«Καμία απολύτως υποχώρηση στην εφαρμογή της σύμβασης και του νόμου»

Απάντηση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού της Δημοκρατικής Αριστεράς, κ. Ασημίνας Ξηροτύρη, σχετικά με τα προβλήματα υλοποίησης του Μετρό Θεσσαλονίκης. Βουλή, 31/03/2014.

Κύριε Πρόεδρε, ευθύς μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου, εδώ και οκτώ περίπου μήνες, ασχολήθηκα συστηματικά με το ζήτημα του μετρό της  Θεσσαλονίκης και τούτο διότι είναι ένα έργο το οποίο δυστυχώς –όπως είπατε και εσείς- έχει μια πολύχρονη εκκρεμότητα σε ό,τι αφορά την κατασκευή του, με αποτέλεσμα να μην απολαμβάνουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης ένα έργο, το οποίο θα εξυπηρετήσει χιλιάδες δημότες από τη μια άκρη της πόλης στην άλλη και θα αποτελέσει επίσης λύση ή ένα μέρος της επίλυσης του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης.

Δυστυχώς, υπάρχουν αρκετά προβλήματα σε όλη αυτή την υπόθεση ξεκινώντας από τον τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε, αλλά δεν υπάρχει λόγος να κάνουμε παρελθοντολογία. Θα ήθελα να πω χαρακτηριστικά ότι προβλέπονταν αρχαιολογικές εργασίες δύο ετών και έχουμε φτάσει στον όγδοο χρόνο αρχαιολογικών εργασιών, με αρχικό προϋπολογισμό 15 εκατομμύρια και σήμερα έχουμε φτάσει στα 82 εκατομμύρια από τα 90 που εγκρίθηκαν. Πριν από λίγες μέρες εγκρίθηκαν άλλα 42 εκατομμύρια για τις αρχαιολογικές έρευνες της περιοχής που γίνονται οι εκσκαφές για το μετρό Θεσσαλονίκης.

Επίσης, να προσθέσω ότι κατά τη γνώμη μου –και πιστεύω και κατά τη δική σας γνώμη, κυρία συνάδελφε και σας ευχαριστώ που μου κάνετε την ερώτηση- και το αρχαιολογικό εύρημα είναι περιουσία της πόλης, πολύ σημαντικό απόκτημα που θα αποτελέσει ένα μνημείο, το οποίο πραγματικά θα είναι πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο και πολιτιστικό απόθεμα για την πόλη. Έχουν γίνει όλες οι ενέργειες, προκειμένου το εύρημα αυτό να εκτεθεί με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να είναι όπως ακριβώς βρέθηκε κατά τη διάρκεια των εκσκαφών. Συνεπώς, πιστεύω ότι κακώς υπάρχει καυγάς μεταξύ διαφόρων φορέων της πόλης γύρω από το ζήτημα των αρχαιοτήτων.

Το δεύτερο ζήτημα το οποίο υπάρχει και είναι πολύ μεγάλο –το είπατε κι εσείς- δυστυχώς έχει να κάνει με την οικονομική κατάσταση του αναδόχου, η οποία όλα αυτά τα χρόνια εξελίχθηκε με έναν κακό τρόπο. Τώρα, ενόψει πάλι οικονομικής καχεξίας, έρχονται διάφορες δηλώσεις περί διακοπής του έργου, οι οποίες βεβαίως δεν έχουν καμία απολύτως νομική βάση και είναι αδικαιολόγητες, απαράδεκτες, είναι μη νόμιμες και άρα απορριπτέες.

Θα καταθέσω στη Βουλή την απάντηση της «Αττικό Μετρό», η οποία απαντάει σημείο προς σημείο στα ζητήματα που έχει θέσει η κοινοπραξία, όπως επίσης και μία σειρά από άλλα έγγραφα τα οποία απαντούν αναλυτικότατα στον τρόπο με τον οποίο η «Αττικό Μετρό» αντιμετωπίζει το πρόβλημα.

Τι θα κάνουμε; Αυτό που μπορώ με βεβαιότητα να σας πω είναι ότι, πρώτον, θα εφαρμοστεί η σύμβαση και ο νόμος και σε αυτό δεν υπάρχει καμία απολύτως υποχώρηση. Άρα, δεν δικαιολογούνται ενέργειες όπως το να σταματούν οι εργασίες.

Οι εργασίες έχουν συνεχιστεί και ελπίζω ότι δεν θα σταματήσουν στο άμεσο μέλλον. Αν τυχόν, όμως, αδικαιολογήτως σταματήσουν ή αν τυχόν για οποιοδήποτε λόγο ο ανάδοχος δεν ανταποκρίνεται στη σύμβαση, τότε θα εφαρμοστούν όπως προβλέπονται οι ρήτρες της σύμβασης.

 

Δευτερολογία

Να επισημάνω, κατ’ αρχήν, σε ό,τι αφορά τα αρχαιολογικά, ελπίζω ότι η δημοτική Αρχή – που μεθαύριο θα φέρει την συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας – θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν μαζί με το Υπουργείο Πολιτισμού και την «Αττικό Μετρό», ούτως ώστε να κλείσει το θέμα που σχετίζεται με το εύρημα και να αρχίσει η διαδικασία των εργασιών –πάντα μιλάω σε ό,τι αφορά τα αρχαιολογικά- στη Βενιζέλου, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα να απελευθερωθούν χώροι, για να εργαστεί ο ανάδοχος.

Το δεύτερο που θέλω να τονίσω είναι πως δεν υφίσταται, όπως είπατε και εσείς, ούτε ένα ευρώ οφειλή της «Αττικό Μετρό» προς τον ανάδοχο, αλλά δεν λείπει ούτε και ένα ευρώ σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου της Θεσσαλονίκης.

Σε ό,τι αφορά το έργο της Καλαμαριάς, ήδη όπως ξέρετε από τον κ. Χατζηδάκη, έχει δοθεί μια προκαταβολή στον ανάδοχο. Δεν υπάρχει απολύτως κανένα πρόβλημα. Το έργο θα είναι ενταγμένο πλήρως στο νέο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Συνεπώς, πρόβλημα χρηματοδότησης δεν έχουμε.

Πρόβλημα περιβαλλοντικών όρων δεν έχουμε. Μιλάω για το καινούργιο. Από εκεί και πέρα πιστεύω ότι με κάποιες διαπραγματεύσεις που γίνονται αυτήν τη στιγμή για τη διευκόλυνση του αναδόχου – προκειμένου να αποκτήσει μεγαλύτερο μέτωπο για να δουλέψει – θα πετύχουμε.

Σας λέω το εξής ως τελική μου θέση και δήλωση, ως πολιτικού προϊσταμένου της «Αττικό Μετρό»: Θα εφαρμοστούν κατά γράμμα, μέσα στο πλαίσιο των συνθηκών που  έχουν διαμορφωθεί, οι όροι της σύμβασης. Αυτό θέλω να πω. Εάν τυχόν ο ανάδοχος δεν θέλει να συνεχίσει το έργο, τότε θα εφαρμοστούν οι πιο αποφασιστικές ρήτρες της σύμβασης που υπάρχουν. Ελπίζω να μη χρειαστεί.

Ευχαριστώ πολύ.