Δεν υποχώρησα και ούτε πρόκειται να υποχωρήσω στους εκβιασμούς

Απάντηση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αρκαδίας της Νέας Δημοκρατίας Ανδρέα Λυκουρέντζου, σχετικά με την κατασκευή της «Εθνικής οδού Βυτίνας – Αρχαίας Ολυμπίας και της παράκαμψης Λαγκαδίων»

Το Υπουργείο Υποδομών επιχειρεί μία πολύ μεγάλη προσπάθεια, προκειμένου να οργανώσει –σε άλλες περιπτώσεις να ολοκληρώσει και σε άλλες να ξεκινήσει- τις πολύ σημαντικές υποδομές της χώρας, οι οποίες είναι αναγκαίες για την περαιτέρω ανάπτυξή της, ιδιαίτερα τώρα, που μετά την κρίση, μπορεί η χώρα στη νέα διεθνή πραγματικότητα, όπως διαμορφώνεται, να παίξει ένα ρόλο.

Αυτό όμως, φαίνεται, ότι ενοχλεί κάποιους, κύριε Πρόεδρε, οι οποίοι προφανώς έχουν μάθει την άσκηση της πολιτικής και της δημοσιογραφίας με έναν διαφορετικό τρόπο, ο οποίος δεν αρμόζει στην έντιμη διαχείριση των πόρων του ελληνικού λαού. Γι’ αυτό και ενοχλούνται.

Ενοχλεί η δουλειά που φέρνει αποτέλεσμα. Ενοχλούν οι συμβάσεις που υπογράφηκαν, τα έργα που προχωρούν, η προάσπιση των συμφερόντων του Δημοσίου. Έτσι λοιπόν, ορισμένες φυλλάδες της διαπλοκής και τα συστήματα της μιζέριας βγάζουν βρώμικα πρωτοσέλιδα. Να τους καμαρώνουν και να τους χαίρονται αυτοί που τους πληρώνουν.

Κύριε Πρόεδρε, έκανα αυτή τη δήλωση, διότι συστηματικά είμαι στόχος ενός ακροδεξιού βρώμικου εντύπου, για το οποίο πραγματικά δεν ξέρω και προσπαθώ να δω τί συμφέροντα ακριβώς υπηρετεί. Θα μάθω όμως και θα ενημερώσω την Εθνική Αντιπροσωπεία και το ελληνικό λαό. Επαναλαμβάνω, ότι εξυπηρετεί άνομα και βρώμικα συμφέροντα. Θα πω ξανά το εξής: Να τους χαίρονται αυτοί που τους πληρώνουν.

Κύριε συνάδελφε, η Εθνική Οδός 74 «Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία», τμήμα της οποίας αποτελεί και το «Λαγκάδια – Λευκοχώρι», έχει καταταχθεί στο δευτερεύον εθνικό δίκτυο και στη συνέχεια στα διευρωπαϊκά δίκτυα. Με συμβάσεις, που έχουν ανατεθεί από το Υπουργείο Υποδομών, έχουν βελτιωθεί στον παραπάνω άξονα οδικά υποτμήματα και απομένουν οι μελέτες για τα τμήματα «Λούβρο – Τριποταμιά – Κόμβος Ηραίας» μήκους 16 χιλιομέτρων, «Παράκαμψη Σταυροδρομίου» μήκους 1,5 χιλιομέτρου, «Παράκαμψη Λαγκαδίων – Λευκοχωρίου», μήκους 12 χιλιομέτρων. Ειδικότερα, για το «τμήμα γ΄», στο πλαίσιο των μελετών βελτίωσης για το υπό μελέτη τμήμα, παλαιότερα εκπονήθηκε αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας «Τμήμα Αγία Παρασκευή – Λευκοχώρι». Η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης προχώρησε, αλλά κάποια στιγμή ανεστάλη και τελικώς, ανατέθηκε νέα μελέτη το 2009. Έγινε, λοιπόν, μία νέα ανάθεση, μία νέα μελέτη το 2009. Η σχετική σύμβαση, με συμβατική αμοιβή περίπου 2,3 ευρώ, υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2009. Η αντίστοιχη σύμβαση γεωτεχνικών ερευνών με συμβατική αμοιβή 605.270 ευρώ υπογράφηκε στις 27 Ιουλίου 2010 και αφορά στη μελέτη παράκαμψης των οικισμών Λαγκαδίων και Λευκοχωρίου, στο πλαίσιο της μελέτης βελτίωσης του οδικού άξονα «Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία» με διατομή έντεκα μέτρα.

Σύμφωνα λοιπόν, μ’ αυτή τη σύμβαση εξετάστηκαν μία σειρά από εναλλακτικές λύσεις, όπως η διέλευση με σήραγγα κάτω από τον οικισμό στην εναλλακτική λύση στη ζώνη «Αγία Παρασκευή – Γαλατά – Περδικονέρι – Κάστρο Άκοβα – Λευκοχώρι» βόρεια του οικισμού. Μιλάμε δηλαδή, για μία ευρεία παράκαμψη των Λαγκαδίων. Η χάραξη της νέας οδού, στη λύση της ευρείας παράκαμψης Λαγκαδίων απομακρύνεται από τον παραδοσιακό οικισμό Λαγκαδίων, παρακάμπτοντας τις ορεινές εξάρσεις ανάντη του οικισμού. Η αρχή της μελέτης της παράκαμψης Λαγκαδίων βρίσκεται στην περιοχή της Αγία Παρασκευής και προβλέπονται μια σήραγγα, ένα τεχνικό εκσκαφής και επίχωσης, εννιά γέφυρες, πέντε ισόπεδοι κόμβοι και έξι δευτερεύουσες οδοί. Το μήκος είναι 20 χιλιόμετρα, αντί 13 χιλιόμετρα, που προβλεπόταν στην αρχή. Η προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων έχει πάρει καταρχήν, μια θετική γνωμοδότηση. Αυτήν τη στιγμή, βρισκόμαστε στην αξιολόγηση. Έχουμε εγκρίνει το πρώτο στάδιο μελετών και εκπονήθηκαν η προμελέτη οδοποιίας, η προμελέτη των κόμβων και η οριστική γεωλογική μελέτη της ευρείας παράκαμψης Λαγκαδίων.

Όπως βλέπετε δηλαδή, έχει γίνει μια σημαντική δουλειά. Έχουν ολοκληρωθεί οι αναγκαίες γεωτεχνικές έρευνες και η αξιολόγησή τους στη θέση των μεγάλων έργων, εκεί που έχουμε δηλαδή γέφυρες, σήραγγες και cut and cover.

Επιπλέον, έχουν υποβληθεί η κτηματογράφηση και τα στοιχεία οριστικής μελέτης οδοποιίας και υδραυλικών. Βεβαίως, τώρα πρέπει να φτάσουμε στο κρίσιμο ζήτημα, που είναι ο προϋπολογισμός, για να εγκριθούν η προμελέτη των τεχνικών έργων, η αξιολόγηση των γεωτεχνικών ερευνών, οι γεωτεχνικές μελέτες και η μελέτη οδοποιίας.

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ: Θέλω να πω σε σχέση με το πρώτο που είπατε, κύριε συνάδελφε, κύριε Λυκουρέντζο, ότι δύο κατηγορίες έχουν κάνει λάθος διεύθυνση σε ό,τι με αφορά στην παρουσία μου στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Οι πρώτοι ενδεχομένως, είναι κάποιοι κακομαθημένοι της διαπλοκής, που μάθανε κόντρα στην εφαρμογή των νόμων, παραβιάζοντας και τσαλαπατώντας τον υγιή ανταγωνισμό, να κάνουν «δουλίτσες» κάποτε. Αυτό, λοιπόν, δεν συμβαίνει σήμερα και ούτε πρόκειται να συμβεί, γιατί η Ελλάδα έχει ανάγκη από άλλα υποδείγματα.

Υπάρχει και η άλλη κατηγορία, η κατηγορία των εκβιαστών, στους οποίους εγώ δεν υποχώρησα και ούτε πρόκειται να υποχωρήσω και ούτε πρόκειται να δεχθώ εκβιασμούς από διάφορους, οι οποίοι κυκλοφορούν στα γραφεία πολιτικών και στα γραφεία εφημερίδων, δίνοντας δήθεν καταγγελίες, δηλαδή, προσπαθώντας να εκβιάσουν, για να πάρουν υπεργολαβίες και να πάρουν μίζες. Αυτό συμβαίνει.

Και αναρωτιέμαι πραγματικά, μετά από τέτοια δημοσιεύματα, εάν υπάρχει Δικαιοσύνη σε αυτόν τον τόπο. Και προκαλώ οποιονδήποτε -και δεν θα αφήσω καμία πέτρα που να μην σηκώσω- εάν έχει την παραμικρή καταγγελία, την παραμικρή, όχι απόδειξη, αλλά ένδειξη, να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά στους εισαγγελείς, στη Βουλή, ερωτήσεις οπουδήποτε θέλουν, αλλά εδώ, όχι με βρώμικα έντυπα και βρώμικες επιθέσεις. Δεν θα υποχωρήσω λοιπόν, στους εκβιαστές και θα τους καταγγείλω σε λίγο και δημόσια, εάν χρειαστεί.

Πραγματικά, έδειξα και προσπάθησα να επιδείξω αξιοπρέπεια και ευγένεια απέναντι σε κάποιους, αλλά δεν θα συνεχίσω αυτό, αν συνεχίσουν οι βρώμικοι εκβιαστές, να ασκούν τέτοιου είδους συμπεριφορές.

Κύριε συνάδελφε, έχετε δίκιο. Δυστυχώς τώρα, που είναι και προεκλογική περίοδος, πολλές φορές τα θέματα, ιδιαίτερα σε τοπικό επίπεδο, ορισμένοι τα παρουσιάζουν τόσο απλά και τόσο λαϊκίστικα. Εγώ σας ευχαριστώ, που μου κάνετε αυτήν την ερώτηση. Και θέλω να σας πω, ότι από εδώ και πέρα θα προχωρήσουμε γρήγορα, επειδή έχουμε πια και το νομικό πλαίσιο. Πρέπει να κάνουμε μια συμπληρωματική σύμβαση. Έχουμε το νομικό πλαίσιο, υπάρχει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Το κόστος της προωθούμενης λύσης, της κατασκευής της ευρείας παράκαμψης Λαγκαδίων -τώρα πια είναι 20 χιλιόμετρα αντί για 13- με μεγάλη σήραγγα κάτω από τον οικισμό Λαγκαδίων, ανέρχεται σε 100 εκατομμύρια έναντι 200 εκατομμυρίων, που ήταν η λύση της διέλευσης με μεγάλη σήραγγα κάτω από τον οικισμό Λαγκαδίων.

Τέλος, ενδεικτικά αναφέρεται, ότι με τη λύση της ευρείας παράκαμψης  που προωθείται, αν και αυξήθηκε το μήκος κατά επτά χιλιόμετρα, το μήκος των σηράγγων αυξήθηκε κατά 1.000 μέτρα, άρα γρηγορότερη πρόσβαση, ενώ το μήκος των γεφυρών μειώθηκε κατά 2.300 μέτρα περίπου.

Συνεπώς, θα παρακαλέσω πολύ, είτε να μου κάνετε μια ερώτηση, είτε θα σας ενημερώσω εγώ πολύ σύντομα για την εξεύρεση των πόρων, για να εντάξουμε στη συνέχεια το έργο.

Σας ευχαριστώ πολύ.