Νέα οδική και αναπτυξιακή πραγματικότητα

Απάντηση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ν. Μωραΐτη σχετικά με την επικινδυνότητα του Εθνικού Δικτύου Αντιρρίου-Ιωαννίνων, Αμφιλοχίας-Λευκάδας-Πρέβεζας.

Συμμερίζομαι όλα όσα ανέφερε ο κύριος συνάδελφος προηγουμένως. Θα μπορούσα να προσθέσω πολλά ακόμη. Έχω προσωπική εμπειρία και ως πολίτης-οδηγός και ως υπουργός γιατί επισκέφθηκα επανειλημμένα την περιοχή τον τελευταίο καιρό. Πρέπει να πω ότι αυτή η κατάσταση είναι πάρα πολύ άσχημη, πολύ αρνητική. Αφορά κατ’ αρχήν την οδική ασφάλεια του δρόμου Αντιρρίου-Ιωαννίνων και Αμφιλοχίας προς Άκτιο.

Πέρα από τις περιγραφές που έκανε ο κύριος συνάδελφος –και συμφωνώ μαζί του- θέλω να πω ότι αυτή τη στιγμή γίνεται μία μεγάλη παρέμβαση στην περιοχή. Καταρχήν κατασκευάζεται ο δρόμος Αντιρρίου-Ιωαννίνων, η Ιονία Οδός. Έχουν στηθεί όλα τα εργοτάξια. Είμαι βέβαιος ότι στους επόμενους δύο με τρεις μήνες θα υπάρχει πλήρης εξέλιξη των έργων. Ήδη αυτή τη στιγμή όλα τα εργοτάξια δουλεύουν με πάρα πολύ μεγάλη ένταση. Αυξάνεται συνεχώς η απασχόληση στην κατασκευή του δρόμου.

Ωστόσο, εκείνο που έχω να δηλώσω στη Βουλή είναι ότι στο τέλος του 2015 ο δρόμος Αντιρρίου-Ιωαννίνων θα είναι μία πραγματικότητα και επιτέλους οι κάτοικοι της περιφέρειας της Δυτικής Ελλάδος, της Ηπείρου, αλλά ταυτόχρονα και όσοι ταξιδεύουν προς την Ηγουμενίτσα, προς την Αλβανία, καθώς και οι επισκέπτες από τη Μακεδονία θα έχουν τη δυνατότητα να κυκλοφορούν σε έναν ασφαλέστατο δρόμο, έναν αυτοκινητόδρομο με δύο μεγάλους κλάδους.

Επίσης, ο δρόμος –όπως πολύ σωστά αναφέρει ο κ. Μωραΐτης- μεταξύ Αμφιλοχίας και Ακτίου είναι ένας δρόμος με τεράστιες παγίδες και πολλά προβλήματα, που δημιουργούν θέματα ασφάλειας για τους οδηγούς και τα οχήματα. Πρέπει να πω ότι εδώ κατασκευάζεται η Αμβρακία Οδός.
Θέλω να σας διαβεβαιώσω, κύριε συνάδελφε, ότι –μετά τις πολλές παρεμβάσεις που έχουμε κάνει- το επόμενο διάστημα και πολύ γρήγορα θα τελειώσει το κομμάτι Βόνιτσα-Άκτιο, όπως επίσης και η παράκαμψη της Αμφιλοχίας. Έτσι τουλάχιστον θα τελειώσουν δύο από τα τέσσερα τμήματα σε ένα πολύ ταλαιπωρημένο έργο, όπως είναι η Αμβρακία Οδός, ώστε να μπορέσουμε να παραδώσουμε έναν αυτοκινητόδρομο υψηλών προδιαγραφών.

Επίσης το επόμενο διάστημα, μέσα στο 2014, θα δημοπρατηθεί το τμήμα από το Άκτιο και τη Βόνιτσα μέχρι τη Λευκάδα, περίπου 28 χιλιόμετρα, ενώ κατασκευάζεται, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, ο δρόμος από το Άκτιο μέχρι την Ηγουμενίτσα σε πολλές εργολαβίες, ορισμένες από τις οποίες θα τελειώσουν μέχρι το 2014 –ήδη κάποιες έχουν τελειώσει- και άλλες μέχρι το 2015.

Έτσι, θα έχουμε έναν πολύ σύγχρονο και ασφαλή δρόμο στον δυτικό άξονα από την Πρέβεζα μέχρι την Ηγουμενίτσα.

Έχουμε ένα πλέγμα έργων τα οποία δημιουργούν μία νέα πραγματικότητα στην περιοχή, οδική και βεβαίως αναπτυξιακή και ταυτόχρονα, από πλευράς οδικής ασφάλειας, είναι ό,τι καλύτερο.

Βεβαίως, όπως πολύ σωστά είπατε, ο παλιός δρόμος θα υπάρχει και συνεπώς, πρέπει να γίνει μία μελέτη κι ένα έργο ώστε να υπάρξει συνολική συντήρηση του παλιού δρόμου, γιατί θα είναι χρήσιμος για τις τοπικές διαδρομές.

Δευτερολογία Υπουργού

Κατ’ αρχήν, να διαβεβαιώσω τον κύριο συνάδελφο και τη Βουλή ότι οι προθεσμίες σε ότι αφορά την κατασκευή της Ιονίας Οδού θα τηρηθούν με αυστηρότητα, διότι οι νόμοι που ψηφίστηκαν στη Βουλή προβλέπουν πάρα πολύ ασφυκτικές προθεσμίες και πάρα πολύ αυστηρές ποινικές ρήτρες σε περίπτωση μη εφαρμογής των συμβάσεων.

Θέλω να σας διαβεβαιώσω, λοιπόν, ότι έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες με τέτοιο εντυπωσιακό τρόπο που ξεπερνούν τις προσδοκίες και του προγραμματισμού και του σχεδιασμού που έχει γίνει.

Επίσης, έχετε δίκιο: το θέμα της Αμβρακίας αποτελεί μία μεγάλη καθυστέρηση και ένα μεγάλο πρόβλημα. Πρέπει να σας πω ότι κάναμε μεγάλη προσπάθεια και είμαι βέβαιος ότι πολύ γρήγορα θα παραδοθεί το τμήμα Άκτιο-Βόνιτσα, όπως επίσης και η παράκαμψη της Αμφιλοχίας. Κρατώ αυτό που είπατε -γιατί είναι σημαντικό- ότι χρειάζεται να υπάρξουν όλες οι αναγκαίες, υπόγειες κυρίως, διαβάσεις και κόμβοι, ούτως ώστε οι κάτοικοι της περιοχής, οι παραγωγοί, οι κτηνοτρόφοι να μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους, καθώς και να μπορούν να γίνονται οι μετακινήσεις είτε των οικόσιτων ζώων είτε και των άγριων ζώων της περιοχής.

Θέλω να σας πω, επίσης, ότι το τμήμα Πρέβεζα-Άκτιο-Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα κατασκευάζεται πολύ γρήγορα και κάθε τόσο παραδίδουμε τμήματα, έτσι ώστε στο τμήμα αυτό -περίπου σαράντα οκτώ χιλιομέτρων- να υπάρχει ένας υποδειγματικός δρόμος, που δεν θα έχει προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου, αλλά θα είναι ένας πολύ καλός και ασφαλής δρόμος, που θα οδηγεί και «θα κουμπώνει» τελικά στην Εγνατία Οδό, πηγαίνοντας προς Ηγουμενίτσα.

Θέλω να προσθέσω ότι αυτή τη στιγμή κάνουμε πολύ μεγάλη προσπάθεια και θα εντάξουμε στο καινούργιο Πρόγραμμα 2014-2020, στους κοινοτικούς πόρους, ένα ποσό ακριβώς γι’ αυτό που είπατε προηγουμένως, για μελέτες οδικής ασφάλειας. Δεν μπορούμε να εγκαταλείψουμε το δρόμο. Ο δρόμος αυτός θα υπάρχει και μετά την κατασκευή της Ιόνιας Οδού και είναι προφανές ότι οι άνθρωποι για τις τοπικές μετακινήσεις θα χρησιμοποιούν αυτό το δρόμο. Άρα, δεν πρέπει να είναι ένας κατεστραμμένος δρόμος πάνω στον οποίο θα σκοτώνονται άνθρωποι.

Υπάρχει, λοιπόν, μία μελέτη που κάνει η «Εγνατία Οδός». Βρίσκεται σε εξέλιξη ένα εκτεταμένο πρόγραμμα οδικής ασφάλειας και σε λίγους μήνες, μέχρι τον Ιούνιο, θα μας παραδοθεί, έτσι ώστε να αρχίσουμε τη συντήρηση των αυτοκινητοδρόμων σε όλη τη χώρα, αλλά κυρίως σε αυτό το τμήμα, γιατί συμφωνώ και πάλι απόλυτα μαζί σας ότι αυτή η υπόθεση της σημερινής οδού Αντιρρίου-Ιωαννίνων είναι πολύ επικίνδυνη.
Ευχαριστώ πολύ.