Σύγχρονο «οικοσύστημα» υποδομών και μεταφορών για την Ελλάδα

Άρθρο υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, στον «Αγγελιοφόρο της Κυριακής»

Στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υπηρετούμε αυτήν την στιγμή δύο  βασικούς στόχους. Να φτιάξουμε ένα σύγχρονο «οικοσύστημα» υποδομών και μεταφορών για να βάλουμε δυνατά την Ελλάδα στον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη. Να διασφαλίσουμε την βιωσιμότητα και τον δημόσιο χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών για να κάνουμε καλύτερη την καθημερινότητα του πολίτη.

Η παγκόσμια οικονομία ξεκινά μία νέα ιστορική φάση ανάπτυξης. Μέσα στα επόμενα χρόνια εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι θα μπουν στον διεθνή καταμερισμό εργασίας, θα ταξιδεύουν περισσότερο, θα ζητούν ενέργεια και  νέες καινοτόμες τεχνολογίες, θα εισάγουν προϊόντα και υπηρεσίες, θα επενδύουν σε επιχειρήσεις και υποδομές.

Η ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου μπορεί να γίνει σημείο αναφοράς, με την Ελλάδα να πρωτοστατεί με τα πολύτιμα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα: σταθερότητα, δημοκρατικούς θεσμούς, γεωγραφική αξία υποδομών, ποιοτικό ανθρώπινο δυναμικό.

Σ΄ αυτό το πλαίσιο, υλοποιούμε ένα σχέδιο στρατηγικής αναβάθμισης του «οικοσυστήματος»  υποδομών και μεταφορών,  ώστε να μετατραπεί η Ελλάδα σε πραγματικό διαμετακομιστικό κόμβο εμπορευμάτων και υπηρεσιών στην ευρύτερη περιοχή. Προτεραιότητα αποτελεί αυτή την στιγμή η επιτάχυνση των μεγάλων έργων αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων της χώρας για την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας, την δημιουργία θέσεων εργασίας και την διασύνδεση με τις βασικές διεθνείς αγορές. Παράλληλα, προχωρούμε στον θεσμικό και οικονομικό εκσυγχρονισμό του τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας με σχέδιο νόμου για τα logistics, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των έργου των οδικών μεταφορών, προκηρύσσουμε και υλοποιούμε περιφερειακά έργα για την αναβάθμιση των βασικών υποδομών σε λιμάνια και αεροδρόμια.

Εκτός από το νέο «οικοσύστημα» υποδομών και μεταφορών για την διεθνή ανταγωνιστικότητα της χώρας, χρειαζόμαστε μία νέα αντίληψη για τον ρόλο της πόλης στην οικονομική ανάπτυξη, για την σημασία του αστικού «οικοσυστήματος» των μεταφορών στην ελκυστικότητα του εμπορικού και τουριστικού μας προϊόντος. Περιεκτική ανάπτυξη σημαίνει βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη, επένδυση στην κινητικότητα, βελτίωση της προσβασιμότητας όλων στα δίκτυα της πόλης.

Σε μία πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία, με εμπιστοσύνη και συνεργασία με τους εργαζομένους, καταφέραμε να διασφαλίσουμε την οικονομική βιωσιμότητα των αστικών συγκοινωνιών, τον δημόσιο χαρακτήρα των εταιριών που εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο, την καθημερινή και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Το επόμενο βήμα είναι η πραγματική βελτίωση των υπηρεσιών. Τους τελευταίους μήνες έχουν παραδοθεί στους πολίτες πολλών περιοχών νέοι σταθμοί στο μετρό και στον προαστιακό, ενώ τα έργα κατασκευής των επεκτάσεων του δικτύου μετρό προχωρούν κανονικά.  Δίνουμε έμφαση στις συνδυασμένες μεταφορές, ώστε με κάθε νέο σταθμό μετρό να απελευθερώνουμε πόρους και να εξυπηρετούνται καλύτερα οι υπόλοιπες γειτονιές των δήμων. Επίσης, πολύ γρήγορα οι επιβάτες του μετρό θα μπορούν να χρησιμοποιούν τους νέους συρμούς που παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια, ταχύτητα και άνεση. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των νέων, των φοιτητών και των εργαζομένων, υλοποιούμε πρόγραμμα εγκατάστασης συστήματος ελεύθερης προσβασης στο internet σε σταθμούς μετρό και λεωφορεία. Μέχρι την υλοποίηση των μεγάλων έργων του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και της τηλεματικής, θα δημιουργήσουμε στους επόμενους μήνες νέες τεχνολογικές δυνατότητες απόκτησης καρτών και εισιτηρίων και αύξηση των σημείων πώλησης. Με την υλοποίηση μίας πολιτικής ανοιχτών δεδομένων προχωρούμε στην αξιοποίηση των τεράστιων δυνατοτήτων που δίνει η  ανοιχτή πρόσβαση στα δεδομένα των μεταφορών για νέες, καινοτόμες υπηρεσίες και καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.

Για την βελτίωση της αστικής κινητικότητας και των μεταφορών, αξιοποιούμε αυτήν την περίοδο τις δυνατότητες της Ελληνικής Προεδρίας για να βάλουμε στην agenda των ευρωπαϊκών θεσμών όλα τα ζητήματα νέων δράσεων και πόρων που θα βελτιώνουν τις αστικές συγκοινωνίες. Τα ζητήματα που θέτουμε στην Ευρώπη είναι η χρηματοδότηση μέσα από τα διαρθρωτικά ταμεία ολοκληρωμένων σχεδίων και δράσεων για τα σύγχρονα ευφυή συστήματα μεταφορών, για την αναβάθμιση του στόλου των λεωφορείων και την συνολική βιωσιμότητα του χώρου των αστικών συγκοινωνιών.

Μετά τις μεγάλες δυσκολίες μέσα στην κρίση, η φετινή χρονιά είναι σημείο καμπής. Η επανεκκίνηση όλων των μεγάλων έργων με την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας και η διασφάλιση βιώσιμων, δημόσιων αστικών συγκοινωνιών δείχνουν ότι μπαίνουμε με σιγουριά σε μία τροχιά ανόδου με καλύτερα αποτελέσματα.Σε συνεργασία και εμπιστοσύνη με τους εργαζομένους μπορούμε να βελτιώνουμε όλο και περισσότερο την καθημερινότητα των πολιτών. Να αλλάζουμε την εικόνα της χώρας στον κόσμο.