Είμαστε Ευρώπη με το σπαθί μας

Συνέντευξη του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, στην εφημερίδα «Καθημερινή»

 

Τους τελευταίους μήνες γίνεται μια προσπάθεια δημιουργίας μιας “Ελιάς” στην οποία συμμετέχουν το ΠΑΣΟΚ, οι λεγόμενοι “58” και μια σειρά κινήσεων. Θεωρείτε ότι το συγκεκριμένο σχήμα μπορεί να αποτελέσει πόλο δημιουργίας ενός ανταγωνιστικού κεντροαριστερού πόλου;

Ακούστε, η δημοκρατική παράταξη ήταν ο μεγάλος πρωταγωνιστής της μεταπολίτευσης. Με τα πολλά σωστά της, που σήμερα η κρίση δεν μας αφήνει να τα δούμε και με τα λάθη της που η ίδια κρίση μας κάνει να τα μεγεθύνουμε. Η δημοκρατική παράταξη από το 2010 φορτώθηκε μόνης της τις πολύ δύσκολες συμφωνίες για να αποφευχθεί η χρεοκοπία, φορτώθηκε το βάρος επώδυνων αλλαγών σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Οφείλει να μην το βάλει κάτω αλλά να τολμήσει και να προτείνει.

Το ΠΑΣΟΚ ήταν, αδιαμφισβήτητα, κύριος εκφραστής της δημοκρατικής παράταξης. Ναι, έχει συρρικνωθεί. Δεν είναι εύκολο να συνεχίσει σαν να μην τρέχει τίποτα. Βασικό ζητούμενο του ΠΑΣΟΚ είναι να δει όλους όσους έχουν κοινές αρχές και βάσεις και  μπορούν μαζί να συνθέσουν την παράταξη. Τώρα, αυτοί είναι ο Ανδρέας Λοβέρδος με την Νέα Ελλάδα, είναι οι ονομαζόμενοι 58, είναι άλλοι φορείς ή προσωπικότητες; Είναι το αίτημα ανασυγκρότησης του χώρου που απηχεί τις επιθυμίες της μερίδας των πολιτών που για δεκαετίες με ποσοστά σχεδόν 50% του ελληνικού λαού αποτελούσαν την παράταξη αυτή.

Να το πω απλά. Η εποχή άλλαξε. Προσπαθούμε να συνεννοηθούμε, να συνεργασθούμε. Για μας δεν είναι μια νέα κουλτούρα. Εξάλλου, ο πρώτος διδάξας ήταν ο Ανδρέας Παπανδρέου που το όραμά του ξεπερνούσε την εποχή του. Στο ΠΑΣΟΚ χώρεσαν προσωπικότητες της Αριστεράς, όπως ο Βαφειάδης, ο Μπριλλάκης, ο Γλέζος και πολλοί άλλοι. Όπου υπάρχουν αυτοί, όλους αυτούς του καλούμε να συναντηθούμε, να ξανασπρώξουμε όλοι μαζί την Ελλάδα μπροστά. Μας ενώνει η παράταξη.  Μοιραζόμαστε ακράδαντα την πεποίθηση πως χωρίς την παράταξη ο συγκυριακός διπολισμός θα κυριαρχήσει. Δεν είναι όμως αυτό το μεγάλο κακό. Το μεγάλο κακό είναι ότι θα οδηγήσει σε αδιέξοδα την χώρα. Αυτή η προσπάθεια μπορεί να πάρει καιρό. Όμως αυτός ο δρόμος της αναζήτησης, της τόλμης και της δράσης είναι ο μόνος που μας ταιριάζει.

Το ΠΑΣΟΚ συγκεντρώνει πολύ χαμηλά ποσοστά στις δημοσκοπήσεις. Αν επιβεβαιωθούν οι μετρήσεις στις ευρωεκλογές, θεωρείτε ότι τίθεται θέμα αλλαγής προέδρου στο κόμμα;

Στο ΠΑΣΟΚ δεν ψάχνουμε για επετηρίδες. «Ψαχνόμαστε» για πολύ πιο σοβαρά θέματα. Την πορεία της χώρας. Την διακυβέρνηση της. Πώς να σπρώξουμε, στέρεα και σοβαρά, μια ώρα αρχύτερα τη χώρα στην ανάπτυξη.

Στις προσεχείς ευρωεκλογές, βασική επιδίωξή μας είναι να καταγράψουμε ένα αξιοπρεπές εκλογικό ποσοστό. Όσον αφορά στην πολιτική σταθερότητα, προσωπικά πιστεύω, επειδή είναι τελείως διαφορετικό το διακύβευμα σ’αυτές τις εκλογές σε σχέση με τις εθνικές, όποιος θέλει να λέει ότι θα διαταραχθεί η κυβερνητική σταθερότητα με όποια ποσοστά κάνει λάθος, κινείται έξω από τα πλαίσια της πολιτικής και συνταγματικής πραγματικότητας. Εμείς είμαστε κόμμα δημοκρατικό και όπως μετά από κάθε εκλογική αναμέτρηση κάνουμε τον απολογισμό μας, αυτό θα κάνουμε και τώρα ανεξάρτητα από τα ποσοστά δίχως κανένα ταμπού. Προσοχή όμως : το ίδιο πνεύμα που υπαγορεύει ότι από την κριτική δεν εξαιρείται κανένας, επιβάλλει ότι και η ευθύνη δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά σε κανέναν. Πρέπει να σας πω, πάντως, ότι το ΠΑΣΟΚ πρέπει να γίνει η προοδευτική αριστερά των χρήσιμων αλλαγών και μεταρρυθμίσεων και όχι της επανάληψης του χθες. Να ξαναμιλήσει στην πλειοψηφία της κοινωνίας και να εκφράσει τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους οικονομικά αδύναμους και τα μεσαία στρώματα. Αυτή είναι η προοδευτική αριστερά που πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο στο πολιτικό σκηνικό της χώρας.

Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως  το δίλημμα των εκλογών θα είναι δημοψήφισμα για την Ευρώπη.

Οι  Έλληνες ψηφίζουμε εδώ και 5 χρόνια κάθε μέρα για την Ευρώπη. Οι Έλληνες υπέστησαν τις θυσίες για να παραμείνουμε στο ευρώ και στην Ευρώπη. Κανείς δεν μας το επέβαλλε. Ας μην γελιόμαστε. Μέσα από πολύ επώδυνες διαδικασίες οι Έλληνες προβάλλουμε μια καινούργια εθνική ταυτότητα με δεδομένη την Ευρωπαική μας υπόσταση. Την κερδίσαμε περισσότερο από κάθε άλλον. Μεταβολίσαμε την κρίση. Ο ελληνικός λαός με την στάση του απέδειξε ότι την φτώχεια του την  έκανε δύναμή του,  τις δεσμεύσεις ελευθερία. Η Ελλάδα ανέπτυξε την Ευρωπαική της διάσταση την ώρα  που άλλες μεγάλες χώρες μένουν αγκυλωμένες σε στενούς εθνικούς περιορισμούς. Η απόφασή μας είναι να μείνουμε στην ευρωζώνη και την Ε.Ε και να διεκδικήσουμε μία Ευρώπη πιο ανθρώπινη, με περισσότερη απασχόληση μειώνοντας το χάσμα των αδικιών.

Είμαστε Ευρώπη με το σπαθί μας. Ξαναδείξαμε σε όλους το δρόμο της Ευρώπης με κάθε κόστος. Η Ευρωπαική Ελλάδα με όσα πέτυχε αλλά και με τα τραύματα των θυσιών της πρέπει να απευθύνει με την ψήφο της στις ηγεσίες της Ευρώπης το αίτημα της αλληλεγγύης που δεν έζησε, των θεσμών της Ένωσης που δεν λειτούργησαν, των ηγεσιών που ολιγώρησαν. Αυτή η εμπειρία μας είναι η νέα εθνική συνεισφορά των 10 εκ. Ελλήνων στην Ευρώπη των 400εκ. πολιτών.

Λέτε πιο Ευρωπαίοι. Με Χρυσή Αυγή; Με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν πως αναπτύσσεται έντονα ο ευρωσκεπτικισμός;

Ο ευρωσκεπτικισμός είναι πολλές φορές δικαιολογημένος αλλά αυτό δεν πρέπει να μας οδηγεί σε άρνηση της Ευρώπης ως πεδίου διεκδίκησης αλλαγών, προόδου και προοπτικής για τους λαούς της. Η προοδευτική αριστερά πρέπει να ενσωματώσει θετικά τις φωνές της κριτικής. Η Χρυσή Αυγή όμως είναι μία νεοναζιστική εγκληματική εκδοχή που ο λαός με τον διάλογο, τους αγώνες και την ψήφο του πρέπει να αφήσει πίσω του. Να μείνει ένας λιγόχρονος εφιάλτης στην ελληνική πολιτεία. Στο χέρι μας είναι!

Ακόμη είναι έντονη η δυσαρέσκεια για τις αυξήσεις στις τιμές των διοδίων. Σε περίοδο κρίσης κι άλλες αυξήσεις ;

Έχει δίκιο ο κόσμος να δυσανασχετεί. Γιατί το κόστος μετακίνησης, όχι τα διόδια, είναι στην Ελλάδα ακριβό. Όμως πρόκειται για ακόμη μια σκληρή συνέπεια του παρελθόντος.

Το κόστος των αυτοκινητόδρομων έχει συμφωνηθεί και διαπραγματευθεί από το 2007. Όταν τα έργα κατέρρευσαν το 2011 έγιναν νέες διαπραγματεύσεις και μάλιστα σκληρές. Πετύχαμε να ξαναρχίσουν τα έργα, δηλαδή 34 τράπεζες να χρηματοδοτήσουν ξανά τα έργα, να εμπιστευθούν την Ελλάδα. Το κόστος κατασκευής των έργων θα το πλήρωναν ή οι χρήστες των δρόμων ή οριζόντια και άδικα όλοι οι φορολογούμενοι ακόμη κι όσοι δεν χρησιμοποιούν τους δρόμους. Όσοι λοιπόν λένε να πληρώσει το κράτος είτε δεν καταλαβαίνουν είτε κοροϊδεύουν. Τα διόδια πάνε όλα στην συντήρηση και κατασκευή των δρόμων, στην ολοκλήρωση των αυτοκινητοδρόμων.

Αυτά τα έργα έπρεπε με κάθε κόστος να επαναρχίσουν. Διότι και αυτά τα έργα θα συμβάλλουν στην επιθυμητή εκκίνηση για ανάπτυξη. Σημειώνω ότι, 100 επιχειρήσεις δουλεύουν στη Θεσσαλία με τα έργα στα Τέμπη και τον Πλαταμώνα. 1200 θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν ήδη εκεί.

Για όσους περνούν κάθε μέρα, τους συχνούς χρήστες των δρόμων οι εκπτώσεις είναι έως και 50%. Για δε τους κατοίκους του δήμου Ωρωπού δεν υπάρχει αύξηση.

Είναι η πρώτη φορά που το μέτρο αυτό για τα διόδια δεν είναι οριζόντιο, δεν είναι κοινωνικά άδικο. Δεν παίρνουμε από τους συνταξιούχους και τους άνεργους. Είναι επένδυση ανάπτυξης. Για 20.000 νέες θέσεις εργασίας. Για 1.2% αύξηση στο ΑΕΠ. Δεν πρόκειται για χαμένα λεφτά.