Ψήφος εντολής σε όλους μας

«Ή Ελλάδα δεν θα πάει μπροστά ούτε με την σύγκρουση καλών και κακών Ελλήνων ούτε με το «ή εμείς ή εσείς» όπως ακούω κάποιες φορές από ορισμένες πλευρές της Βουλής. Δεν είμαστε εχθροί, έχουμε πολιτικές διαφωνίες και αυτό είναι ευεργετικό για την δημοκρατία, αλλά μπορούμε να διεκδικούμε την συνεννόηση, να φτιάξουμε μαζί ένα ποιοτικό πλαίσιο για τον μεταξύ μας ανταγωνισμό», τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία του, σχετικά με την ψήφο εμπιστοσύνης, ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, ενώ επισήμανε ότι «Ο στόχος εξόδου από το μνημόνιο είναι εθνικός, είναι η στιγμή να περάσουμε από το κεκτημένο της συνεργασίας στο κεκτημένο μιας περιεκτικής και ουσιαστικής συνεννόησης. Και η συνεννόηση δεν διαβρώνει τον πολιτικό και κομματικό ανταγωνισμό, ούτε οι διαφορετικές απόψεις. Αντιθέτως, θα έλεγα ότι είναι το οξυγόνο της δημοκρατίας.» Τέλος, αναφέρθηκε εκτενώς στο έργο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 16 μηνών, οπότε και ανέλαβε την ηγεσία του Υπουργείου.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού.

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι βρισκόμαστε στην πιο κρίσιμη καμπή. Έχουμε συγκεκριμένη στρατηγική και σχέδιο εξόδου από την κρίση, εξόδου από το μνημόνιο, αντικατάσταση της τρόικα. Υπάρχει δηλαδή για την χώρα και αυτό πρέπει να είναι σαφές σε αυτήν την αίθουσα απέναντι στην προσπάθεια μηδενισμού που επιχειρείται, ότι υπάρχει ένας οδικός χάρτης ο οποίος οδηγεί την χώρα στην έξοδο από τους μηχανισμούς εποπτείας, επιτήρησης και ελέγχου που υπήρχαν μέχρι τώρα. Αυτό είναι σαφές και μέχρι τέλος του χρόνου, η χώρα πλέον θα είναι έξω από την τρόικα, έξω από την επιτήρηση του ΔΝΤ και θα είναι στην επιτήρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως όλες οι χώρες της Ευρώπης. Η Ελλάδα έχει πετύχει την μεγαλύτερη προσαρμογή στην παγκόσμια ιστορία και διαψεύσαμε με τον πιο θετικό τρόπο τις προβλέψεις που υπήρχαν μέχρι σήμερα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αξιοπιστία της χώρας και η αξιοπρέπεια των πολιτών είναι από εδώ και πέρα η αρχή για τα επόμενα βήματα εξόδου από την κρίση. Και θέλω να πω – με αφορμή και την τοποθέτηση προηγουμένως του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ- ότι πρέπει να πούμε την αλήθεια στους πολίτες. Ευτυχώς ο κ. Λαφαζάνης χρησιμοποίησε την λέξη «διεκδίκηση» για το χρέος, γιατί υποθέτω ότι οι εκπρόσωποί σας στα ευρωπαϊκά όργανα δεν μιλούν με τον ίδιο τρόπο και δεν είναι δυνατόν να μιλούν με τον ίδιο τρόπο. Είμαι βέβαιος ότι χρησιμοποιούν άλλη γλώσσα. Εδώ όμως έχετε ένα ακροατήριο εσωτερικό και αρέσκεστε στο να λέτε πράγματα που ενδεχομένως αρέσουν αλλά δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Γι’ αυτό είναι καλό να συνεννοηθούμε και εξηγούμαι αμέσως τι εννοώ.

Είναι προφανές ότι η κρίση δεν τελειώνει με την έξοδο από το μνημόνιο. Η έξοδος από την κρίση προϋποθέτει τρία πράγματα: προσήλωση στη δημοσιονομική ισορροπία, συγκρότηση ενός πολιτικού σχεδίου μεταρρυθμίσεων για την αποκατάσταση των αδικιών και την αναθέρμανση της οικονομίας, συνεννόηση για μεγάλες αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο πολιτικό σύστημα. Ελπίζω να συμφωνείτε σε αυτά, ότι χρειάζονται αλλαγές στο πολιτικό σύστημα, αλλαγές στο κράτος, αλλαγές στους θεσμούς που πρέπει να κάνουμε ει δυνατόν όλοι μαζί, να συνεννοηθούμε. Ο στόχος εξόδου από το μνημόνιο είναι εθνικός, είναι η στιγμή να περάσουμε από το κεκτημένο της συνεργασίας στο κεκτημένο μιας περιεκτικής και ουσιαστικής συνεννόησης. Και η συνεννόηση δεν διαβρώνει τον πολιτικό και κομματικό ανταγωνισμό, ούτε οι διαφορετικές απόψεις. Αντιθέτως, θα έλεγα ότι είναι το οξυγόνο της δημοκρατίας.

Και θέλω ακόμα να πω ότι η Ελλάδα δεν θα πάει μπροστά ούτε με την σύγκρουση καλών και κακών Ελλήνων ούτε με το «ή εμείς ή εσείς» όπως ακούω κάποιες φορές από ορισμένες πλευρές της Βουλής. Δεν είμαστε εχθροί, έχουμε πολιτικές διαφωνίες και αυτό είναι ευεργετικό για την δημοκρατία, αλλά μπορούμε να διεκδικούμε την συνεννόηση, να φτιάξουμε μαζί ένα ποιοτικό πλαίσιο για τον μεταξύ μας ανταγωνισμό. Μιλάμε για ενότητα και όχι να οξύνουμε τα ένστικτα.

Η ψήφος λοιπόν εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση σημαίνει ψήφος εντολής τώρα! Τώρα, ψήφος εντολής σε όλους μας!

Να προχωρήσουμε μπροστά μέσα από την διαφορετικότητα μας ο καθένας.

Ιδιαίτερα εμείς, μεταξύ ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αλλά με εμπιστοσύνη και συνεργασία να προχωρήσουμε σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αλλαγών στην οικονομία, στο πολιτικό σύστημα, στους θεσμούς, που θα αποκαθιστούν κυρίως το αίσθημα δικαίου των πολιτών.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα σας παραθέσω τα πεπραγμένα του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, περιεκτικά και επαρκώς για να σχηματίσετε άποψη περί εμπιστοσύνης στα πεπραγμένα της κυβέρνησης. Κινηθήκαμε και κινούμαστε από την πρώτη στιγμή επιχειρησιακά πάνω σε τρεις άξονες: πρώτον, την ανάπτυξη των δικτύων, όπως αυτοκινητόδρομοι, σιδηρόδρομοι, αστικές συγκοινωνίες, λιμάνια, αεροδρόμια μεγάλης κλίμακας, υδραυλικά έργα. Δεύτερον τα ψηφιακά δίκτυα και τις επικοινωνίες. Τρίτον, την δημιουργία ενός σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου που προάγει την δημόσια ωφέλεια, την διαφάνεια, τον ανταγωνισμό και προστατεύει το δημόσιο συμφέρον.

Κινηθήκαμε και κινούμαστε από την πρώτη στιγμή πολιτικά με τρεις προτεραιότητες:

  •  Υποδομές με αναπτυξιακή αξία, όχι δρόμους και γεφύρια.
  •  Υποδομές με κοινωνική αξία, για την διευκόλυνση της καθημερινής ζωής των πολιτών.
  • Υποδομές με διοίκηση δίκαιου κράτους, για τους υπαλλήλους του κράτους και τους συναλλασσόμενους πολίτες.

Βάλαμε στόχο την ανακούφιση της καθημερινής ζωής στα αστικά κέντρα. Για αυτό αλλάζουμε τις συγκοινωνίες της Αθήνας και μοχθούμε για περισσότερο μετρό, τραμ, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο. Για αυτό μειώσαμε την τιμή του εισιτηρίου. Για αυτό το internet γίνεται παντού γρηγορότερο.

Βάλαμε στόχο την ανάδειξη του κράτους αρωγού στις καταστροφές, στις δύσκολες στιγμές, όπως στους σεισμούς. Στην Κεφαλονιά δείξαμε πως ξέρουμε να δουλεύουμε σαν κράτος, να συνεννοούμαστε, να συντονιζόμαστε, να δουλεύουμε, να αποδίδουμε. Ο τουρισμός αυξήθηκε  50% φέτος στην Κεφαλονιά. Το  δημόσιο, το κράτος που λέγεται πολλές φορές ανίκανο, σε αυτή την περίπτωση δούλεψε με διαφάνεια, με ταχύτητα, με αυταπάρνηση.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, στους εποπτευόμενους οργανισμούς και στις υπηρεσίες του Υπουργείου υπάγονται δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενοι. Στην περίοδο της κρίσης η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, η διοικητική μεταρρύθμιση με γνώμονες την παραγωγικότητα, την αξιοκρατία, την διαφάνεια, αλλά και την ανθρωπιά, την κατανόηση και την αλληλεγγύη είναι βασική προτεραιότητα. Βάλαμε λοιπόν σαν στόχο την διαφάνεια και το δίκαιο. Κλείσαμε το ΤΕΟ, αλλά δεν απολύσαμε κανέναν εργαζόμενο στις αστικές συγκοινωνίες. Τα πλαστά πιστοποιητικά δεν περνάνε, αλλά σήμερα οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες δεν ζουν με το άγχος, τον φόβο, – όταν κάνουν τη δουλειά τους, – πάνω από το κεφάλι τους.

Σας παραθέτω λοιπόν τι έχουμε κάνει ειδικότερα:

Στα οδικά έργα πήραμε κουφάρια, εγκαταλελειμμένα έργα. Σήμερα έχουμε έργα αξίας 8,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, με 15.000 εργαζόμενους, τα οποία εκτελούνται στους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρες και στο τέλος του 2015 θα έχουν ολοκληρωθεί.

Εντός του έτους θα παραδοθούν στην κυκλοφορία, το Πέταλο του Μαλιακού στον ΠΑΘΕ, η γεφύρωση της κατολίσθησης στην Τσακώνα, ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα. Δημοπρατήθηκε χθες το έργο Πάτρα – Πύργος αξίας 430 εκατομμυρίων ευρώ. Παραδίδονται μέσα στο χρόνο έργα σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, πολύ σημαντικά. Στον σιδηρόδρομο, ο οποίος είναι μια υπόθεση υστέρησης και καθυστέρησης στη χώρα δυστυχώς, για πολλές δεκαετίες. Σήμερα  εκτελούνται έργα από την Αθήνα στην Θεσσαλονίκη αξίας 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, στο πιο δύσκολο σημείο, που είναι η διάτρηση του Καλλιδρόμου, το κομμάτι Τιθορέα – Δομοκός, το Αθήνα – Τιθορέα επίσης, σε ότι αφορά την ηλεκτροκίνηση. Τρεισήμισι ώρες διαδρομή θα είναι τέλος του 2016 αυτή η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Στο σιδηροδρομικό διάδρομο Κορίνθου – Πάτρας, εκτελούνται έργα 800 περίπου και πλέον εκατομμυρίων, για να φτάσουμε στο λιμάνι της Πάτρας.

Σε ότι αφορά το νέο τρόπο, με τον οποίο αντιλαμβάνεται σήμερα η Ελλάδα τις επενδύσεις, θέλω να σας πω ότι υπάρχει ένα πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον με τις υποδομές που διαμορφώνονται στα λιμάνια, το Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, έτσι ώστε να συνδεθούν με την σιδηροδρομική γραμμή και να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια. Σήμερα πρέπει να σας πω επίσης, ότι άρχισαν εδώ και μερικούς μήνες εμπορευματικές μεταφορές από το Θριάσιο Πεδίο, απ’ το λιμάνι του Πειραιά, σε εμπορευματικά κέντρα, προς την Κεντρική Ευρώπη. Σε εμπορευματικά κέντρα, της Πράγας και της Βουδαπέστης, μεταφέρονται εμπορεύματα, που έρχονται από Κινέζικα λιμάνια και γίνεται μια τεράστια εξοικονόμηση χρόνου και κόστους με ελληνικά τρένα.

Στα περιφερειακά αεροδρόμια, αναμένονται προσφορές αύριο, στις 10 του μηνός. Το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου, που δημοπρατήσαμε την άνοιξη είναι ένα έργο με τεράστιο ενδιαφέρον. Έχουμε μεγάλους ομίλους που ενδιαφέρονται για την ανέγερσή του, την κατασκευή του, τη λειτουργία του αύριο με το σύστημα της παραχώρησης.

Με τη δημοπράτηση την άλλη εβδομάδα του ψηφιακού φάσματος, η Χώρα θα εισπράξει 370 εκατομμύρια ευρώ. Σταθερά και με σιγουριά, μικρότερα άλλα σημαντικά, εξαιρετικά έργα για την περιφέρεια, βαδίζουν προς την αποπεράτωση τους. Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, των Χανιών, της Σκιάθου, της Πάρου, της Σητείας στην Κρήτη είναι αεροδρόμια των οποίων ολοκληρώνεται η κατασκευή και παραδίδονται για χρήση  στους πολίτες, τους επιχειρηματίες, τις αεροπορικές εταιρίες.

Στην Ηγουμενίτσα, στην Πάτρα, στην Καβάλα, στην Αλεξανδρούπολη, στη Χίο, στην Αμοργό, στην Κεφαλονιά και στη Μύκονο ολοκληρώνονται οι λιμενικές εγκαταστάσεις.

Θέλω να σταθώ, όμως, ιδιαίτερα, σε ένα πολύ ευαίσθητο ζήτημα, στο οποίο αναφέρθηκα προηγουμένως: στο θέμα των αστικών μεταφορών. Ένα εκατομμύριο πολίτες κάθε μέρα στην Αθήνα, ταξιδεύουν με το Μετρό, 415.000 με τον ηλεκτρικό, 100.000 με το Τραμ και περίπου 500.000 με τα λεωφορεία. Αντιλαμβάνεστε ότι όλος ο λαϊκός κόσμος, οι εργαζόμενοι, οι μαθητές, οι συνταξιούχοι, ταξιδεύουν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: με 1 ευρώ την ημέρα. Ταξιδεύει σήμερα ο πολίτης σε όλο το λεκανοπέδιο με 1 ευρώ την ημέρα, μετά τη μείωση του εισιτηρίου που κάναμε. Και με μισό ευρώ ο σπουδαστής, ο φοιτητής και ο συνταξιούχος. Μειώσαμε το κόστος λειτουργίας, από τα 230 εκατ. στα 85 εκατ. ευρώ. Αυτά ήταν όλα από το κοινωνικό σύνολο.

Δημοπρατούμε στις αρχές Δεκεμβρίου τη Γραμμή από το Κτήμα Βεΐκου, το Γαλάτσι μέχρι τα Νοσοκομεία του Γουδή, αφού περάσει το Μετρό από άλλες 9 στάσεις, από την Καισαριανή, τον Ευαγγελισμό, πιο πέρα την Κυψέλη, τη Νεάπολη, λαϊκές γειτονιές, το Πανεπιστήμιο στο σημαντικό Δήμο του Ζωγράφου. Το δίκτυο σταθερής τροχιάς συμπληρώνεται από τις λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες καταλήγουν όλες πλέον στο Μετρό, στο Τραμ, στα Μέσα σταθερής τροχιάς.

Στη Θεσσαλονίκη το Μετρό παραδόθηκε πλήρες πλέον για κατασκευή στον κατασκευαστή. Με δύο κλειστούς προς το παρόν σταθμούς: Βενιζέλου και Βούλγαρη. Αλλά πλέον έχει πεδίο ελεύθερο και μέτωπο να δουλέψει. Ξεκίνησε η κατασκευή της γραμμής προς την Καλαμαριά. Ξεκίνησε και δρομολογείται η υλοποίηση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου City Train Προαστιακού Θεσσαλονίκης.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι, ο ΟΑΣΘ , που είναι ιδιωτική επιχείρηση, έπαιρνε διπλάσια χρηματοδότηση, αφού θέλετε να το ακούσετε, διπλάσια χρηματοδότηση από την Αθήνα που έχει τέσσερις φορές παραπάνω πληθυσμό.

Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε το Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης, με πόρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και τα δύο μεγάλα Τραμ της Πάτρας και των Ιωαννίνων.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι, για όλα αυτά υπάρχει ένα κρίσιμο ζήτημα, μία κρίσιμη αποκλειστική προϋπόθεση, ένα ζήτημα για το οποίο πρέπει να συμφωνήσουμε εδώ μέσα όλοι, με τις επιμέρους διαφωνίες μας. Για να επιτευχθούν οι μεγάλοι στόχοι της Χώρας, η έξοδος από την κρίση, η αύξηση της απασχόλησης και η προσέλευση επενδύσεων, υπάρχει μια τεράστια προϋπόθεση: η πολιτική σταθερότητα. Η πολιτική σταθερότητα, μαζί με τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στη Χώρα, είναι η μεγάλη πρόκληση για όλο το πολιτικό σύστημα, για να μπορέσουμε να δικαιώσουμε τις θυσίες που έκαναν οι Έλληνες τα τελευταία 5 χρόνια.