Η Ελλάδα ως κέντρο διαμετακομιστικών δραστηριοτήτων για την Ευρώπη, την Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική

Κοινή συνέντευξη τύπου Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κωστή Χατζηδάκη, με θέμα το σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική αλυσίδα

Κυρίες και κύριοι, παρουσιάζουμε σήμερα το σχέδιο νόμου για την εφοδιαστική αλυσίδα. Η προετοιμασία του ξεκίνησε εδώ και ένα περίπου χρόνο, με τη συγκρότηση της μόνιμης Επιτροπής Logistics από τον παριστάμενο, σήμερα Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Κωστή Χατζηδάκη ο οποίος τότε, με την ιδιότητα του Υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών, σύστησε αυτή την Επιτροπή υπό τον κ. Θανάση Ζηλιασκόπουλο με τη συμμετοχή εκπροσώπων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα. Στόχος της Επιτροπής να συγκροτήσουμε, να οργανώσουμε μια πολιτική για τα Logistics, την εφοδιαστική αλυσίδα στην Ελλάδα.

Τι θέλουμε να κάνουμε; Με το σχέδιο νόμου το οποίο καταθέτουμε, οριοθετούμε νομοθετικά τις δραστηριότητες της εφοδιαστικής αλυσίδας και θέτουμε νομικό πλαίσιο για τις δραστηριότητες αυτές στη χώρα μας.

Νομίζω ότι θα συμφωνήσουμε όλοι ότι αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα από τη μια πλευρά η γεωγραφική της θέση και από την άλλη οι υποδομές, ώστε να καταστεί αυτό το οποίο πιστεύουμε ότι είναι το στρατηγικό της μέλλον, δηλαδή, ένα κέντρο διαμετακομιστικών δραστηριοτήτων για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, για τη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική.

Συνδυάζοντας τις υποδομές τις οποίες έχει η χώρα, τα λιμάνια μας, τους οδικούς άξονες που αποτελούν τμήμα του διευρωπαϊκού δικτύου και το σιδηρόδρομο ο οποίος συνδέει την Ελλάδα με τα λιμάνια μας και με την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.

Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνονται στη χώρα οι μεγάλοι οδικοί άξονες μετά την πρόσφατη ψήφιση των συμβάσεων στη Βουλή. Συντελούνται επίσης μεγάλα έργα, έργα μεγάλης εμβέλειας στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, κλείνοντας ουσιαστικά σε τρία χρόνια από σήμερα, ολόκληρη την υποδομή του σιδηροδρομικού δικτύου στη χώρα. Μέσα από συμφωνίες οδηγούμαστε πλέον με το τρένο, με σύγχρονες σιδηροδρομικές μεταφορές, προς την Κεντρική Ευρώπη, στα μεγάλα διαμετακομιστικά κέντρα και στην Ανατολική Ευρώπη.

Και ταυτόχρονα στα λιμάνια μας γίνονται όλες οι αναγκαίες προσθήκες, προκειμένου αυτά να καταστούν ανταγωνιστικά και να φιλοξενήσουν μεγάλες δραστηριότητες. Ένα μεγάλο, νομίζω και ζωντανό παράδειγμα, αποτελεί το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο πριν λίγα μόλις χρόνια, το 2008, διακινούσε ετησίως περίπου 150.000 TEU ενώ σήμερα το μέγεθος αυτό έχει αναχθεί σε 2.000 TEU ημερησίως.

Είναι το δέκατο λιμάνι στην Ευρώπη σήμερα και σε ένα χρόνο θα είναι το πρώτο λιμάνι στη Μεσόγειο. Αυτό σημαίνει ανάπτυξη στην πράξη, σημαίνει πράγματι ότι το λιμάνι του Πειραιά καθίσταται ένα κέντρο διαμετακομιστικών δραστηριοτήτων σε όλη τη Μεσόγειο και την Ευρώπη.

Ταυτόχρονα έχουμε συνδέσει, και συνδέουμε πλέον ολοκληρωτικά το σιδηροδρομικό μας δίκτυο με τα λιμάνια, έτσι ώστε να υπάρξουν συνδυασμένες μεταφορές. Έχουμε ένα σημαντικό πρόβλημα στη χώρα. Έχουμε μεγάλη εξάρτηση από τις οδικές μεταφορές. Σχεδόν είναι ανύπαρκτες οι μεταφορές σε επίπεδο σιδηροδρόμου.

Έχουμε επίσης και μια άλλη αντινομία στη χώρα. Διαθέτουμε ένα εκατομμύριο περίπου φορτηγά ιδιωτικής χρήσεως σε αντίθεση με άλλες χώρες της Ευρώπης που διαθέτουν πολύ μεγάλο αριθμό φορτηγών δημοσίας χρήσεως. Σε εμάς, δυστυχώς, ο αριθμός αυτός είναι μόνο 33.000. Δηλαδή οι εταιρείες επιβαρύνονται με πρόσθετα κόστη, δεν χρησιμοποιούν outsourcing μεταφορές με αποτέλεσμα να έχουμε υψηλά κόστη.

Τι θέλουμε να πετύχουμε με όλη αυτή την δραστηριότητα; Να κατεβάσουμε, να μειώσουμε το κόστος μεταφοράς και το κόστος του τελικού προϊόντος, το κόστος των βιομηχανικών προϊόντων, το κόστος των πρώτων υλών, έτσι ώστε να καταστούμε και στο εσωτερικό πεδίο ανταγωνιστικοί στη βιομηχανία, στο εμπόριο, στις υπηρεσίες.

Ταυτόχρονα μέσα από αυτή τη διαδικασία θέλουμε να προσελκύσουμε μεγάλες επενδύσεις στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Έχουν προοριστεί για το σκοπό αυτό κατ’ αρχήν δυο μεγάλες υποδομές, η υποδομή του Θριασίου εδώ στο λεκανοπέδιο της Αττικής και η αντίστοιχη της Θεσσαλονίκης, στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου κοντά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Αυτές οι δυο πρώτες υποδομές θα αποτελέσουν τη βάση για την ανάπτυξη μεγάλων επενδύσεων στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε συνδυασμό αφ’ ενός μεν με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία τρέχει αυτή τη στιγμή από το ΤΑΙΠΕΔ, και από την άλλη πλευρά με το διαγωνισμό που σύντομα θα βγει από πλευράς ΟΣΕ για τη συντήρηση του δικτύου. Επίσης με την προσπάθεια που γίνεται από τους ίδιους τους μεταφορείς για μεταφορές φορτηγών και φορτίων μέσα από το σιδηρόδρομο και σήμερα, αλλά και αύριο όταν θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του. Δδημιουργούμε μαζί με τους αυτοκινητόδρομους και τα λιμάνια ένα πλήρες, ολοκληρωμένο, σύγχρονο, δίκτυο μεταφοράς προϊόντων και πρώτων υλών, έτσι ώστε η χώρα μας πράγματι να καταστεί στρατηγικό σημείο, στρατηγικό κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου και μεταφορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με κατεύθυνση δραστηριοτήτων την Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.

Νομίζω ότι είναι μια μεγάλη ευκαιρία για όλους όσους συμμετέχουν σε αυτές τις μεγάλες οικονομικές δραστηριότητες, να ενταχθούν, να κάνουν χρήση των πολύ σημαντικών κινήτρων, τα οποία παρέχονται, να κάνουν χρήση του ξεκάθαρου νομικού πλαισίου το οποίο ανακοινώνουμε σήμερα και πραγματικά ανοίγει μια καινούργια εποχή για τις μεταφορές και το εμπόριο στη χώρα μας.

Θέλω να συγχαρώ δημόσια τον Υπουργό Ανάπτυξης, τον κ. Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος πήρε την πρωτοβουλία πριν από ένα χρόνο, μετά από πολλά χρόνια αδράνειας να συστήσει την Επιτροπή και να προχωρήσει αυτή η διαδικασία την οποία σήμερα ανακοινώνουμε. Επίσης να συγχαρώ και τον πρόεδρο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τον Θανάση Ζηλιασκόπουλο, ο οποίος προέδρευσε με επιμέλεια, ζήλο, θέρμη όλη αυτή την περίοδο και συσπείρωσε γύρω του σημαντικούς επενδυτές, ιδιώτες, αλλά και εκπροσώπους του δημοσίου έτσι ώστε να παραχθεί αυτό το αποτέλεσμα.

Θέλω  να ανακοινώσω επίσης ότι στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, συστήνεται ειδική διεύθυνση που θα ασχολείται αποκλειστικά με την εφοδιαστική αλυσίδα.