλά η αξία του θα είναι πολλαπλάσια. Και θα είναι αξία επαναλαμβάνω, που θα αφορά τα λαϊκά στρώματα. Να σας θυμίσω, ότι ο προαστιακός σιδηρόδρομος της Αθήνας μεταφέρει 15 εκατ. εργαζόμενους και πολίτες του λεκανοπεδίου προς πολλές κατευθύνσεις, εξυπηρετώντας τους καθημερινά.

Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο βρίσκομαι εδώ σήμερα, είναι να ξαναδώ και πάλι το μετρό της Θεσσαλονίκης, ένα πολύπαθο έργο, που δυστυχώς για πολλά χρόνια έμεινε νεκρό. Είμαι εδώ, γιατί θέλω να ξεκολλήσουμε το έργο. Είμαι εδώ, γιατί έχω πάρει απόφαση και έχω ευθύνη το έργο αυτό να ολοκληρωθεί επιτέλους. Και είμαι εδώ για να πω, ότι στη Θεσσαλονίκη με το μετρό μαθαίνουμε την δημοκρατία καλύτερα. Συζητάμε, υπάρχουν αντίθετες απόψεις, υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις, ωστόσο βρίσκουμε λύσεις. Και θέλω να σας πω, ότι σήμερα βρήκαμε πάλι μια λύση, για να πάμε μπροστά, για να έχουμε πρόοδο.

Η λύση είναι ότι μια απόφαση του ΣτΕ που θα βγει σε λίγες μέρες, μια άλλη νέα προσφυγή που έχει κάνει ο δήμος της Θεσσαλονίκης, δεν πρόκειται να επηρεάσουν πλέον την πορεία του έργου. Το μέτωπο της σήραγγας και το μέτωπο των έργων είναι πλέον πεντακάθαρο, από τη Νέα Ελβετία μέχρι την αφετηρία, το σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Θα διεξάγονται εργασίες στη Βενιζέλου, θα διεξάγονται εργασίες στη Βούλγαρη ή όπου αλλού, αλλά δεν πρόκειται αυτές οι εργασίες ούτε οι δικαστικές προσφυγές να επηρεάσουν ουδόλως την κατασκευή του έργου.

Συνεπώς, δεν υπάρχουν πλέον δικαιολογίες, δεν υπάρχουν προσχήματα, δεν υπάρχουν εμπόδια, υπάρχει μόνο ένα πράγμα στο μυαλό και στη συνείδηση όλων μας: ότι το έργο θα ολοκληρωθεί μέσα στις προθεσμίες που έχουν ταχθεί από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Αυτή είναι λοιπόν, η νέα απόφαση. Και είναι μία απόφαση, η οποία κάθε φορά βγαίνει μέσα από τον διαρκή διάλογο και τις αντίθετες απόψεις. Όπως είπα και προηγουμένως, στην Ελλάδα σήμερα η πιο δύσκολη και σκληρή δουλειά δεν είναι να πείσεις τον άλλο. Η πιο δύσκολη δουλειά είναι να ακούσεις τον άλλον.