Νέες υποδομές για τη στήριξη της πραγματικής παραγωγής

Ομιλία του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στο Διεθνές Συνέδριο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων με θέμα: «Η εξωστρέφεια ως στρατηγική επιλογή: όραμα και πραγματικότητα»

Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, η παρουσία μου σήμερα εδώ βασίζεται σε δυο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ο ίδιος για τον οποίο είμαι βέβαιος ότι βρίσκεται εδώ και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Να καταθέσω το σεβασμό μου και την εκτίμησή μου στους ανθρώπους που παράγουν, στους ανθρώπους που κοπιάζουν, στους ανθρώπους που κάνουν μια μεγάλη προσπάθεια για να κατακτήσουν τις παγκόσμιες αγορές.

Αυτό δεν είναι ένα απλά οικονομικό ζήτημα, κατά τη γνώμη μου. Είναι ένα αξιακό ζήτημα. Ο προκομμένος, νοικοκύρης, εργατικός άνθρωπος αποτελεί μια αξία η οποία χάθηκε και κυριάρχησε ο αεριτζής και ο καταφερτζής. Κυριάρχησε η ευκολία των υπηρεσιών και των εισαγωγών. Στη θέση της παραγωγής, του μόχθου και της προσπάθειας για εξωστρέφεια. Θα σας δώσω ένα μικρό παράδειγμα για το πού ήμασταν, πού είναι κάποιοι άλλοι και πού βρισκόμαστε σήμερα.

Πριν 30 περίπου χρόνια η Ελλάδα έδινε μαθήματα εξωστρέφειας. Το 25% του ΑΕΠ της Ελλάδας ήταν εξαγωγές και το 25% της Αυστρίας η οποία τότε δεν είχε μπει ακόμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ήταν εξαγωγές. Σήμερα η Αυστρία έχει 45% του ΑΕΠ εξαγωγές. Αυτό που χάθηκε ήταν κατά τη γνώμη μου, όχι απλά το οικονομικό κριτήριο, χάθηκε το αξιακό κριτήριο και αναδείχθηκε ένα νέο κριτήριο της κατανάλωσης και της ψεύτικης ευμάρειας. Αυτό είναι το κεντρικό ζήτημα το οποίο πρέπει να αναδείξουμε.

Θέλω να συγχαρώ όλους εσάς, να συγχαρώ πρωτίστως την πρόεδρό σας, την κυρία Σακελλαρίδου, έναν άνθρωπο που αγωνίζεται, με απαράμιλλο πείσμα, 10ετίες τώρα ακριβώς, για να αναδείξει και να εμπεδώσει την αξία της εξωστρέφειας στην ελληνική κοινωνία.

Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο βρίσκομαι εδώ είναι ως Υπουργός Υποδομών. Προσπαθούμε να συμβάλουμε με τις πολιτικές μας στην ολοκλήρωση των υποδομών της χώρας, οι οποίες αποτελούν την απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορέσει η επιχειρηματικότητα και η ανάπτυξη στη χώρα να έχει αντικείμενο και επιτυχία.

Θέλω να σας πω ότι πριν από δυο μήνες ψηφίσαμε στη Βουλή τις συμβάσεις οι οποίες ολοκληρώνουν τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας, τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, αξίας 8 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Μια προσπάθεια που είχε ξεκινήσει ο κ. Χατζηδάκης και άλλοι προκάτοχοί μας. Την ολοκληρώσαμε πριν από δυο μήνες.

Οι δρόμοι αυτή τη στιγμή, οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της χώρας Κόρινθος – Πάτρα, Αντίρριο – Γιάννενα κατασκευάζονται. Μετά από πολλές 10ετίες που αποτελούσε όνειρο η κατασκευή τους για τους κατοίκους των περιοχών, αλλά και για όλους μας, προκειμένου να υπάρξει ανάπτυξη. Ο δρόμος από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται με τις μεγάλες σήραγγες που γίνονται στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα. Ο δρόμος Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Τρίπολη – Σπάρτη και βεβαίως ο κεντρικός άξονας της χώρας ο Ε65, η κεντρική οδός η οποία θα ολοκληρωθεί μαζί με τους υπόλοιπους μέχρι το τέλος του 2015.

Θέλω να σας πω επίσης ότι ολοκληρώνονται το 2017 – γιατί εκτελούνται σήμερα – όλα τα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας από την Πάτρα μέχρι την Ειδομένη και μέχρι τον Προμαχώνα. Εκτελούνται έργα περίπου δύο δισεκατομμυρίων ευρώ αυτή τη στιγμή και μέχρι το 2017 θα έχουμε ολοκληρωμένη την υποδομή με ηλεκτροκίνηση και μοντέρνα τρένα.

Επίσης, κινείται η διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας που ασχολείται με τη συντήρηση του τροχαίου υλικού. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει τη διαδικασία και ελπίζω ότι σε λίγους μήνες θα έχει τους αναδόχους, τους νέους ιδιοκτήτες. Αυτό σημαίνει ότι το τρένο μας γίνεται ανταγωνιστικό, θα αποκτήσει πολύ μεγάλη δυναμική ως προς την ικανότητά του να μεταφέρει εμπορεύματα στην Κεντρική Ευρώπη, στα μεγάλα κέντρα logistics που είπε προηγουμένως ο κ. Χατζηδάκης.

Η προσπάθεια που κάνουμε με το νέο νομοσχέδιο στο οποίο  αναφέρθηκε προηγουμένως ο συνάδελφος για τα κέντρα Logistics στη χώρα, είναι πολύ σοβαρή, ορθολογική και ουσιαστική. Μαζί με τη διασύνδεση των υποδομών της χώρας, αποτελούν τις καλύτερες προϋποθέσεις για να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα, τις  υποδομές, την ανάπτυξη και τη δική σας δουλειά.

Θέλω επίσης να σας ενημερώσω ότι αυτή τη στιγμή σχεδόν όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας είναι συνδεδεμένα με το σιδηρόδρομο και να σας δώσω και ένα μέγεθος σε σχέση με τον Πειραιά. Ο Πειραιάς το 2015, σε δυο χρόνια από σήμερα θα είναι το πρώτο λιμάνι της Μεσογείου. Σήμερα είναι το 10ο λιμάνι σε όλη την Ευρώπη.

Σήμερα ο Πειραιάς διακινεί 2.000 κοντέινερ την ημέρα. Και το 2020 αυτό το μέγεθος θα είναι 10.000 κοντέινερς την ημέρα. Που είναι εφάμιλλο του Ρότερνταμ. Αυτά είναι τα μεγέθη που η Ελλάδα καθημερινά προσπαθεί να υπηρετήσει μέσα από τη βελτίωση των υποδομών της.

Θέλω να σας πω επίσης ότι υπάρχει σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Ελπίζω ότι μέχρι τέλος του Μάη θα έχει κλείσει όλη αυτή η διαδικασία από το ΤΑΙΠΕΔ. Φέτος έχουμε μια εκρηκτική αύξηση του τουρισμού. Τα μέχρι στιγμής στοιχεία που έχουμε πάρει ως Υπουργείο όπως και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας από το Eurocontrol, δείχνουν μια αύξηση της τάξεως του 20% σε σχέση με πέρσι, που σημαίνει περίπου 3,5 με 4 εκατομμύρια επιπλέον τουρίστες σε σχέση με το 2013.

Υπάρχει μια πάρα πολύ μεγάλη αύξηση σε νησιά, όπως η Μύκονος, σε περιοχές όπως η Καλαμάτα, σε νησιά όπως η Κεφαλονιά και γενικότερα όλη η χώρα παρουσιάζει τη μεσοσταθμική αύξηση της τάξεως του 20%, συμπεριλαμβανομένου και του αεροδρομίου «Βενιζέλος» της Αθήνας, η οποία έχει για πρώτη φορά θετικό πρόσημο μετά από πολλά χρόνια αρνητικής εξέλιξης. Και είναι ικανοποιητική αύξηση που σημαίνει ότι και η Αθήνα πια αρχίζει και γίνεται τουριστικός πόλος στη χώρα.

Τελειώνοντας θέλω να σας πω ότι σε δυο εβδομάδες το πολύ, θα προκηρύξουμε το έργο του νέου αεροδρομίου του Καστελίου στην Κρήτη, ένα έργο υποδομής για τον τουρισμό της χώρας, αλλά και για εσάς. Μπορεί να αποτελέσει ένα κόμβο διαμετακόμισης για την Ευρώπη και την Ασία, ένα έργο το οποίο είναι πολύ μεγάλης αξίας και ως προς τον προϋπολογισμό του, αλλά και ως προς τη χρησιμότητά του και την προοπτική για την Κρήτη και την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια.

Ζούμε σε ένα κόσμο ο οποίος είναι πολύ μικρός πια, πολύ γρήγορα και εύκολα προσβάσιμος. Ωστόσο οι αγορές του είναι εξαιρετικά δύσκολες και πάρα πολύ ανταγωνιστικές. Αυτό το τελευταίο ας το κρατήσουμε, ότι δηλαδή είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικές ώστε να δούμε με ποιο τρόπο θα βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητά μας.

Βέβαια το εργασιακό κόστος στην Ελλάδα έχει μειωθεί πάρα πολύ, αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Δεν οδηγεί αυτό καθ’ εαυτό, τελικά, στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας, όταν για παράδειγμα έχουμε πανάκριβη ενέργεια. Ή όταν για παράδειγμα δεν έχουμε ακόμη τραπεζικό σύστημα. Ελπίζω, με όλα όσα ακούσαμε προηγουμένως από τον εκπρόσωπο της Eurobank τον κ. Μεγάλου, αλλά και όλα όσα γίνονται αυτή τη στιγμή από την κυβέρνηση και τη χώρα για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, να μπορέσετε εσείς να έχετε τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων ώστε να μπορείτε να κάνετε τη δουλειά σας.

Εμείς από την πλευρά μας σας υποσχόμαστε ότι θα κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν, μέσα από την προσπάθεια που καταβάλουμε από τη μια πλευρά να ολοκληρώσουμε τις υποδομές για να μπορείτε με τρόπο ανταγωνιστικό να διακινείτε τα προϊόντα και τα αγαθά που εξάγετε και από την άλλη να βελτιώσουμε σημαντικά και αποφασιστικά αποτελεσματικά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Σας ευχαριστώ πολύ.