Eνα βήμα μπροστά στις συγκοινωνίες με το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Συνέντευξη Τύπου Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ Μ. Χρυσοχοΐδη και Υπουργού Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας, Κ. Χατζηδάκη, με θέμα το έργο ΣΔΙΤ του ηλεκτρονικού εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής

Κυρίες και κύριοι, σήμερα είναι μια πολύ σημαντική ημέρα για τις αστικές συγκοινωνίες. Ανακοινώνουμε την έναρξη υλοποίησης ενός πολύ μεγάλου έργου που θα αλλάξει τη μορφή των αστικών συγκοινωνιών και θα κάνει καλύτερη την καθημερινότητα των ανθρώπων.

Οι αστικές συγκοινωνίες είναι από τα πιο σημαντικά δημόσια αγαθά για τον πολίτη.

​Η κρίση και τα νέα οικονομικά δεδομένα των εταιρειών που εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο, δημιούργησαν μια νέα πραγματικότητα για τους πολίτες, για τις αστικές συγκοινωνίες και τους εργαζόμενους.
​Πρέπει να σας πω ότι η πρώτη προτεραιότητα του Υπουργείου ήταν να κρατήσουμε όρθιες τις συγκοινωνίες, να διασφαλίσουμε το δημόσιο χαρακτήρα τους, να βελτιώσουμε τα οικονομικά τους και να προσφέρουμε καλύτερες υπηρεσίες. Έγινε μια μεγάλη προσπάθεια με εμπιστοσύνη και σε συνεργασία με τους εργαζόμενους, τις διοικήσεις των φορέων και θέλω δημόσια να τους ευχαριστήσω γι’ αυτό.
​Μέσα στους προηγούμενες μήνες καταφέραμε να βελτιώσουμε την κατάσταση, να διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα των εταιρειών, να εκτελούμε καθημερινά απρόσκοπτα το συγκοινωνιακό έργο, να αποφύγουμε την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου, ένα θέμα που έμπαινε επιτακτικά, όπως ξέρετε, πριν από ένα χρονικό διάστημα.
​Τώρα μπορούμε να πάμε ένα βήμα μπροστά. Να υλοποιήσουμε έργα και πολιτικές που θα βελτιώσουν τις υπηρεσίες και θα εκσυγχρονίσουν τις συγκοινωνίες. Ένα τέτοιο εμβληματικό έργο, ένα μεγάλο έργο που θα διαχειριστεί ο ΟΑΣΑ, είναι το Ηλεκτρονικό Εισιτήριο.
​Περισσότερα από 10 χρόνια για να καταλήξει το σχέδιο του Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου. Είναι σημαντικό ότι επιτέλους έγινε. Σε δυο χρόνια θα έχουμε αστικές συγκοινωνίες, δίκτυα μεταφοράς μεγαλύτερης αξίας, καλύτερης εξυπηρέτησης και εξυπνότερης διαχείρισης.
​Τι κάνει το ηλεκτρονικό εισιτήριο; Δυο ιδιότητες. Θα ξέρουμε και θα ελέγχουμε. Θα ξέρουμε τη ροή των μετακινήσεων, θα έχουμε επαρκή στοιχεία για να σχεδιάζουμε ορθολογικές πολιτικές στο δίκτυο. Για τη συνεργασία των μέσων, τα δρομολόγια, την εμπορική πολιτική και τις τιμές των εισιτηρίων. Θα γίνουν οι συγκοινωνίες πραγματικά σύγχρονες, πρακτικά πελατοκεντρικές.
​Ώστε να εξυπηρετούν καλύτερα τις ανάγκες των πολιτών, να επενδύουν πιο σωστά τα χρήματα των φορολογουμένων. Να ελέγχουμε τους κανόνες που διέπουν την μετακίνηση, τη λειτουργία των μέσων μαζικής μεταφοράς. Δηλαδή την πληρωμή του εισιτηρίου, την ασφάλεια, τον όγκο και τη συχνότητα των μεταφορών.
​Το ηλεκτρονικό εισιτήριο μαζί με την τηλεματική που επίσης θα υλοποιηθεί εντός το πολύ 12μηνου, θα δώσουν στον μετακινούμενο πολίτη τη δυνατότητα να αποφασίζει πότε, πού και πώς θέλει να μετακινηθεί με πολύ ευκολότερο και αποτελεσματικότερο τρόπο.
​Θα γνωρίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια τους χρόνους διέλευσης, το κόστος των συνδυασμένων μετακινήσεων. Έξυπνες λύσεις με εφαρμογές στα κινητά θα υποδεικνύουν, λαμβάνοντας υπόψη και τους κυκλοφοριακούς φόρτους τους πιο συμφέροντες τρόπους και διαδρομές μετακίνησης.
​Δεν θα γίνουν ασφαλώς οι μεταφορές παράδεισος, ούτε η ζωή μας ειδυλλιακή με αυτές τις αλλαγές. Όμως, θα αποκτήσουν τα μεταφορικά μας δίκτυα αξία, αξία εξυπηρέτησης και γνώσης, ώστε να βελτιώνονται και να εξελίσσονται.
​Οι πολίτες θα γλιτώσουν και αρκετό χρόνο από το βραχνά της μετακίνησης. Θα ορίζουν περισσότερο το χρόνο τους. Οι φορολογούμενοι θα ωφεληθούν, επειδή τα έσοδα από τις μετακινήσεις θα αυξηθούν με τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής και έτσι θα μειωθεί περαιτέρω – με οφέλη για τους φορολογούμενους- η επιδότηση των συγκοινωνιών από τον κρατικό προϋπολογισμό.
​Θέλω να ευχαριστήσω δημόσια όλους όσους συνετέλεσαν στην πρόοδο αυτή τη σημαντική μετά από τόσα χρόνια. Να ευχαριστήσω θερμά τον πρόεδρο του ΟΑΣΑ τον κ. Δημητριάδη. Τον Ειδικό Γραμματέα ΣΔΙΤ τον κ. Νίκο Μαντζούφα και βέβαια τον συνάδελφό μου και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης τον κ. Κωστή Χατζηδάκη, υπό την εποπτεία του οποίου προετοιμάστηκε μετά από την δική μου αναχώρηση από το Υπουργείο Ανάπτυξης, το ΣΔΙΤ και σήμερα πια προχωράει ως μια πραγματικότητα ο διαγωνισμός.

Καλύτερες συγκοινωνίες, αποτελεσματικότεροι φορείς

Θέλω να σας ενημερώσω ότι στις πιλοτικές γραμμές που εφαρμόζουμε αυτή τη στιγμή στην ΟΣΥ, σε τέσσερις γραμμές έχουν μπει τουρνικέ και ετοιμάζουμε αρκετές δεκάδες ακόμα σε συνεννόηση με τη Διοίκηση της ΟΣΥ. Έτσι ώστε πολύ πριν μπει το ηλεκτρονικό εισιτήριο να λειτουργήσουν τα τουρνικέ στις οδικές μεταφορές για να δούμε με ποιον τρόπο γινόμαστε αποτελεσματικότεροι και πώς οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αλλά ταυτόχρονα και το επιβατικό κοινό διαχειρίζεται όλη αυτή την υπόθεση.
Θέλω να απαντήσω για το ζήτημα των εταιρειών και σε ποια οικονομική κατάσταση βρίσκονται. Είναι εδώ παρόντες ο κ. Παπαθανάσης ο Πρόεδρος της ΣΤΑΣΥ και ο κ. Οικονόμου ο Πρόεδρος της ΟΣΥ και Διευθύνων Σύμβουλος. Να σας πω ότι γίνεται μια εξαιρετική δουλειά η οποία έχει αποδώσει εκπληκτικά αποτελέσματα για τους Έλληνες φορολογουμένους και για τους επιβάτες.
Μην ξεχνάτε ότι αυτές οι συγκοινωνίες καθημερινά εξυπηρετούν 1,5 εκατομμύριο πολίτες στο λεκανοπέδιο της Αττικής, έχουμε λοιπόν αποτελέσματα εξαιρετικά θετικά. Για πρώτη φορά και στις δυο εταιρείες δεν υπάρχουν πλέον ελλείμματα. Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ δεν επιδοτείται καθόλου από τον δημόσιο προϋπολογισμό, είναι απολύτως αυτάρκης και αυτοδύναμη.
Η ΟΣΥ για πρώτη χρονιά το 2013 είχε θετικό ισολογισμό χρήσης. Η επιδότηση του κρατικού προϋπολογισμού έχει μειωθεί δραματικά. Σκεφθείτε ότι υπήρχε πρόβλεψη για 146 εκατομμύρια και τελικώς δόθηκαν, μετά από τις ρυθμίσεις που έγιναν στο Γενικό Λογιστήριο του κράτους, 100 εκατομμύρια. Παρ’ όλα αυτά, δεν τέθηκε ζήτημα αύξησης του εισιτηρίου. Βρέθηκαν πόροι οι οποίοι πλέον από δω και πέρα κάθε χρόνο θα ενισχύουν τις εταιρίες και κυρίως την ΟΣΥ που αντιμετωπίζει ακόμα πρόβλημα.
Αναφέρομαι στα έσοδα που προέρχονται από τη διακίνηση επιβατών που κινούνται με κοινωνικά κριτήρια και ο ΟΑΣΑ εισπράττει το τίμημα από τα άλλα Υπουργεία. Ήδη ο ΟΑΣΑ έχει προχωρήσει ή προχωράει αυτή τη στιγμή στην υπογραφή των συμβάσεων με τα άλλα Υπουργεία, το Υπουργείο Εργασίας πρωτίστως, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το Υπουργείο Άμυνας, το Υπουργείο Παιδείας, έτσι ώστε να εισρέουν στον ΟΑΣΑ και στις εταιρίες του, τα έσοδα τα οποία δικαιούται με βάση το συγκοινωνιακό έργο που πραγματοποιεί.
Επίσης, επειδή όπως θυμάστε είχαν χαθεί κάποια χρήματα γιατί δεν διεκδικήθηκαν εγκαίρως από τα Υπουργεία, αυτή τη στιγμή ο ΟΑΣΑ κάνει ό,τι είναι δυνατόν και νομικά ώστε να εισπράξει αναδρομικά τα χρήματα τα οποία οφείλουν τα Υπουργεία με βάση τη συμφωνία που έγινε το 2010. Πρέπει πλέον, για τη χρηματοδότηση των εταιρειών, να πληρώνονται οι εταιρείες με βάση το ακριβές συγκοινωνιακό έργο που εκτελούν για λογαριασμό άλλων.
Θέλω να σας πω επίσης ότι η ΟΣΥ, πριν από ένα μήνα περίπου, υπέγραψε επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας με τους εργαζόμενους, με 5,5 χιλιάδες εργαζόμενους. Σωματεία τα οποία είχαν κάνει δεκάδες μέρες απεργίες τα προηγούμενα χρόνια. Υπάρχει σήμερα, εργασιακή ειρήνη. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στους εργαζόμενους αυτή τη μεγάλη προσφορά τους. Οφείλουμε όλοι μαζί να πάρουμε ένα παράδειγμα, πώς μπορούν το δημόσιο και οι εργαζόμενοι να αυξάνουν την παραγωγικότητα, την αποτελεσματικότητα, το έργο προς το κοινωνικό σύνολο και την εργασιακή ειρήνη.
Σε λίγο προχωράει και η ΣΤΑΣΥ στην υπογραφή επιχειρησιακής συλλογικής σύμβασης όπως επίσης και ο ΟΑΣΑ με το προσωπικό του. Πραγματικά είμαι ευτυχής διότι μπορούμε να πούμε ότι έχουμε εταιρείες οι οποίες έχουν υποδειγματικό χαρακτήρα σε ό,τι αφορά τη λειτουργία τους και τις σχέσεις τους με τους εργαζόμενους. Με αυτή λοιπόν τη λογική θα κινηθούμε το επόμενο χρονικό διάστημα.
Η ΣΤΑΣΥ όπως ξέρετε έχει προκηρύξει ή θα προκηρύξει σε λίγες μέρες και την πρόσληψη κάποιων συμπληρωματικών υπαλλήλων – όπως επίσης και η ΟΣΥ – όσων χρειαστεί, προκειμένου να κάνουμε τη δουλειά μας και να παρέχουμε το συγκοινωνιακό έργο που έχει ανάγκη το επιβατικό κοινό της Αθήνας.
Επαναλαμβάνω, βρισκόμαστε σε μια διαπραγμάτευση, η Διοίκηση με τους εργαζόμενους, να γίνουν όλα στην ώρα τους, σωστά. Αυτό που κυρίως πρέπει να γίνει, είναι να διασφαλίσουμε από δω και πέρα τα εργασιακά και οικονομικά δικαιώματα των εργαζομένων και ταυτόχρονα να ενισχύσουμε το προσωπικό με καινούριους, όσους χρειαστεί επαναλαμβάνω.

Αντιμετώπιση Εισιτηριοδιαφυγής
​Αυτό που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι έχει μειωθεί σημαντικά μετά τα τελευταία μέτρα που έχουμε πάρει από το καλοκαίρι, και με το εποχικό προσωπικό το οποίο προσλάβαμε, νομίζω ότι έχει περιοριστεί σημαντικά. Είναι μία διαρκής έννοια μας και ένα διαρκές ενδιαφέρον μας μέχρις ότου ισχύσουν τα οριστικά μέτρα να την περιορίσουμε στο ελάχιστο. Είμαι ευτυχής γιατί βλέπω μια πολύ θετική εξέλιξη στα έσοδα των εταιρειών, που σημαίνει ότι γίνεται καλή δουλειά.

Βελτίωση αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα
Θέλω να σας πω ότι τα πρώτα χρόνια της κρίσης έγινε μια υπεράνθρωπη προσπάθεια, η οποία εξακολουθεί και σήμερα σε πολύ μεγάλο βαθμό που τα πράγματα έχουν βελτιωθεί. Μια υπεράνθρωπη προσπάθεια να διασωθούν οι εταιρείες και ο δημόσιος χαρακτήρας των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα.
Αυτό σας το καταθέτω, διότι ο αγώνας που έγινε και γίνεται καθημερινά από τις Διοικήσεις και τους εργαζόμενους πραγματικά λαμβάνει πολλές φορές στοιχεία μιας τεράστιας προσπάθειας που ξεπερνάει τα συνήθη όρια μιας κοινής προσπάθειας. Συνεπώς αυτό πρέπει να το κρατήσουμε ως μία παρακαταθήκη για τη δουλειά που έγινε μέχρι τώρα, αλλά και ταυτόχρονα είναι ένα στοιχείο στη σκέψη μας.
​Από δω και πέρα πράγματι, στις σταθερές συγκοινωνίες έχει γίνει ένα σημαντικό έργο που βελτιώνει σημαντικά την ποιότητα, την ακρίβεια στους χρόνους, και τη συχνότητα. Ακόμα και το τραμ παρουσιάζει μια εξαιρετικά μεγάλη αύξηση στη διακίνηση επιβατών, ενώ στις οδικές συγκοινωνίες υπάρχουν προβλήματα τα οποία προέκυψαν ακριβώς λόγω της κρίσης.
​Όμως να ξέρετε ότι τις επόμενες εβδομάδες θα είμαστε έτοιμοι να σας ανακοινώσουμε ένα ολοκληρωμένο πακέτο μέτρων, τα οποία βελτιώνουν σημαντικά την παροχή υπηρεσιών και την ποιότητα συνολικά των οδικών συγκοινωνιών. Και αυτό θα είναι αποτέλεσμα της προηγούμενης προσπάθειας που έγινε για τη διάσωση της εταιρείας, της ΟΣΥ, για την επιβίωσή της μέσα στην κρίση και τώρα πια, την περαιτέρω ανάπτυξή της.