Επίσκεψη Μ. Χρυσοχοΐδη με τον H. Reichenbach στη σήραγγα του Πλαταμώνα

Για την εξέλιξη των εργασιών σε υπό κατασκευή τμήματα του αυτοκινητόδρομου Αιγαίου ενημερώθηκαν ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και ο επικεφαλής της Task Force Horst Reichenbach κατά την επίσκεψή τους στη σήραγγα Τ3 (Πλαταμώνα).

Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ, Μ. Χρυσοχοΐδης, ευχαρίστησε τον κ. Reichenbach και τόνισε ότι:

Κατορθώσαμε να υπερβούμε τις δυσκολίες, τα μεγάλα προβλήματα της χρηματοδότησης και να έχουμε σήμερα έργα αξίας περίπου 8 δισεκ., τα οποία άρχισαν και συμβάλλουν ήδη σημαντικά στην αύξηση του ΑΕΠ στη χώρα μας.

Αναφέρθηκε στις θέσεις εργασίας, «1500 θέσεις εργασίας στην πλήρη εξέλιξη του έργου» και στην «ένεση» που γίνεται στην τοπική οικονομία αφού «100 τοπικές επιχειρήσεις της Λάρισας και της ευρύτερης περιοχής παράγουν» αυτή τη στιγμή.

Τέλος, σημείωσε ότι οι αυτοκινητόδρομοι που κατασκευάζονται, σε διάφορα σημεία της χώρας, θα είναι έτοιμοι σε ενάμισι χρόνο από σήμερα και θα διαμορφώσουν ένα νέο τοπίο στη χώρα, ώστε «να κάνουμε το επόμενο βήμα. Να οδηγήσουμε την Ελλάδα πολύ σύντομα όχι απλώς στην έξοδο από την κρίση, αλλά στην ανάπτυξη με υψηλούς ρυθμούς γιατί και το δικαιούμαστε και το μπορούμε. Η Ελλάδα και δικαιούται και μπορεί.»

Σε ερωτήσεις που τέθηκαν για τα διόδια ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Μ. Χρυσοχοΐδης διευκρίνισε:«Έχω τονίσει επανειλημμένα και θέλω να απαντήσω στους λαϊκιστές που σκόπιμα διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, ότι

τα διόδια δεν πηγαίνουν στην τσέπη κανενός. Τα διόδια πηγαίνουν για την κατασκευή του έργου και μόνον.

καμία εταιρεία, κανένα εργολάβο, τα διόδια αφορούν τα έργα της Ελλάδας τα οποία πληρώνουμε αυτοί που κάνουμε χρήση των αυτοκινητοδρόμων. Είναι άδικο να πληρώνουν όλοι οι φορολογούμενοι δημόσια αγαθά που δεν χρησιμοποιούν.»

Τέλος ο υπουργός τόνισε το γεγονός ότι «από δω και πέρα παρέχεται στους πολίτες αυτοκινητόδρομος αρίστης ποιότητας με πλήρεις υπηρεσίες, με πλήρη ασφάλεια και αυτό πρέπει να το κρατήσουμε ως ένα βήμα μπροστά για την Ελλάδα.»

Ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Μ. Χρυσοχοΐδης και ο επικεφαλής της Task Force κ. Reichenbach, συναντήθηκαν και συνομίλησαν με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και επιχειρηματίες της ευρύτερης περιοχής.

Ο υπουργός Μ. Χρυσοχοΐδης αναφέρθηκε σε έργα ανάπτυξης για τη Θεσσαλία τα οποία έχει θέσει ως προτεραιότητα του υπουργείου :

  • την εκτροπή του Αχελώου, διαβεβαιώνοντας ότι «θα σεβαστούμε την απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας και θα προχωρήσουμε να φτιάξουμε το έργο»,
  • το τμήμα της Ε65 που απέμεινε από την Λαμία μέχρι την Ξενιάδα ώστε πολύ γρήγορα να ξεκινήσουν οι μελέτες
  • την ηλεκτροκίνηση του Θεσσαλικού σιδηροδρόμου από την Παλαιοφάρσαλο μέχρι την Καλαμπάκα και από την Λάρισα μέχρι το Βόλο, που εντάσσεται στο νέο πρόγραμμα 2014-2020.
  • το έργο της Κάρλας που μεταφέρθηκε ήδη στην Περιφέρεια, μεταφέρονται οι πόροι ώστε να συνεχίσει η κατασκευή του Έργου.

Ο υπουργός επιπλέον, ανακοίνωσε την κατασκευή ενός συμπληρωματικού κόμβου στη θέση Πυργετός, που δεν προβλεπόταν στην αρχική μελέτη, προκειμένου να διευκολυνθεί η πρόσβαση στο Δήμο Τεμπών από το κεντρικό Εθνικό δρόμο.

Τέλος, αναφέρθηκε στο τμήμα Λάρισα – Φάρσαλα που μελετάται και θα τελειώσει τον Οκτώβρη του 2014 καθώς και στη μελέτη που έχει ήδη ξεκινήσει για την παράκαμψη της Ελασσόνας.

 

Αναλυτικά οι δηλώσεις του υπουργού:

«Βρισκόμαστε στο σημείο αυτό, στα όρια της Θεσσαλίας και Κεντρικής Μακεδονίας, στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα, που είναι από τα ομορφότερα σημεία της χώρας. Εδώ κατασκευάζεται ένα από τα σπουδαιότερα, κατασκευαστικά, έργα στην Ευρώπη.

Οι δρόμοι και οι σήραγγες μας ενώνουν ώστε να επικοινωνούμε αλλά και να ξεπεράσουμε τα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το έργο θα απασχοληθούν, στην πλήρη του εξέλιξη, 1500 άτομα. Εργάζονται αυτή τη στιγμή και παράγουν 100 τοπικές επιχειρήσεις της Λάρισας και της ευρύτερης περιοχής. Είναι μια σημαντική «ένεση» στην τοπική οικονομία και μια σημαντική υποδομή για την εθνική οικονομία και την ανάπτυξη. Μέσα από τους αυτοκινητοδρόμους ενώνουμε αξίες, πολιτικές και κοινωνικές προτεραιότητες ώστε  να βγούμε από το τούνελ όπως είπε προηγουμένως και ο κ. Reichenbach.

Με αφορμή τη σημερινή παρουσία του κ. Reichenbach εδώ, στην Ελλάδα, στο σημείο όπου κατασκευάζονται τα σημαντικά αυτά έργα, θέλω να ευχαριστήσω τους Ευρωπαίους πολίτες. Γιατί είναι εκείνοι που από το δικό τους υστέρημα έχουν συμβάλλει με ένα σημαντικό μέρος, αυξάνοντας τη χρηματοδοτική συμβολή της Ευρώπης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα έργα αυτά.

Θέλω να ευχαριστήσω την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία στάθηκε δίπλα στην Ελλάδα μαζί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Και θέλω να πω ότι πραγματικά, ο παρών σήμερα κ. Reichenbach είναι ένας από εμάς. Είναι ο επικεφαλής μιας αποστολής εδώ στην Ελλάδα, της Task Force, η οποία δεν εξαντλείται σε τεχνικά ζητήματα. Με την παρουσία του και τη συμβολή του  προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προς τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, έχει δώσει μεγάλη στήριξη στον Έλληνα Πρωθυπουργό, στην Ελληνική Κυβέρνηση, σε εμάς που ασχοληθήκαμε  με το ζήτημα.

Κατορθώσαμε, εκείνος μαζί με εμάς, να υπερβούμε τις δυσκολίες, τα μεγάλα προβλήματα, τα προβλήματα της χρηματοδότησης και να έχουμε σήμερα έργα αξίας περίπου 8δισεκ., τα οποία άρχισαν και συμβάλλουν ήδη σημαντικά στην αύξηση του ΑΕΠ στη χώρα μας και κυρίως στην αύξηση της απασχόλησης και στην καταπολέμησης της ανεργίας.

Θέλω λοιπόν, με τη σημερινή  ευκαιρία, να τον ευχαριστήσω και να πω σε όλους τους Έλληνες και τις Ελληνίδες  ότι αυτοί οι αυτοκινητόδρομοι που κατασκευάζονται, σε διάφορα σημεία της χώρας, που σε ενάμισι χρόνο από σήμερα θα είναι έτοιμοι, διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στη χώρα. Αυτό πρέπει να το κρατήσουμε ως μια μεγάλη περιουσία, προκειμένου να κάνουμε το επόμενο βήμα. Να οδηγήσουμε την Ελλάδα πολύ σύντομα όχι απλώς στην έξοδο από την κρίση αλλά στην ανάπτυξη με υψηλούς ρυθμούς γιατί και το δικαιούμαστε και το μπορούμε. Η Ελλάδα και δικαιούται και μπορεί. Αυτό ας το πιστέψουμε όλοι.»

Διόδια

«Έχω τονίσει επανειλημμένα και θέλω να απαντήσω στους λαϊκιστές που σκόπιμα διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα, ότι τα διόδια δεν πηγαίνουν στην τσέπη κανενός. Τα διόδια πηγαίνουν για την κατασκευή του έργου και μόνον, όλα αυτά τα χρόνια και σήμερα.

Τα διόδια αποτελούν ένα μέρος της Χρηματοδοτικής Συμβολής. Συνεπώς, από εκεί και πέρα, όταν ολοκληρωθούν τα έργα, η ίδια η εμπορική πολιτική των παραχωρησιούχων θα καθορίσει το ύψος με βάση τις ανάγκες που θα έχουν οι ίδιοι οι δρόμοι.

Αλλά να μην ξεχνάμε το εξής, από εδώ και πέρα, παρέχεται στους πολίτες αυτοκινητόδρομος αρίστης ποιότητας με πλήρεις υπηρεσίες, με πλήρη ασφάλεια και αυτό πρέπει να το κρατήσουμε ως ένα βήμα μπροστά για την Ελλάδα.

Τα διόδια δεν αφορούν κανένα παραχωρησιούχο, καμία εταιρεία, κανένα εργολάβο, τα διόδια αφορούν τα έργα της Ελλάδας τα οποία πληρώνουμε αυτοί που κάνουμε χρήση των αυτοκινητοδρόμων. Είναι άδικο να πληρώνουν όλοι οι φορολογούμενοι δημόσια αγαθά που δεν χρησιμοποιούν. Αυτό είναι κοινωνική δικαιοσύνη, αυτό επιτάσσει η ισότητα των πολιτών και αυτό πρέπει να κάνουμε προστατεύοντας το εισόδημα των πολιτών οι οποίοι για δικούς τους λόγους, είτε δεν χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο είτε τον χρησιμοποιούν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Όταν αναλαμβάνουμε να κατασκευάσουμε τεραστίων διαστάσεων έργα είναι προφανές ότι οι χρήστες επιβαρύνονται με ένα μέρος αυτής της κατασκευής. Αυτό επιβάλλει η δικαιοσύνη γιατί δεν πρέπει να φτιάξουμε μεγάλα έργα τα οποία να πληρώνουν όλοι, ακόμα και αυτοί που δεν χρησιμοποιούν το δίκτυο.

Το δεύτερο που θέλω να τονίσω ότι τα διόδια στην Ελλάδα είναι πολύ φθηνότερα από την Ισπανία και την Πορτογαλία και έχουν περίπου ίδιες τιμές, ακόμα και μικρότερες, από όμορες χώρες της Δυτικής Ευρώπης της Ευρωζώνης.

Το έργο που κατασκευάζουμε έχει πάρα πολλές πολλαπλασιαστικές συνέπειες στους ανθρώπους, απασχόλησης, στην οικονομία, στην ανάπτυξη και στην προοπτική της χώρας. Αυτό πρέπει να κρατήσουμε. Να κατασκευάσουμε ένα καλής ποιότητας έργο. Ασφαλές. Και ταυτόχρονα όπως είπα προηγουμένως να τονώσουμε την τοπική ανάπτυξη.

Θέλω να σας πω ότι στην Ισπανία τα έργα κατέρρευσαν και στη συνέχεια το Κράτος έδωσε άτοκα δάνεια στους παραχωρησιούχους προκειμένου να ξαναρχίσουν. Στην Πορτογαλία έγινε ακριβώς το ίδιο και σήμερα τα διόδια έχουν φθάσει στα 9 Ευρώ.

Η επιτυχία της Ελληνικής Κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα να εξασφαλίσουμε αυτή τη μεγάλη χρηματοδότηση, αποτελεί ένα βήμα μπροστά και κυρίως αποτελεί ένα σήμα ότι η Ελλάδα έχει ανοίξει μια καινούρια σελίδα μετά την κρίση, δηλαδή ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι μας εμπιστεύονται την Ελλάδα για μεγάλες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις όπως είναι οι δρόμοι οι οποίοι είναι μικτές επενδύσεις ιδιωτών και του Δημοσίου.

Θέλω να σας πω επίσης ότι είναι ευτύχημα το γεγονός ότι και στους παραχωρησιακούς δρόμους και σε άλλες δραστηριότητες συμμετέχουν σχεδόν αποκλειστικά Ελληνικές εταιρίες που διαθέτουν εξαιρετικό know how εμπειρία στην κατασκευή μεγάλων έργων και απασχολούνται χιλιάδες άνθρωποι. Ας κρατήσουμε λοιπόν σήμερα αυτό, ότι οι αυτοκινητόδρομοι μας ενώνουν και στο σήμερα για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της κρίσης και στο αύριο για να ανοίξουμε μια καινούρια σελίδα.»

Έργα για την ανάπτυξη της Περιφέρειας

«Θέλω να αναφερθώ με πολύ λίγα λόγια σ’ αυτά που είπε ο κ. Αγοραστός, και να τονίσω ότι έχουμε κάνει ένα τεράστιο λάθος τα προηγούμενα χρόνια και δεν μπορέσαμε να διαχειριστούμε ένα πολύ μεγάλο και θετικής σημασίας έργο για τη χώρα, την εκτροπή του Αχελώου.

Δυστυχώς, διαχειριστήκαμε το έργο χωρίς σεβασμό στο περιβάλλον, χωρίς σεβασμό στις δικαστικές αποφάσεις, πολλές φορές με «ετσιθελισμό» και ξεροκεφαλιά, λες και τα δίκτυα στη χώρα δεν πρέπει να ενώνονται μεταξύ τους, λες και τα νερά, το υδάτινο δυναμικό της χώρας, δεν πρέπει η μια περιοχή να συμπληρώνει η μια την άλλη. Τα δημόσια αγαθά και τα φυσικά αγαθά είναι για όλους μας και κανείς δεν είναι χαρούμενος και ευτυχισμένος όταν το νερό στο Θεσσαλικό Κάμπο, αυτή τη στιγμή, υπάρχει στα 400 μέτρα, που σημαίνει ότι περιβαλλοντικά η Θεσσαλία είναι κατεστραμμένη.

Ωστόσο, πήραμε – ξανά – μια αρνητική απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά ταυτόχρονα απόφαση που μας επιτρέπει να κάνουμε το έργο. Και απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων που θέτει 10 σημεία. Αυτά πρέπει να τα σεβαστούμε. Και θα σεβαστούμε και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Θα σεβαστούμε την απόφαση και θα προχωρήσουμε να φτιάξουμε το έργο.

450 εκατομμύρια κυβικά το χρόνο με 2 πολύ μεγάλα υδροηλεκτρικά τη στιγμή που έχουμε ανάγκη από φθηνή ηλεκτρική ενέργεια, αντί να παράγουμε ενέργεια από πετρέλαιο, φυσικό αέριο ή ρυπογόνο λιγνίτη πολλές φορές. Προγραμματίζουμε μία προς μία τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν από την πλευρά του Υπουργείου έτσι ώστε να συμμορφωθούμε πλήρως με την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου της Χώρας και την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.

Θέλω να πω επίσης ότι στη Θεσσαλία εκτελούνται πάρα πολλά έργα, θα αναφερθώ στα πιο σημαντικά μετά τον Αχελώο. Ένα πολύ σημαντικό έργο αφορά στην Ε65 δηλαδή την κεντρική αρτηρία της χώρας. Είναι η πρόθεσή μας άμεσα να κατασκευάσουμε και το τμήμα που απέμεινε από την Λαμία μέχρι την Ξενιάδα. Να μελετήσουμε πολύ γρήγορα από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία, εκεί που κουμπώνει δηλαδή η κεντρική οδός, προκειμένου να είναι και περιβαλλοντικά προσαρμοσμένη στα δεδομένα της περιοχής και το κόστος να είναι φθηνότερο.

Ένα πολύ σημαντικό έργο αφορά την ηλεκτροκίνηση του Θεσσαλικού σιδηροδρόμου από την Παλαιοφάρσαλο μέχρι την Καλαμπάκα και από την Λάρισα μέχρι το Βόλο. Είναι μια διαδικασία που εντάσσεται στο νέο πρόγραμμα 2014-2020.

Υπάρχουν μια σειρά από έργα που αφορούν το υδάτινο δυναμικό της Θεσσαλίας, για παράδειγμα το θέμα της Κάρλας. Το έργο της Κάρλας μεταφέρθηκε ήδη στην Περιφέρεια, σε λίγες ημέρες μεταφέρεται το προσωπικό από το κεντρικό Υπουργείο, μεταφέρονται οι πόροι και θα συνεχίσει η κατασκευή του Έργου γιατί το έχουμε ανάγκη.

Η μεγαλύτερη προτεραιότητα αυτή τη στιγμή, αν θέλουμε μια παραγωγική Θεσσαλία η οποία θα γίνει ξανά μια δυναμική περιοχή εξαγωγική και θα αυξήσει το εισόδημα και την απασχόληση, είναι να αποκαταστήσουμε επειγόντως το περιβάλλον το οποίο προσβάλαμε, πλήξαμε, πληγώσαμε και τελικώς  καταστρέψαμε.

Θέλω να πω επίσης ότι στον δρόμο αυτό που βρισκόμαστε τώρα, στον δρόμο Αθήνας Θεσσαλονίκης, θα κατασκευάσουμε έναν κόμβο συμπληρωματικό, που δεν προβλεπόταν στην αρχική μελέτη, στη θέση Πυργετός, προκειμένου να διευκολύνουμε την πρόσβαση στο Δήμο Τεμπών από το κεντρικό Εθνικό δρόμο, διότι όπως αντιλαμβάνεστε αυτός ο κόμβος δημιουργεί προϋποθέσεις να γίνει επισκέψιμος ο Δήμος και τα παράλια του Δήμου Αγιάς της Λάρισας, του Αγιόκαμπου που είναι καταπληκτικά, όπως επίσης να διευκολύνει την πρόσβαση στους αρχαιολογικούς χώρους και επίσης όλους όσους έρχονται για θρησκευτικό τουρισμό στην περιοχή των Τεμπών.

Το έργο αξίζει, κοστίζει, 1 εκατομμύριο και συμπληρωματικά των πιστώσεων που έχουν κατατεθεί στον παραχωρησιούχο για το συγκεκριμένο έργο. Άρα λοιπόν το επόμενο διάστημα με τη βοήθεια και του Δημάρχου και του Περιφερειάρχη για τις απαλλοτριώσεις, θα προχωρήσει το θέμα.

Θέλω να σας πω επίσης ένα άλλο τμήμα της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας είναι στην προσοχή μας, το τμήμα Λάρισα – Φάρσαλα που μελετάται και θα τελειώσει τον Οκτώβρη του 2014 όπως επίσης με δική μου επιμέλεια μελετάμε ήδη την παράκαμψη της Ελασσόνας, της οποίας το κόστος είναι περίπου 25 εκατομμύρια, ούτως ώστε να οδηγηθούμε σιγά σιγά στην ολοκλήρωση της κατασκευής του νέου δρόμου της Παλαιάς Εθνικής Οδού Λάρισας Κοζάνης.

Θέλω για μια ακόμα φορά να σας ευχαριστήσω όλους και να πω «ας κάνουμε όλα αυτά τα έργα πρωτοβουλίες που μας ενώνουν». Είναι πάρα πολλά αυτά που μας ενώνουν και πάρα πολλά αυτά τα οποία μας ενώνουν που θα δημιουργήσουν περαιτέρω δεσμούς μεταξύ μας.»