«Με ένα ευρώ την ημέρα απεριόριστες μετακινήσεις σε όλη την πόλη»

Συνέντευξη Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ Μ. Χρυσοχοΐδη στο Νίκο Χατζηνικολάου,  REALFM

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Θα ξεκινήσω με τα εισιτήρια, που είναι και το θέμα της ημέρας. Η απόφασή σας δέχεται επιθέσεις σήμερα. Για παράδειγμα, η «Εφημερίδα των Συντακτών» έχει πρώτο θέμα «Κοροϊδία με τα εισιτήρια». «Το κόστος αυξάνεται», γράφει η εφημερίδα, «αλλά ο Χρυσοχοΐδης βλέπει μειώσεις». Λέει, ότι στην ουσία αυτά, που ανακοινώσατε χθες, είναι αυξήσεις και μάλιστα ως 50%. Αναφέρει συγκεκριμένα, ότι οι μηνιαίες κάρτες για λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ, που εξυπηρετούν τους περισσότερους και οικονομικά ασθενέστερους επιβάτες, διαμορφώνονται από 20 ευρώ σήμερα στα 30. Τι λέτε;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Καταρχήν, να πούμε τα πραγματικά μεγέθη, για να είναι σαφές για ποιό πράγμα μιλάμε και στη συνέχεια θα απαντήσω και σε αυτό, το οποίο αναφέρατε από την εφημερίδα τη συγκεκριμένη.

Κάναμε μια μεγάλη προσπάθεια, όχι απλώς να μειώσουμε τις τιμές, αλλά κάνουμε μια προσπάθεια να αλλάξουμε το δημόσιο και να αλλάξουμε τις υπηρεσίες και τις εταιρείες του δημοσίου. Να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες.

Κάναμε μια μεγάλη προσπάθεια, εξοικονομήσαμε κόστη, μαζέψαμε το προσωπικό, κάναμε καλύτερο σχεδιασμό του συγκοινωνιακού έργου και φθάσαμε στο εξής. Πρώτον, από την 1η Σεπτεμβρίου η κάρτα των 45 ευρώ γίνεται 30 ευρώ. Με 1 ευρώ την ημέρα μετακινείσαι απεριόριστα με όλα τα μέσα σε όλη την Αττική. Αυτό σήμερα είναι 1,5 ευρώ, από 45 ευρώ η κάρτα πάει στα 30 ευρώ.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πάντως, υπήρχαν και οι συμπολίτες μας, που έπαιρναν την κάρτα των 20 ευρώ, γιατί χρειάζονταν μόνο λεωφορείο και αυτοί αναγκαστικά θα πάνε στα 30 τώρα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αμέσως θα σας απαντήσω. Το δεύτερο, το οποίο κάναμε, ήταν, ότι μειώσαμε το απλό εισιτήριο από 1,40 σε 1,20 ευρώ. Το τρίτο, το οποίο κάναμε, καταργήσαμε την κάρτα των 20 ευρώ και αυτή η κάρτα έγινε 30 και αφορά όλα τα μέσα.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πριν πάτε στην κάρτα, είπατε για το απλό εισιτήριο, ότι μειώνεται από 1,40 σε 1,20, αλλά μειώνεται και ο χρόνος ισχύος του απλού εισιτηρίου από 90 σε 70 λεπτά και όποιος κάνει τη διαίρεση ανά λεπτό είναι ακριβότερο. Σας λέω, τι διαβάζω στις εφημερίδες σήμερα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όποιος επινόησε από αυτούς που γράφουν στις εφημερίδες σήμερα την αναγωγή στο λεπτό της ώρας της τιμής του εισιτηρίου, για να αποδείξει τάχα, πως η τιμή αυξήθηκε αντί να μειωθεί μπερδεύει τα τηλέφωνα με τα λεωφορεία. Χρονοχρέωση στο εισιτήριο δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο, ούτε καν χιλιομετρική αναλογικότητα για τις αστικές μετακινήσεις.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Θέλω να σας πω το εξής. Εγώ δεν κάνω τον ειδικό, διότι δεν χρησιμοποιώ μέσα μαζικής μεταφοράς, κινούμε εδώ και αρκετά χρόνια με Ι.Χ. Διαβάζω όμως, πως με τις καθυστερήσεις, που υπάρχουν στα ΜΜΜ και με τους χρόνους των διαδρομών, πολύ συχνά αρκετοί από τους συμπολίτες μας θα αναγκάζονται να εκδώσουν δεύτερο απλό εισιτήριο.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Θα σας πω όμως, κάτι πολύ απλό, που ξεχνούν αυτοί οι αδαείς ή αυτοί οι κακόπιστοι επινοητές, οι νεκροθάφτες της ελπίδας και οι έμποροι της απελπισίας. Λυπάμαι πολύ, γιατί όλα αυτά προέρχονται και από αριστερή πλευρά, οι νεκροθάφτες της ελπίδας και αυτοί που καλλιεργούν κάθε μέρα την απελπισία στον κόσμο. Σας λέω λοιπόν τεκμηριωμένα στοιχεία. Σύμφωνά με στοιχεία και παρακαλώ πολύ μπορώ να σας τα στείλω κ. Χατζηνικολάου, για να τα βάλετε την Κυριακή στην εφημερίδα σας, η μέση διάρκεια χρήσης του εισιτηρίου μέχρι σήμερα είναι 61 λεπτά. Το 80% των ανθρώπων κυκλοφορεί από 54 το λιγότερο μέχρι 67 λεπτά, δηλαδή 61 λεπτά. Δεν υπάρχει κανείς, που να πηγαίνει πάνω από 70. Άρα σε ποιους αναφέρονται; Σε ένα 15%, αυτοί αδικούνται ναι. Προσέξτε όμως, αναφερόμαστε τώρα πλέον στο 85%. Για ποιο πράγμα μιλάνε λοιπόν; Άρα, είναι απαράδεκτη αυτού του είδους η χρονομέτρηση, λες και μιλάμε για τηλέφωνα. Το δεύτερο θέμα κ. Χατζηνικολάου, έχει να κάνει με τα 20 ευρώ, που είπατε. Την κάρτα των 20 ευρώ χρησιμοποιεί το 12% των επιβατών όλης της Αττικής. Γι’ αυτό μιλάμε κ. Χατζηνικολάου και μέσα από αυτό γινόταν και η μεγάλη εισιτηριοδιαφυγή πρέπει να σας πω.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ένα λεπτό τώρα. Εγώ εδώ δεν θα δεχθώ η συζήτηση να γίνεται με βάση ποσοστά, γιατί και ένας συμπολίτης μας κι αν είναι, ο οποίος βρίσκεται από τα 20 ευρώ να πληρώνει 30, με την παρούσα οικονομική κρίση, αυτό είναι πρόβλημα μεγάλο.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Προσέξτε, το 85% πληρώνει από 45 ευρώ 30.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Σύμφωνοι.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Το 15% πληρώνει από 20 ευρώ 30. Λοιπόν, ναι αυτό είναι άδικο γι’ αυτούς, αλλά αυτό δεν σημαίνει, ότι η πολιτική αυτή δεν φθηναίνει τα εισιτήρια, για όνομα του Θεού πια. Δηλαδή, μέχρι που θα πάει η κακοπιστία; Μέχρι που θα πάει το εμπόριο της απελπισίας;

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ένα λεπτό τώρα, γιατί χρησιμοποιείτε πολύ βαριές διατυπώσεις.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ:  Δεν πειράζει.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Εγώ θέλω να αποφορτίσουμε το θέμα, γιατί δεν είναι κάποιο ιδεολογικό θέμα. Μιλούμε για τιμές εισιτηρίων.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όταν όμως κ. Χατζηνικολάου παραπλανούν την κοινή γνώμη. Τα λεωφορεία επαναλαμβάνω δεν είναι τηλέφωνα. Αυτό μπερδεύουν.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Σύμφωνοι. Θέλω να σας πω, ότι θα μπορούσατε για παράδειγμα σε όσους χρησιμοποιούν μόνο λεωφορείο, να μείνετε στην παλιά τιμή και έτσι να μην υπάρχει ούτε αυτό το παράπονο.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Μπορεί να μην υπάρχουν και άλλα παράπονα, αλλά εδώ γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια, ούτως ώστε σε ένα χρόνο από σήμερα, όταν θα μπει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, να λύσουμε και αυτό το θέμα, που περιγράψατε.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Εγώ δέχομαι αυτό που λέτε και το δέχομαι καλόπιστα, ότι δηλαδή από την τιμολογιακή πολιτική, που ανακοινώσατε χθες, η μεγάλη πλειονότητα των συμπολιτών μας βγαίνει ωφελημένη. Είναι φανερό αυτό, αλλά, εάν μπορείτε ακόμα καλύτερα να μειώσετε και κάποιες, να το πω έτσι περιφερειακές αδικίες, κάντε το.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σωστά, πολύ σωστά το λέτε και θα το κάνουμε μόλις κλείσουν ορισμένες συμβάσεις, οι οποίες υπογράφονται αυτές τις ημέρες, ούτως ώστε να αποφύγουμε την εισιτηριοδιαφυγή περαιτέρω.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Αυτό είναι μεγάλο θέμα και κατά τη γνώμη μου συμβαίνει το ίδιο που συμβαίνει και με τη φοροδιαφυγή. Το ίδιο συμβαίνει και με τα εισιτήρια. Οι λίγοι πονηροί φορτώνουν στις πλάτες των συνεπών και εντίμων συμπολιτών μας και τα δικά τους βάρη. Εκεί πρέπει να δώσετε τη μάχη.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Έχετε δίκιο και αυτό θα γίνει ακόμη περισσότερο, με μεγαλύτερη ένταση αυτό το διάστημα.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα, πάμε στη δημιουργία νέας γραμμής στο μετρό; Διαβάζω για μια νέα γραμμή στο μετρό, αυτό έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σωστά. Έχουμε έτοιμη, μελετητικά εννοώ και κατασκευαστικά ώριμα περιβαλλοντικές άδειες, τα πάντα, απαλλοτριώσεις κ.τ.λ. τη λεγόμενη Γραμμή 4, από τον Ευαγγελισμό μέχρι το Γαλάτσι, μέχρι τη Βεΐκου. Αυτό λοιπόν, είναι ένα έργο, που εξυπηρετεί καθημερινά, με βάση τους υπολογισμούς, 250,000 επιβάτες. Επίσης, υπάρχει, όπως θα ξέρετε, η άλλη Γραμμή, η οποία ξεκινά και πάλι από τον Ευαγγελισμό και μέσω Ζωγράφου, Χαλάνδρι κ.τ.λ. καταλήγει περίπου στο Μαρούσι. Προς το παρόν όμως, η ετοιμότητα αφορά τη Γραμμή Ευαγγελισμός – Γαλάτσι. Είναι περίπου 900 εκατ. ο προϋπολογισμός, υπάρχει μια πρόθεση, εκφρασμένη βούληση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων να χρηματοδοτήσει κατά 50%  το έργο και αναζητούμε σχήματα, προκειμένου να βρούμε τα υπόλοιπα χρήματα, για να προχωρήσουμε στην κατασκευή, γιατί περνάει από πραγματικά λαϊκές γειτονιές, που θα εξυπηρετήσει πραγματικά λαϊκό κόσμο, 250,000 την ημέρα.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Μάλιστα. Μεγάλη συζήτηση και το ξέρετε, γίνεται τους τελευταίους μήνες για τα διόδια και την ακριβή τους τιμή. Η συζήτηση άναψε κυρίως τις ημέρες των εκλογών κ. υπουργέ, που οι πολίτες, για να μετακινηθούν στις επαρχίες τους και να ψηφίσουν, αναγκάστηκαν να πληρώσουν αρκετά χρήματα σε διόδια. Τι τρόπους έχει το κράτος μας, η κυβέρνησή μας να πιέσει, για να μειωθούν αυτές οι τιμές;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Τα διόδια εκπροσωπούν το 12% του κόστους μιας μετακίνησης, αν κάποιος πάει στην Εθνική Οδό. Δεύτερον, τα λεφτά των διοδίων δεν πάνε στην τσέπη κανενός. Πηγαίνουν αποκλειστικά και μόνον στην κατασκευή των έργων. Τρίτον, αυτές είναι συμφωνίες, οι οποίες έχουν γίνει το 2007 και εφαρμόζονται σήμερα, γιατί τα έργα στο μεταξύ σταμάτησαν.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ξέρετε τι γίνεται και γιατί επιμένω σε αυτό; Επιμένω, γιατί πολλοί το επικαλούνται και για την τιμή προϊόντων. Δηλαδή, παράδειγμα σας λέω τώρα, ρωτάς, γιατί το γάλα ρε παιδιά παραμένει τόσο ψηλά η τιμή του και σου απαντούν με το κόστος μεταφοράς και κυρίως με τα διόδια.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό είναι ψεύδος απόλυτο, διότι δυστυχώς η μεταφορά του γάλακτος, που γίνεται από τη βόρειο στην νότιο Ελλάδα, γιατί εδώ παστεριοποιείται εκεί πάνω παράγεται και επειδή οι μεταφορές στην Ελλάδα έχουν πάρει ένα πολύ στραβό, στρεβλωμένο δρόμο κ. Χατζηνικολάου εδώ και πολλά χρόνια και έχουν όλες οι εταιρείες δικά τους φορτηγά, με αποτέλεσμα να έχουμε τεράστιο κόστος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι αυξημένα τα κόστη της μεταφοράς και όχι τα διόδια. Διόδια υπάρχουν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, με τις ίδιες ακριβώς ή και λιγότερες χρεώσεις. Άρα λοιπόν, ο δρόμος πλέον ανήκει σε κάποιους ιδιώτες, οι οποίοι πήραν με νόμο τους κράτους αυτήν την…

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πάντως, είχαμε διαβεβαιώσεις από τα πολιτικά κόμματα, πως δεν θα αυξηθούν τα διόδια.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν αυξήθηκαν τα διόδια κ. Χατζηνικολάου καθόλου.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Ε, πώς δεν αυξήθηκαν.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν αυξήθηκαν καθόλου. Είναι οι τιμές, οι οποίες υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη. Δεν αυξήθηκαν ούτε ένα ευρώ και σε ορισμένες περιπτώσεις κατέβηκαν.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Καταρχήν, στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη κ. υπουργέ είναι τόσα τα διόδια πια, που δεν προλαβαίνεις να πάρεις ανάσα. Με το που πατάς γκάζι, πέφτεις στα επόμενα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό όμως, είναι ένα θέμα πιο πολύ θα έλεγα τεχνικό, με την έννοια, ότι υπάρχουν μετωπικά διόδια κάθε 50 χιλιόμετρα, αλλά είναι στα πλαίσια ψηφισμένων νόμων, που επαναλαμβάνω ισχύουν σε ολόκληρη την Ευρώπη, όχι μόνο στην Ελλάδα. Οι δρόμοι αυτή τη στιγμή συντηρούνται, είναι σε πολύ καλή κατάσταση, είναι ασφαλείς και τα λεφτά επαναλαμβάνω πηγαίνουν στη συντήρηση αυτών των δρόμων και την κατασκευή των νέων δρόμων.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Δέχομαι πολλές επιθέσεις από τους ακροατές μου, ότι δεν ήμουν αρκετά πιεστικός στο θέμα του χρόνου διάρκειας του απλού εισιτηρίου. Μου γράφουν εδώ οι φίλοι, ότι, αφού δεν έχει σημασία, όπως λέει ο κ. υπουργός, γιατί δεν το αφήνει όπως ήταν και το αλλάζει.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Διότι, εάν το αφήσουμε όπως ήταν, όπως λένε κάποιοι, θα πρέπει να σκεφτούν, ότι τότε θα μικραίνουμε τη μείωση από το 45 στο 30. Διότι ο Οργανισμός χάνει κάθε χρόνο από όλη αυτήν την υπόθεση 10 εκατομμύρια. Χωρίς να μειώσουμε τους μισθούς των εργαζομένων, να κάνουμε καλύτερο έργο, να περνάνε συχνά τα λεωφορεία. Λοιπόν, πραγματικά αυτό είναι μια μικροψυχία και δεύτερον, είναι ένας λάθος υπολογισμός. Αφορά ελάχιστο κόσμο, το οποίο επαναλαμβάνω κ. Χατζηνικολάου, με το που θα εφαρμοστεί το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα λυθεί απολύτως και αυτό το θέμα.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Τώρα, θέλω να έρθω λίγο στα γενικά πολιτικά. Θέλω να σας ρωτήσω γι’ αυτή την ιστορία, που ξέσπασε πάλι με τις διαθεσιμότητες, τις απολύσεις και γενικά με την πολιτική σε σχέση με το κράτος και τις απολύσεις. Θέλω να σας ρωτήσω, πώς είδατε αυτή την κόντρα Λοβέρδου – Μητσοτάκη και να σας ρωτήσω, αν οι διαθεσιμότητες είναι λάστιχο. Δηλαδή, ο κάθε υπουργός, που έρχεται προσαρμόζει τον αριθμό ανάλογα με τη δική του πολιτική ευαισθησία, με το τι ονειρεύτηκε το βράδυ κ.τ.λ. Από τους 800, που άκουγα από τον κ. Αρβανιτόπουλο, πήγαμε στους 500 από τον κ. Μητσοτάκη και καταλήξαμε στους 600, που συμφώνησαν.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Πολύ σωστή η προβληματική σας όλη και πολύ σωστό το ερώτημα. Θέλω να σας πω καταρχήν, ότι ο ομιλών έχει πραγματοποιήσει τους τελευταίους μήνες κινητικότητα χιλίων ατόμων στο πλαίσιο του Υπουργείου και επίσης 250 απολύσεις από οργανισμούς τους οποίους έκλεισα με απόφασή μου και με νόμο. Άρα λοιπόν, δεν κάνω, ούτε τον λαϊκιστή, ούτε το παλικάρι, ούτε επιχειρώ να πω πράγματα, που ξεφεύγουν από την πραγματικότητα. Θα σας πω όμως το εξής και σας δίνω το παράδειγμα των συγκοινωνιών. Πριν από ένα χρόνο ήρθα εδώ, μου είπαν να αυξήσω την τιμή των εισιτηρίων από 1,40 σε 1,80 και να απολύσω κόσμο. Κάναμε μειώσεις στα εισιτήρια και δεν απολύσαμε κανέναν και θέλουμε να προσλάβουμε. Τι εννοώ; Είναι παλιά κουβέντα όλη αυτή και είναι λάθος κουβέντα για τις διαθεσιμότητες και τις απολύσεις. Και είναι λάθος κουβέντα για τον εξής λόγο. Όσο δεν αναλαμβάνουμε την ευθύνη εμείς, που έχουμε την ευθύνη για την διακυβέρνηση της χώρας, να κάνουμε αλλαγές, γενναίες αλλαγές και να αλλάξουμε τα πράγματα στο δημόσιο, τόσο θα συζητάμε όλη αυτή την ιστορία, η οποία πράγματι θα παίρνει την μορφή ακορντεόν. Για παράδειγμα, εμένα μου λένε, ότι θα πρέπει να κάνω κινητικότητα άλλα χίλια άτομα, διότι έχω τις περισσότερες εταιρείες του δημοσίου στην ευθύνη μου, δηλαδή τις επιχειρήσεις του δημοσίου και κυρίως τις συγκοινωνίες. Καίτοι, αυτό όμως δεν μπορεί να συνεχίζεται έτσι. Είναι αυτοκτονικό, είναι λάθος πολιτική όλη αυτή. Δεν οδηγεί πουθενά. Όμως, χωρίς αλλαγές και το δημόσιο και η Ελλάδα δεν μπορούν να προχωρήσουν. Και είναι κρίμα, που σήμερα είδα κάποιους, που υποτίθεται, ότι είναι υπέρ των αλλαγών και υπέρ της αριστεράς, να κατηγορούν πολιτική, η οποία οδηγεί σε φιλολαϊκά αποτελέσματα μέσα από αλλαγές. Είναι κρίμα, πραγματικά. Δεν ξέρουμε τι θέλουμε τελικώς. Εγώ λοιπόν, είμαι της άποψης κ. Χατζηνικολάου, ότι η υπόθεση διαθεσιμότητες, απολύσεις δεν είναι απλώς, ότι δεν είναι μονόδρομος, είναι μια λάθος πολιτική, η οποία πρέπει να αλλάξει με έναν τρόπο μόνο. Την γενναία απόφασή μας οι πολιτικοί να πούμε αλλάζουμε το δημόσιο, αλλάζουμε την Ελλάδα.

Ν. ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ: Άλλο ένα γενικό πολιτικό ερώτημα, είναι αυτό που αφορά την διαπραγμάτευση του χρέους κ. Χρυσοχοΐδη και θέλω να ρωτήσω, αν πρέπει, κατά την γνώμη σας, η κυβέρνηση να καλέσει την αντιπολίτευση και να καθίσει όλο το πολιτικό μας σύστημα γύρω από το τραπέζι και να εξεύρει μία εθνική γραμμή διαπραγμάτευσης. Μία εθνική γραμμή για το εθνικό θέμα του χρέους. Και εδώ θέλω να προσθέσω και το ερώτημα, αν κατά την γνώμη σας, είναι λύση η επιμήκυνση ή είναι απλώς ασπιρίνη, όπως λένε οι σημαντικότεροι οικονομολόγοι σήμερα, και απαιτείται γενναία διαγραφή χρέους.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: κ. Χατζηνικολάου σε ότι αφορά το πρώτο ερώτημά σας, είναι αυτονόητο και θεωρώ, ότι είναι υποχρέωση και των κυβερνητικών κομμάτων, μόλις υπάρξει ωριμότητα και της αντιπολίτευσης στο ίδιο τραπέζι, γιατί το θέμα δεν αφορά την Ελλάδα απλώς για σήμερα, αφορά τις επόμενες τρεις γενιές. Άρα λοιπόν, δεν υπάρχει ερώτημα επ’ αυτού. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, αντιλαμβάνεστε και αντιλαμβανόμαστε όλοι, ότι χρειάζεται μια υπεύθυνη εθνική στάση απέναντι σε αυτό το ζήτημα και ορθολογικά τεχνική, επιστημονική θα έλεγα. Σε ότι αφορά το δεύτερο ζήτημα, δεν ξέρω, δεν είμαι έτοιμος να σας απαντήσω σε αυτό. Θα πρέπει να έχουμε στα χέρια μας όλες τις προτάσεις. Εγώ ξέρω, ότι αυτή τη στιγμή γίνεται μια πολύ μεγάλη συζήτηση γι’ αυτό το θέμα στους ευρωπαϊκούς οργανισμούς, αλλά πρέπει να δούμε τι λέει η πρόταση, τι ενδεχομένως θα έλεγε μία άλλη πρόταση και ου το καθεξής. Δεν είμαι έτοιμος να απαντήσω σε αυτό. Αλλά σε κάθε περίπτωση, το κάθισμα, η τοποθέτηση του καθενός γύρω από ένα τραπέζι, που είναι υποχρεωτικό, πρέπει να γίνει με ύψιστη εθνική και πολιτική ευθύνη απέναντι στις επόμενες γενιές της χώρας.