Η Ελλάδα έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην ευρωπαϊκή αεροπλοΐα

Ομιλία Υπουργού Υποδομών Μεταφορών & Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για το νομοσχέδιο «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις»

***

Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να ενημερώσω τα μέλη της Επιτροπής για κάποιες βελτιώσεις στο νομοσχέδιο. Πρώτον, βελτιώνουμε μια φραστική διατύπωση και δεύτερον, το άρθρο 16 του σχεδίου νόμου διαγράφεται και τα επόμενα άρθρα 17 και 29 αναριθμούνται.

Σήμερα θα πω μόνο δύο λόγια, γιατί θα τοποθετηθώ εκτενώς στη β΄ ανάγνωση, που θα κάνουμε μεθαύριο.

Να επισημάνω προς όλους ότι για το θέμα της Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων δεν κάνουμε κάτι πρωτότυπο. Κάνουμε κάτι που έχει όλη η Ευρώπη.

Υπήρχε ένας θεσμός ο οποίος δεν δούλεψε καλά, γιατί υπήρχαν αντιτιθέμενα συμφέροντα και γιατί ο καθένας από τους εκπροσώπους αυτών των μερών προέβαλε τα δικά του, προφανώς, ιδιοτελή συμφέροντα ή και καλώς εννοούμενα συμφέροντα. Το αποτέλεσμα ήταν να μην δουλεύει αυτή η υπόθεση, η οποία είναι πάρα πολύ κρίσιμη για τη χώρα, γιατί δεν αναφερόμαστε μόνο στο ζήτημα των slots, δηλαδή στις ώρες που καθορίζονται για να αναχωρεί ή να προσγειώνεται ένα αεροπλάνο, αλλά και στο ζήτημα του ότι εμείς έχουμε ένα μέρος του ελέγχου του ευρωπαϊκού ουρανού. Το τελευταίο σημαίνει ότι οι υπερπτήσεις στη χώρα μας είναι πολύ σημαντικό ζήτημα, είναι περιουσιακό στοιχείο, είναι έσοδα για τη χώρα, είναι εθνική κυριαρχία. Τα τελευταία χρόνια, πραγματικά, έχει γίνει μια πάρα πολύ σημαντική δουλειά προς αυτή την κατεύθυνση και έχουμε κερδίσει «αρκετό μερίδιο αγοράς», όχι για οικονομικούς λόγους όσο κυρίως για άλλους λόγους, εθνικής ανεξαρτησίας, κύρους, αλλά και συμμετοχής στην προσπάθεια να έχουμε έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην ευρωπαϊκή αεροπλοΐα. Συνεπώς, αυτό που κάνουμε αυτή τη στιγμή είναι να διαμορφώσουμε μια Αρχή με, όσο γίνεται περισσότερο, κύρος και ανεξαρτησία, για να κάνει τη δουλειά της. Ακούσαμε προηγουμένως τον κύριο Σάγο, ο οποίος είναι ένας από τους επιτυχημένους ανθρώπους αυτού του χώρου. Νομίζω ότι η νομοθετική πρωτοβουλία είναι προς τη θετική κατεύθυνση.

Το δεύτερο, στο οποίο θέλω να αναφερθώ, είναι το ζήτημα των διοδίων της Εγνατίας. Η Εγνατία είναι ένας δρόμος ο οποίος κατασκευάστηκε με χρήματα του ελληνικού δημοσίου, με πόρους της Ε.Ε., με χρήματα του ελληνικού λαού, με πολλά δάνεια τα οποία αποπληρώνει αυτή τη στιγμή το ελληνικό δημόσιο και τα οποία ξεπερνούν τα 250 εκατ. ευρώ. Επαναλαμβάνω ότι αυτά τα πληρώνει το ελληνικό δημόσιο κάθε χρόνο. Επίσης, αυτός ο δρόμος χρησιμοποιείται από Έλληνες συμπολίτες μας, αλλά και από χιλιάδες ξένους είτε για εμπορικούς λόγους, δηλαδή μεταφοράς, είτε για επιβατικούς λόγους, από την Ανατολή προς τη Δύση. Άρα, λοιπόν, έχουμε ένα δρόμο, ο οποίος έχει αυτά τα χαρακτηριστικά και ο οποίος κάθε χρόνο κοστίζει κάποιες δεκάδες εκατομμύρια. Δεν υπάρχει καμία χώρα στην Ευρώπη που να μην πληρώνει ο χρήστης τη χρήση του δρόμου. Αυτό που κάνουμε στην Εγνατία είναι ότι υποχρεώνουμε όλο το σύστημα να λειτουργήσει αναλογικά, αυτό που δεν έγινε, δηλαδή, στους αυτοκινητόδρομους από την πρώτη στιγμή. Όλο το σύστημα της Εγνατίας θα λειτουργήσει αναλογικά, που σημαίνει ότι ο καθένας θα πληρώνει ανάλογα με τα χιλιόμετρα που κάνει και τις χρεώσεις που προβλέπονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τρίτο θέμα, για το οποίο και εγώ προβληματίζομαι μαζί σας, αλλά πρέπει να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί, είναι το ζήτημα για το οποίο ήρθαν εδώ σήμερα οι περισσότεροι φορείς και αφορά το ρόλο του ΤΕΕ και των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Η άποψή μου είναι ότι κανείς δεν μπορεί να έχει το μονοπώλιο σε αυτά τα ζητήματα. Από την άλλη πλευρά, όμως, τόσα χρόνια επιχειρούμε να λύσουμε μια σειρά από ζητήματα και δεν λύνονται, γιατί κάθε φορά αντιδρούν κάποιες επαγγελματικές ομάδες και ενώσεις και μάλιστα με έναν τρόπο ο οποίος θαρρεί κανείς ότι είναι ιδιοκτησία τους τα επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό δεν είναι σωστό. Εμείς είμαστε εθνικό Κοινοβούλιο, λειτουργούμε με βάση τα εθνικά, κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια και το δημόσιο συμφέρον.

Άκουσα όλους τους παρευρισκόμενους εδώ εκπροσώπους των φορέων, καθώς επίσης και όλους τους συναδέλφους. Θέλω και εγώ να διαμορφώσω μια άποψη, την οποία θα μεταφέρω, κ. Πρόεδρε, και την επόμενη φορά, ούτως ώστε τελικώς να πάρουμε τις πιο σωστές αποφάσεις. Πράγματι, οι προβληματισμοί που ακούστηκαν έχουν μια βάση. Από την άλλη πλευρά, όμως, δεν είναι δυνατόν όποιος προβληματισμός έρχεται εδώ μέσα να αναιρεί την προσπάθεια νομοθέτησης ορθών πραγμάτων και προτεραιοτήτων, που έχει ανάγκη η χώρα.

Τέλος, ο κ. Πετράκος έθεσε το θέμα του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Συμφωνώ ότι έχει αυξηθεί με γεωμετρική πρόοδο η κίνησή του τον τελευταίο καιρό. Υπάρχουν ζητήματα πια για τις αφίξεις/αναχωρήσεις και το parking των αεροπλάνων. Θα μπορούσα να εξασφαλίσω ως Υπουργείο, κ. Πετράκο, τα ποσά τα οποία χρειάζονται για την επέκταση του διαδρόμου, αλλά νομίζω ότι υπάρχει ένα ζήτημα, όπως είπατε και εσείς, με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, με το οποίο πρέπει πρώτα να συζητήσουμε για να δούμε πού θα βρούμε τις κατάλληλες εκτάσεις.

Ο κ. Μουσουρούλης έθεσε ένα ακόμα πιο σοβαρό ζήτημα, το αεροδρόμιο της Χίου, το οποίο πραγματικά κινδυνεύει να αποκλειστεί το επόμενο χρονικό διάστημα από τις πτήσεις, γιατί δεν έχουν υλοποιηθεί μια σειρά από έργα, τα οποία μάλιστα είναι και εγκεκριμένα.