Πορεία Υλοποίησης Έργων στους Αυτοκινητόδρομους (Απρίλιος 2014)

Συνέντευξη Τύπου του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, Μ. Χρυσοχοΐδη, σχετικά με την εξέλιξη των έργων στους αυτοκινητόδρομους.

Κυρίες και κύριοι, τον περασμένο Δεκέμβριο η Βουλή ψήφισε την επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων θέτοντας ένα φιλόδοξο στόχο: τα έργα να ολοκληρωθούν μέσα σε δυο χρόνια δηλαδή μέχρι το τέλος του 2015. Ο στόχος φαίνεται φιλόδοξος, ωστόσο επενδυτές και Πολιτεία, αμοιβαία, δεσμευτήκαμε να το πετύχουμε.
Η υλοποίηση αυτών των έργων εντός του συμφωνημένου χρονοδιαγράμματος, είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης. Είναι στρατηγική επιλογή ανάπτυξης για να γίνει η χώρα κόμβος του εμπορίου στην Ευρασία. Αυτό όμως δεν αρκεί. Είναι πάνω απ’ όλα προτεραιότητα όλης της χώρας να πάρει μπροστά η οικονομία, η απασχόληση, να δώσουμε στη χώρα και τους πολίτες τις υποδομές που χρειάζονται ώστε να βγούμε ταχύτερα από την ύφεση.
Η επιτυχία του στόχου είναι υπόθεση όλων μας. Πρώτο και κύριο, είναι υπόθεση της κοινωνίας που ζητάει και περιμένει αυτά τα έργα, την Ιόνια Οδό, τα Τέμπη, το Κόρινθος – Πάτρα, τον αυτοκινητόδρομο της Κεντρικής Ελλάδας και επομένως πρέπει να γίνει ό,τι είναι εφικτό για να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες της. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να καταλάβουμε ότι τα έργα αυτά είναι ζωτικής σημασίας και προϋπόθεση για την ανάπτυξη και ευημερία της περιφέρειας.
Δεύτερο και κρίσιμο, είναι υπόθεση όλων των εμπλεκομένων: παραχωρησιούχων, υπηρεσιών του Δημοσίου, οργανισμών κοινής ωφέλειας, δικαστηρίων, φορέων, Περιφερειών, Δήμων, εργολάβων, κατασκευαστικών εταιρειών, προμηθευτών, να δουλέψουν όλοι γρήγορα και αποτελεσματικά.
Είναι η πρώτη μεγάλη επένδυση που ξεκίνησε μετά την κρίση από ιδιώτες με την υποστήριξη του Δημοσίου και κατά κάποιο τρόπο είναι, όπως η έξοδος μας στις αγορές, ένα τεστ αξιοπιστίας. Την πορεία των έργων παρακολουθούν πολλοί επενδυτές, περιμένοντας να κρίνουν αν μπορούν να μας εμπιστευτούν.
Την εμπιστοσύνη που κερδίσαμε με τόσο κόπο πρέπει να την προστατεύσουμε ως κόρη οφθαλμού.
Γι′ αυτό, Διοίκηση και επενδυτές πρέπει να νικήσουν το χρόνο, να επιστρατεύσουν συνεργασία και φαντασία για να ξεπεράσουν αναπόφευκτα προβλήματα και να προχωρήσουν τα έργα απρόσκοπτα.
Συνεπείς με την ιδέα αυτή και τις δεσμεύσεις που έχουμε πάρει στη Βουλή, θέλω να ανακοινώσω σήμερα ότι προχωράμε άμεσα στη δημοπράτηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος προϋπολογισμού 340 εκατ. ευρώ. Το τμήμα αυτό, 75 χιλιομέτρων πλήρους αυτοκινητόδρομου, με ανισόπεδους κόμβους, σταθμούς εξυπηρέτησης και πλήρες παράπλευρο δίκτυο, θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο εντός 24 μηνών από την έναρξη της κατασκευής του. Επίσης δημοπρατούνται άμεσα οι μελέτες για το τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα, μήκους 30 χλμ., προϋπολογισμού 130 εκ. ευρώ, ώστε εντός του έτους να δημοπρατηθεί η κατασκευή του.
Κάνουμε κάτι καινούργιο. Είχα δεσμευτεί στη Βουλή το Δεκέμβριο που ψηφίστηκαν οι συμβάσεις των αυτοκινητοδρόμων. Είπα: είναι εθνικό έργο. Η επιτυχία θα είναι όλων των Ελλήνων, όχι της κυβέρνησης ή κάποιων προσώπων. Γι′ αυτό θα ενημερώνω κάθε τρίμηνο τη Βουλή αλλά και την κοινωνία για την πρόοδο των έργων. Να ξέρουμε, να προλαβαίνουμε, να διορθώνουμε.
Κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια όχι μόνο στα μπετά και στις κατασκευές, αλλά κυρίως στις νοοτροπίες των ανθρώπων. Προσπαθούμε να συντονίσουμε, να συνεννοηθούμε, να πάμε μαζί. Όχι απλά οι παραχωρησιούχοι και οι κατασκευαστές με τις υπηρεσίες του Υπουργείου, αλλά και η αστυνομία, τα δικαστήρια, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι, οι υπηρεσίες άλλων υπουργείων, ΔΕΚΟ, πολιτικοί, τεχνοκράτες, υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρειάζεται όλοι αυτοί να συντονιστούν για να δρουν παραγωγικά και έγκαιρα. Στην αλυσίδα αυτή κάθε κρίκος έχει τη σημασία του και την ευθύνη του.
Έχουμε 16 εργοτάξια. Σε λίγο θα αυξηθούν. Το καθένα είναι μια αφετηρία τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης. Προχωράμε με σεβασμό στο τοπικό ή στο ειδικό συμφέρον με γνώμονα όμως το γενικό και το εθνικό συμφέρον. Οι τοπικές κοινωνίες ή οι διάφορες υπηρεσίες έχουν τη δική τους αλήθεια και δίκιο. Από τις απαλλοτριώσεις και τις τιμές διοδίων, έως την έλλειψη προσωπικού σε δημόσιες υπηρεσίες. Ακούμε, συνομιλούμε μαζί τους και εισακούγονται όσο γίνεται.
Θέλω σε αυτό το σημείο να εξάρω την καθοριστική προσφορά, συνεισφορά και συμμετοχή σε όλη την προσπάθεια των στελεχών της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων οι οποίοι είναι εδώ σήμερα δίπλα μου, οι οποίοι διαχειρίζονται ένα project το οποίο δεν είναι πολύ γνωστό στη χώρα, αλλά αυτή τη στιγμή έχουν κατορθώσει οι υπηρεσίες μαζί με τους ιδιώτες επενδυτές, τις τράπεζες, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να προχωρούν την υλοποίηση ενός πρωτοφανούς project που είναι πάρα πολύ μεγάλο σε ύψος αλλά και σε τεχνικές δυσκολίες και θέλω να τους συγχαρώ γι′ αυτό και να τους ευχαριστήσω.
Θέλω να σας πω επίσης ότι στο υπουργείο έχουμε συγκροτήσει μια δομή δίπλα στον υπουργό, η οποία παρακολουθεί καθημερινά μαζί με τις υπηρεσίες την εξέλιξη του έργου των αυτοκινητοδρόμων. Εδώ παρίσταται και διευθύνει την προσπάθεια, συντονίζει μαζί με το γραφείο μου, ο κ. Βύρωνας Καμπαράκης ο οποίος είναι στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ο οποίος σε λίγο θα μας παρουσιάσει λεπτομέρειες για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων.
Κάποιες φορές υπάρχουν ολιγωρίες στις δημόσιες υπηρεσίες, που στοιχίζουν χρόνο και χρήμα. Δεν έχουμε ακόμη καταφέρει να τις ξεπεράσουμε όσο θα θέλαμε. Οι παλιές γραφειοκρατικές, στενές αντιλήψεις και η αδιαφορία της ρουτίνας δεν αλλάζουν τόσο εύκολα. Τις παλεύουμε συγκεκριμένα και ελπίζω στο τέλος του άλλου τριμήνου να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.
Το νομικό πλαίσιο και η διαδικασία απονομής της Δικαιοσύνης, και σε αυτό τον τομέα, έχουν κενά και καθυστερήσεις. Τα βλέπουμε καθημερινά, τα αναδεικνύουμε και προσπαθούμε σε συνεργασία να τα λύσουμε. Οι καιροί και τα έργα απαιτούν ρυθμούς και μεθόδους που δεν ήμασταν έτοιμοι να ακολουθήσουμε. Είναι μια ακόμη ευκαιρία να αλλάξουμε.
Ούτε ένας εργαζόμενος ανασφάλιστους στους αυτοκινητόδρομους. Το είπαμε, θέλουμε καθημερινά να ισχύει και το παρακολουθούμε. Χωρίς φοροδιαφυγή, χωρίς παρανομίες. Με μέριμνα για την περιφέρεια και τις τοπικές κοινωνίες. Θα δείτε σε λίγο τα στοιχεία των απασχολουμένων. Οι θέσεις εργασίας πλησιάζουν ήδη τις 4.000. Ως το καλοκαίρι θα έχουν διπλασιαστεί.
Είναι ένα πείραμα κι ένα στοίχημα όχι απλά να γίνουν τα έργα, ούτε μόνο να γίνουν στην ώρα τους. Αλλά να γίνουν απολύτως σύννομα, απολύτως σύμφωνα με τις προδιαγραφές ποιότητας, χωρίς να πατήσουμε στην πλάτη των ανθρώπων, επινοώντας και εφαρμόζοντας συστήματα συνεργασίας, παρακολούθησης και λογοδοσίας.
Αυτό το νέο Δημόσιο που σχεδιάζει, δεν αυτοσχεδιάζει, διαπραγματεύεται και δεν επιβάλλει, εποπτεύει και δεν επεμβαίνει, ελέγχεται δεν αυθαιρετεί, πετυχαίνει δεν καθυστερεί, αυτό το Δημόσιο θέλουμε να χτίσουμε μέσα από την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων.
Θέλω επίσης να σας ανακοινώσω ότι εκδώσαμε προχθές μια Κοινή Υπουργική Απόφαση την οποία συνυπέγραψε ο υπουργός Οικονομικών ο κ. Στουρνάρας, για την εγκατάσταση διοδίων στην Εγνατία Οδό. Έχουμε κάνει ένα βήμα μπροστά, ένα βήμα Δικαιοσύνης και ίσης μεταχείρισης. Όπως ξέρετε υπήρχε ένας σχεδιασμός από το 2011. Αυτός ο σχεδιασμός άλλαξε ριζικά με απόφασή μας. Δεν έχει νόημα ούτε λογική να ξανακάνουμε στραβά πράγματα, προσπαθούμε να κάνουμε αναλογικά διόδια σε όλους τους αυτοκινητόδρομους και μέχρι το τέλος του 2016 θα έχουμε και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.
Στην Εγνατία εγκαθίσταται ολοκληρωμένο σύστημα αναλογικής χρέωσης από την αφετηρία του δρόμου, από τα σύνορα με τη γειτονική Τουρκία μέχρι την Ηγουμενίτσα. Αναλογική χρέωση, επαναλαμβάνω, πλήρης. Με ηλεκτρονικά συστήματα τα οποία θα αποφασιστούν κατά τη διάρκεια του σχετικού διαγωνισμού, έτσι ώστε πράγματι να κάνουμε ένα βήμα μπροστά προς την κατεύθυνση της δικαιοσύνης, της ίσης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού.
Νομίζω ότι δεν έπρεπε να ξεκινήσουμε από Εγνατία ανάποδα, αλλά πρέπει να πάμε μπροστά. Γιατί να ταλαιπωρούμε τόσο κόσμο; Γιατί να αδικούμε τόσο κόσμο; Γιατί να μην δώσουμε ένα μήνυμα εξέλιξης και της ίδιας της πολιτικής;
Ευχαριστώ πολύ.