Αυτό το νομοσχέδιο φέρνει ελπίδα, χιλιάδες θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και υποδομές

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ ΜΙΧΑΛΗ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ευχαριστώ όλες και όλους σας για τις τοποθετήσεις και την προθυμία με την οποία συμμετείχατε στη συζήτηση αυτή.

Θα ήθελα και πάλι να διευκρινίσω ότι ήρθα στη συζήτηση ως αρμόδιος Εισηγητής Υπουργός αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας, με την πρόθεση να συνεννοηθώ μαζί σας. Ήρθα με την πρόθεση να επιλύσουμε όσο γίνεται περισσότερα προβλήματα και να βελτιώσουμε όσο γίνεται περισσότερο το σχέδιο νόμου που καταθέτουμε. Ήρθα εδώ, αφού προηγήθηκε η δική σας πληροφόρηση μέσα από την κατάθεση του νομοσχεδίου, με όλο το υλικό που είναι αναπτυγμένο στις ιστοσελίδες της Βουλής και έχουν τυπωθεί τα σχετικά έγγραφα και συμβάσεις. Ήρθα εδώ για να σας υποβάλω προτάσεις βελτίωσης και συνεργασίας. Λυπάμαι γιατί βλέπω ένα κλίμα από την αντιπολίτευση, η οποία εκτιμώ ότι δεν θέλει να πειστεί ή να συμφωνήσει, παρά το γεγονός ότι εγώ θα το επιχειρήσω και πάλι, πιστεύοντας ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι ο χώρος και ο χρόνος, για τη χώρα αλλά και το χώρο της Βουλής, να πάμε σε περαιτέρω στείρες αντιπαραθέσεις.

ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ

Θα ξεκινήσω από το τελευταίο θέμα που έθεσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής και πολλοί από εσάς. Όπως είπα αυτές τις μέρες αναπτύχθηκε μια συστηματική σπέκουλα για τα διόδια. Η σπέκουλα αυτή, ακόμα και μετά την προχθεσινή συνεδρίαση, συνεχίζεται από κάποιους. Θέλω να επαναλάβω όσα είπα προχθές, εστιάζοντας στον τρόπο με τον οποίο έχουν προγραμματισθεί οι τιμές των διοδίων και θα καταθέσω στην Ολομέλεια, όπως είπε ο συνάδελφος, όλες τις τιμές των διοδίων και πως πρόκειται αυτές να εξελιχθούν τα επόμενα χρόνια και σε ποιους σταθμούς. Αυτό απαιτεί η διαφάνεια και παρακαλώ όπου δεν είμαι διαφανής να μου το τονίσετε, όπου δεν εμφανίζομαι ως Υπουργός διαφανής να μου το πείτε. Εάν υπάρχει οποιοδήποτε απόκρυφο σημείο σε αυτές τις συμβάσεις παρακαλώ να μου το πείτε. Μπορεί να διαφωνούμε, μπορεί να κάνουμε λάθη, ενδεχομένως να κάνουμε λάθος υπολογισμούς, άλλα επαναλαμβάνω και πάλι ότι εάν υπάρχει οτιδήποτε που δεν είναι στο φως να μου το πείτε.

Όπως είπε και προηγουμένως ο κ. Βλάχος, υπάρχει ένα θέμα σε σχέση με τους κατοίκους, κυρίως της βορειοανατολικής αττικής, οι άνθρωποι έχουν απόλυτο δίκιο γιατί εδώ το κράτος δεν είναι δίκαιο. Εάν το κράτος στο επόμενο χρονικό διάστημα επιχειρήσει να κάνει οτιδήποτε, θα πρέπει να έχει λύσει δύο θέματα, το θέμα του εναλλακτικού δικτύου και το θέμα της αναλογικής χρέωσης ή το θέμα των μεγάλων εκπτώσεων. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε αλλιώς. Δηλώνω ότι δεν πρόκειται να γίνει τίποτα εάν δεν λύσουμε αυτά τα θέματα, γι′ αυτό και καλώ τους δημάρχους, τους συναδέλφους της περιοχής, της βορειοανατολικής και της νοτιοδυτικής Αττικής, σε συνεργασία – είμαι και Βουλευτής Β΄ Αθήνας – προκειμένου να λύσουμε αυτά τα θέματα. Υπόσχομαι ότι δεν θα γίνει απολύτως τίποτα εάν δεν απαντήσουμε πρώτα σε αυτά τα ζητήματα. Οποιαδήποτε άλλη σπέκουλα έχει να κάνει με άλλους στόχους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι επιτέλους θα πρέπει να μάθουμε να συνεργαζόμαστε, να λύνουμε τα προβλήματα αντί να καταριόμαστε ο ένας τον άλλον. Δεν αποφασίζω, ούτε διατάζω, με λάθη, αλλά σωστά προσπαθώ να κάνω τη δουλειά μου φέρνοντας ελπίδα στους ανθρώπους και στον τόπο.

Αυτό το νομοσχέδιο φέρνει ελπίδα, φέρνει κάποιες χιλιάδες θέσεις εργασίας, φέρνει ανάπτυξη και υποδομές, κάποιοι όμως είναι επαγγελματίες, έμποροι της δυστυχίας, σπέρνουν μίσος για ψήφους και δήθεν συμπαράσταση.

Πρέπει όλους αυτούς να τους βάλουμε στην άκρη, με τον πόνο και την ανέχεια του κόσμου δεν πρέπει να παίζει κανένας. Ολόκληρη η μεταπολίτευση δεν μας έμαθε τίποτα;

ΒΑΣΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ

Το δεύτερο σημείο, το οποίο θέλω να τονίσω και να σταθώ είναι οι αντιφάσεις, οι οποίες διαπερνούν τις τοποθετήσεις ορισμένων συναδέλφων. Άκουσα, λοιπόν, τοποθέτηση που λέει «μήπως να τα παίρναμε αυτά τα χρήματα, να τα δώσουμε σε μικροεργολάβους, να κάνουν μικρά έργα, για να μπορέσουμε έτσι να αναπτύξουμε την Ελλάδα;». Αυτό είναι το ζητούμενο; Πιστεύουμε στην ανάπτυξη; Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένα κέντρο εμπορικών και διαμεταφορικών δραστηριοτήτων; Ναι ή όχι; Τα λιμάνια μας, ο σιδηρόδρομος μας και τα οδικά μας δίκτυα; Από τη μια λέμε «γιατί κάνουμε αυτά τα μεγάλα έργα», από την άλλη λέμε «να τα φτιάξουμε τα έργα γιατί τα έχουμε ανάγκη».

Κοιτάξτε, αποφασίστε τι θέλουμε να κάνουμε. Ειλικρινώς, αυτού του είδους η αντιπολίτευση, πραγματικά δεν πείθει κανέναν. Ελάτε να κουβεντιάσουμε τα επιμέρους στοιχεία, αλλά σε αυτές τις βασικές αρχές, που αποτελούν στρατηγικές για τη χώρα και βασικές αρχές και αξίες για την ανάπτυξη μιας χώρας και μιας κοινωνίας, πρέπει να συνεννοηθούμε. Αν δεν συνεννοούμαστε, σημαίνει ότι προφανώς δεν θέλουμε να συνεννοηθούμε.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ

Το τρίτο στοιχείο που θέλω να θέσω επί της ουσίας, είναι ένα ζήτημα, το οποίο άκουσα να τίθεται με έναν τρόπο -πραγματικά με εντυπωσίασε- πάρα πολύ ρηχό: Το θέμα του κόστους των έργων. Όπως ξέρετε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στις συμβάσεις των έργων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, το κατασκευαστικό αντικείμενο προσδιορίζεται με ακρίβεια, με επιμερισμό σε γεωγραφικές ενότητες και ομάδες ομοειδών εργασιών, δηλαδή, χωματουργικά, γέφυρες, σήραγγες, οδόστρωση κ.λπ.. Το αντικείμενο των ομοειδών εργασιών αναλύεται περαιτέρω σε επιμέρους εργασίες που συνθέτουν το συνολικό τεχνικό αντικείμενο, εκσκαφές, επιχώσεις, οπλισμοί, διάστρωση σκυροδέματος κ.λπ., που αντιστοιχίζονται με τα άρθρα των επίσημων αναλυτικών τιμολογίων του δημόσιου, ΑΤΟΕ κ.λπ.. Στις συμβάσεις παραχώρησης, το τίμημα της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου πληρώνεται κατ’ αποκοπήν. Δηλαδή, ο κατασκευαστής αμείβεται με ένα προσυμφωνημένο τίμημα με την ολοκλήρωση της κάθε εργασίας. Το τίμημα αυτό παραμένει αμετάβλητο, καθώς ο κατασκευαστής, ως γνωστόν, με βάση τη σύμβαση, αναλαμβάνει όλο τον κίνδυνο. Η πληρωμή γίνεται τμηματικά, με τη σταδιακή παράδοση των εργασιών. Το προσυμφωνημένο σταθερό στη σύμβαση τίμημα καταβάλλεται στις επιμέρους πιστοποιήσεις, πληρωμές, επικαιροποιημένο με το δείκτη τιμών καταναλωτή, για το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης έως την πληρωμή και διατηρείται σταθερό σε πραγματικές τιμές.

Αυτό είναι η διαφορά του δημόσιου έργου, την οποία θέλω να αναλύσω περαιτέρω ότι η αναθεώρηση και επικαιροποίηση στις συμβάσεις δημοσίων έργων του κόστους από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης με την πληρωμή, προσδιορίζεται από τους επίσημους συντελεστές αναθεώρησης των αναλυτικών τιμολογίων που υπό κανονικές συνθήκες, αναθεωρούνται ανά τρίμηνο. Επιπρόσθετα, η ανάλυση του κινδύνου, απρόβλεπτα, μεταβολές κ.λπ., γίνεται από το κύριο του έργου, δηλαδή το Δημόσιο. Οποιαδήποτε μεταβολή οδηγεί σε αντίστοιχη προσαρμογή το κόστος που επιβαρύνει ποιον; Τον εργοδότη, το Δημόσιο, δηλαδή. Η θεραπεία -όπως ξέρετε υπάρχουν οι λεγόμενες αιτήσεις θεραπείας- απρόβλεπτων, αποτελεί συνήθη παράγοντα επιβάρυνσης του κόστους των δημοσίων έργων. Αυτή είναι η διαφορά της διαδικασίας της παραχώρησης από το δημόσιο έργο. Ο επιμερισμός του αντικειμένου των συμβάσεων παραχώρησης, με αντίστοιχη στα άρθρα των επίσημων αναλυτικών τιμολογίων των δημοσίων έργων επιτρέπει τη σύγκριση των δύο τρόπων αναθεώρησης. Δηλαδή, της προβλεπόμενης στις συμβάσεις παραχώρησης τιμαριθμικής αναθεώρησης, σε σχέση με την αναθεώρηση των ίδιων εργασιών με βάση τα επίσημα στοιχεία, τιμολόγια των δημοσίων έργων.

Έτσι, λοιπόν, από την 1/1/2007 -παρακαλώ δώστε προσοχή- έως σήμερα, στο τέλος του 2013, η αναθεώρηση του τιμήματος των εργασιών των έργων παραχώρησης με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή, είναι 1,143. Αντίθετα, η αναθεώρηση των ίδιων έργων για το ίδιο χρονικό διάστημα, με βάση τα επίσημα αναλυτικά τιμολόγια, είναι 1,33. Για το σύνολο των πέντε έργων, δηλαδή, Ιόνια, Ε65, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Ολυμπία Οδός έχουμε σημαντικές διαφορές, οι οποίες είναι οι εξής:

Στο Μορέα Το συμβατικό αντικείμενο ήταν 844 περίπου εκατομμύρια. Αν γινόταν η αναθεώρηση με το άρθρο του τιμολογίου, ως δημόσιο έργο, θα οδηγούσε σήμερα σε 1.140 εκατ.. Θα καταθέσω τα στοιχεία στην Ολομέλεια. Η συμβατική αναθεώρηση με βάση το δείκτη τιμών καταναλωτή και τη σύμβαση, είναι 964 εκατ.. Έχουμε μια διαφορά 175 εκατ.. Πού είναι, λοιπόν, το κόστος που μου λέτε; Ιονία Οδός, 925 εκατ. συμβατικό τίμημα. Αναθεώρηση με βάση το τιμολόγιο του δημόσιου, 1.256 εκατ.. Συμβατική αναθεώρηση τώρα, 1.057 εκατ., δηλαδή, περίπου 200 εκατ. διαφορά. Ε65, 1.200 εκατ. συμβατικό τίμημα. 1.610 εκατ. θα ήταν σήμερα με την αναθεώρηση του Δημόσιου. 1.371 εκατ. είναι με τη συμβατική αναθεώρηση, δηλαδή, 239 εκατ. λιγότερα. Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο οποίος είναι το πιο ακριβό έργο που έχουμε, λόγω των μεγάλων σηράγγων, οι οποίες είναι περίπου 20 χιλιόμετρα στις δύο κατευθύνσεις. Συμβατικό τίμημα, 825 εκατ., αναθεώρηση με βάση τα τιμολόγια του δημόσιου, 1.059 εκατ., συμβατική αναθεώρηση, 943 εκατ., δηλαδή 115 εκατ. λιγότερο.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αναφέρω όλη αυτή τη διαδικασία, επειδή θέλω να απαντήσω σε όλα τα ερωτήματα, σε όλες τις αμφιβολίες και σε κάθε απορία που υπάρχει εδώ μέσα.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΕΡΩΤΗΣΗ Γ. ΣΤΑΘΑΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

Η απάντηση είναι ότι αυτές οι τιμές δεν είναι τιμές διαγωνισμών ή εκπτώσεων. Είναι μέσοι όροι τιμών σε δημόσια έργα που έχουν προκύψει από εκτελεσμένα έργα, τα οποία εκτελεσμένα έργα έχουν υποστεί και αιτήσεις θεραπείας. Επαναλαμβάνω, σας έφερα προχθές και μπορώ να φέρω και άλλα, αν θέλετε, έχει 238 συμβάσεις ως δημόσιο έργο η Εγνατία Οδός, 238 συμβάσεις οι οποίες έχουν περάσει από δεκάδες αιτήσεις θεραπείας και δικαστήρια η κάθε μία. Το κόστος αυτό είναι συμφερότερο.

Επίσης, επειδή ακούστηκε κάτι για την εργασία που αναφέρατε προχθές και σωστά, η οποία έχει μειωθεί, αλλά πρέπει να δούμε λίγο πώς ακριβώς διαμορφώνεται, ποιοι είναι οι βασικοί συντελεστές του κόστους. Είναι εκατοντάδες, εγώ θα σας πω τα 7-8 πιο σημαντικά στοιχεία, τους 7-8 πιο σημαντικούς συντελεστές. Ωστόσο διαθέτω στοιχεία και θα τα καταθέσω στη Βουλή για εκατοντάδες εργασίες και είναι στη διάθεση του καθενός να τα δει και να τα αξιολογήσει.

Η συμμετοχή των βασικών συντελεστών στο κόστος αυτοκινητοδρόμων: Καύσιμο είναι 26,5%, οπλισμός 12,5%, τσιμέντο 7%, άσφαλτος 6%, απόσβεση μηχανημάτων 11%, απόσβεση φορτηγών 7%, εργασία 30%.

Στη συνέχεια, θα πρέπει όλα αυτά τα χρόνια να δούμε πώς είναι διαμορφωμένοι αυτοί οι συντελεστές, όπως αυξήθηκαν ή μειώθηκαν και τελικώς που οδηγεί η αλλαγή των συντελεστών.

Επίσης, επειδή ετέθη το ζήτημα σχετικά με τα κόστη λειτουργίας και συντήρησης, αυτά λοιπόν προκύπτουν διαιρώντας την συνολική προβλεπόμενη δαπάνη όπως θα καταβληθεί στη διάρκεια της παραχώρησης, με τη διάρκεια της παραχώρησης σε έτη και διά του μήκους του κάθε έργου σε χιλιόμετρα. Δηλαδή, αφορούν πληθωρισμένες τιμές με αναφορά στον χρόνο υλοποίησης. Τα οικονομικά όμως μοντέλα των έργων περιέχουν και αντίστοιχους πίνακες σε σταθερές τιμές με αναφορά στις συμβάσεις παραχώρησης, των οποίων οι δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης αποτελούν προσάρτημα. Οι προβλεπόμενες, δαπάνες στην εκάστοτε σύμβαση παραχώρησης, εφαρμόζονται στα οικονομικά μοντέλα των παραχωρήσεων της Ιόνιας, της Ε65, της Ολυμπίας, με τις αρμόζουσες προσαρμογές λόγω μεταβολής του φυσικού αντικειμένου, δηλαδή, περικοπές, τροποποιήσεις κ.λπ.. Προσαύξηση της συμβατικής δαπάνης έγινε δεκτή στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου.

Έτσι λοιπόν, η ανά έτος και χιλιόμετρο, δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης για τα τέσσερα έργα διαμορφώνονται σε σταθερές τιμές 2006, ως ακολούθως: Ιόνια Οδός 99.500 ευρώ, Ε65 110.300 ευρώ, Ολυμπία Οδός 121.300 ευρώ, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου 145.800 ευρώ. Η αντίστοιχη δαπάνη για τη λειτουργία και συντήρηση της παραχώρησης Εγνατίας Οδού και μαζί με τους κάθετους άξονες, συνολικού μήκους 886 χιλιομέτρων, έχει εκτιμηθεί σε 97.400 ευρώ ανά έτος και χλμ., σε τιμές 2013, δηλαδή, 85.200 ευρώ σε τιμές 2006.

Τα αναφέρω όλα αυτά γιατί θέλω να υπάρξει μια πεντακάθαρη δέσμευσή μας, ότι μέσα από όλη αυτή την υπόθεση και μέσα από τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετώπισε η χώρα τα τελευταία χρόνια, το γεγονός ότι σταμάτησαν τα έργα και υπήρξε όλη αυτή η επαναδιαπραγμάτευση γίνεται με όρους τέτοιους που και τα έργα θα γίνουν και ταυτόχρονα θα μπορέσουμε το επόμενο χρονικό διάστημα, αν η χώρα στοιχειωδώς πάει καλά, να επωφεληθούν οι πολίτες και η ανάπτυξη.

ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Θέλω να προχωρήσω σε κάποια επιμέρους ζητήματα που ετέθησαν, γιατί στην αρχή άκουσα κάποια πράγματα που είναι μέσα στις αντιφάσεις που σας περιέγραψα προηγουμένως. Ακούστηκε για την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης και όντως, το κόστος είναι 400 εκατομμύρια ευρώ και αν γινόταν η αναθεώρηση θα έφτανε 680 εκατομμύρια ευρώ. Οι παραχωρησιούχοι ζητούσαν 400 εκατομμύρια ευρώ αποζημίωση. Το γεγονός ότι σήμερα τα 68 έχουν γίνει 80, πρέπει να χαιρόμαστε δηλαδή; Είναι ένα υπόδειγμα που πρέπει να το αναφέρουμε εδώ μέσα; Θέλω να πω ότι είναι ένα κακό που έγινε.

Όσο γι′ αυτό που είπε η κυρία Ξηροτύρη, ότι δεν ξέρει τίποτα για την υποθαλάσσια, θέλω να πω ότι το θέμα της υποθαλάσσιας αποτελούσε παλλαϊκό αίτημα και πανθεσσαλονικό αίτημα. Επίσης, το γεγονός ότι όλα αυτά τα χρόνια υπήρξε αυτή η καθυστέρηση, η μη λήψη αποφάσεων για λόγους που είχαν αντικειμενική υπόσταση σε σχέση με την κατάσταση της χώρας, οδήγησε σε ζημιές. Σας είπα για το θέμα της Νέας Οδού στην Υλίκη με τις απαλλοτριώσεις και με την μη λήψη αποφάσεων, όπου κόστισε στο δημόσιο 90 εκατομμύρια ευρώ προς τον παραχωρησιούχο. Δεν μπορούμε λοιπόν να συνεχίσουμε έτσι, πρέπει να πάρουμε αποφάσεις.

Η ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΔΕΝ ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ

Ακόμη, θέλω να αναφερθώ σε κάτι που ανέφερε ο κ. Σταθάκης, την προηγούμενη φορά, αλλά και η κυρία Ουζουνίδου, σε σχέση με το κόστος. Αναφέρομαι στο ζήτημα της βιωσιμότητας και τράπεζες, όπως ξέρετε, έχουν ήδη δώσει εγκρίσεις από τις αρμόδιες επιτροπές τους και οι δανειακές συμβάσεις είναι και θα είναι τις επόμενες ημέρες υπογεγραμμένες και δεσμευτικές πριν από την επανέναρξη των έργων. Συνεπώς, η βιωσιμότητα δεν αμφισβητείται. Δηλαδή, αν ίσχυε το αντίθετο, δεν θα δεσμεύονταν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για εκταμίευση μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Επιπλέον, σε ορισμένα έργα έχει προβλεφθεί και η εκταμίευση πρόσθετων ποσών από τις τράπεζες και τους μετόχους ώστε σε περίπτωση ανάγκης να δοθούν πρόσθετα ποσά και πρόσθετες δαπάνες. Αντίθετα, αν τελικά οι δαπάνες είναι μικρότερες, το δημόσιο θα μειώσει ισόποσα τη συνδρομή του, ενώ τα άλλα μέρη θα εισφέρουν τα ποσά για τα οποία δεσμεύονται και με εγγυήσεις οι συμμέτοχοι. Αξίζει να αναφερθεί ώστε να μην αναλωθούμε σε συζητήσεις περαιτέρω για το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, για την ανακεφαλαιοποίηση που ακούστηκε κ.λπ., ότι το τελικό δανειακό σχήμα των 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα καλυφθεί το 40% από ξένες τράπεζες, από 55% περίπου που ήταν το 2008. Εάν κάποιοι από εμάς εδώ στην αίθουσα γνωρίζουν πολλές ξένες τράπεζες που δεν πιστεύουν στον ισοσκελισμό πηγών και χρήσεων κατά την περίοδο κατασκευής και παρόλα αυτά εκταμιεύουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τον Δεκέμβριο του 2013 και κατά τη διάρκεια του 2014, πολύ πριν το τέλος της κατασκευής, τότε πραγματικά θα χαρώ πάρα πολύ να μας τις υποδείξουν, γιατί υπάρχουν και σε άλλα έργα ανάγκες, για τα οποία θα ήταν πάρα πολύ χρήσιμες οι συγκεκριμένες τράπεζες.

ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ – ΤΣΑΚΩΝΑ

Θα περάσω τώρα στα επιμέρους ζητήματα που ετέθησαν και έθεσα και εγώ από την πλευρά των συναδέλφων. Καταρχήν, αναφέρομαι στο εξαιρούμενο τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα. Πρώτον, για το τμήμα Πάτρα – Αμαλιάδα και Αμαλιάδα – Πύργος – Τσακώνα, υπάρχουν αμετάκλητες αποφάσεις εγκρίσεις των περιβαλλοντικών όρων και θα τις καταθέσω στην Ολομέλεια. Επομένως, δεν έχουμε ζήτημα από πλευράς προσβολής των περιβαλλοντικών όρων από οποιονδήποτε.

Δεύτερον, κατά 99%, οι απαλλοτριώσεις του τμήματος Πάτρα – Πύργος είναι ολοκληρωμένες. Τρίτον, θα καταθέσω στην Βουλή έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο αναφέρεται συγκεκριμένα στον δρόμο Πάτρας – Πύργου για τη χρηματοδότηση του.

Τέταρτον, θα υπογράψω απόφαση την επόμενη της ψήφισης του νομοσχεδίου που θα εξαιρεί τα συγκεκριμένα τμήματα από την παραχώρηση. Δεν μπορώ να την υπογράψω τώρα, διότι ακόμα είναι στην παραχώρηση, δηλαδή, δεν ψηφίσαμε το νόμο. Τέλος, έχουμε δύο τμήματα και η άποψή μου είναι για μια ολοκληρωμένη εργολαβία για όλο το έργο.

Καταθέτω, λοιπόν, την εξής νομοθετική βελτίωση στην Επιτροπή, στο σχέδιο νόμου, σε αντικατάσταση του άρθρου 5 που έχετε όλοι. Πρώτον, γιατί πρέπει να συμπεριλάβουμε, μια σειρά άλλες προϋποθέσεις που θα καθιστούν απολύτως δεσμευτική, μετά από όλα αυτά την κατασκευή του δρόμου, νομοθετικά, δεύτερον, γιατί στο τμήμα Καλό Νερό – Τσακώνα, ΑΚ – Κυπαρισσίας, δεν υπάρχουν απαλλοτριώσεις όπως πολύ σωστά είπε προηγουμένως ο κ. Πετράκος, δυστυχώς, έχουν ακυρωθεί. Όμως θα πρέπει να υπάρξουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις χρονικές για να μην έχουμε καμία απολύτως αμφιβολία, για το πότε θα γίνει και πότε θα τελειώσει ο δρόμος. Εάν πάλι έχετε κάποιο πρόβλημα, επαναλαμβάνω το συζητούμε και το διορθώνουμε.

Το άρθρο 5 του σχεδίου νόμου αναδιατυπώνεται ως εξής: «Ο οδικός άξονας, αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα χαρακτηρίζεται ως έργο υποδομής άμεσης προτεραιότητας, προκειμένου αμέσως μετά την εξαίρεσή του, μετά την σύμβαση παραχώρησης του έργου, της μελέτης, κατασκευής, χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης, εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνας – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, όπως αυτή θα ισχύσει μετά την τροποποίησή της. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 4 του παρόντος νόμου, να δημοπρατηθεί εντός του εξαμήνου του έτους 2014 και ειδικότερα:

Α. Το τμήμα, από ανισόπεδο κόμβο Μυτιλογλίου, πέρας παράκαμψης Πάτρας, έως ανισόπεδο κόμβο Πύργου θα κατασκευαστεί σύμφωνα με τις έρευνες και μελέτες που υποχρεούται να εκπονήσει ο παραχωρησιούχος, δυνάμει της παρ.18.2.3  της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης, αυτή που θα ψηφίσουμε δηλαδή, μέσω της αξιοποίησης εθνικών και κοινοτικών πόρων με στόχο η κατασκευή να έχει ολοκληρωθεί όχι αργότερα από την ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης δηλαδή το τέλος του 2015.

Όπως ξέρετε, η Σύμβαση παραχώρησης προβλέπει να κατασκευαστεί η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ, το τμήμα της Κόρινθος – Πάτρα το τέλος του 2015.

Β. Το τμήμα από κόμβο Καλού Νερού – ΑΚ Κυπαρισσίας, Καλού Νερού – Τσακώνας δηλαδή, θα κατασκευαστεί με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους με βάση τους ήδη εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, τις υφιστάμενες πλήρεις μελέτες οδοποιίας και αυτές που θα εκπονηθούν κατά προτεραιότητα προκειμένου να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2016 επειδή δεν υπάρχουν απαλλοτριώσεις.

Αν πάλι, επαναλαμβάνω, πιστεύετε ότι θα είναι πιο υποβοηθητικό, προσπαθήσαμε εδώ με τους νομικούς συνεργάτες νομίζω, να καλύψουμε κάθε αμφιβολία και κάθε δυνατή δέσμευση, προκειμένου να προχωρήσει ο συγκεκριμένος δρόμος.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ – Ε65

Για τον Ε65, έχει δίκιο ο κ. Καλογιάννης και όλοι οι συνάδελφοι οι οποίοι θέσανε το θέμα. Πρώτον, όσον αφορά στον  Ε65, έχουμε ένα έργο το οποίο καλύπτει μια μεσαία διαδρομή. Γιατί έγινε αυτό; Αντιλαμβάνομαι ότι έγινε για λόγους κόστους. Δηλαδή, είναι τα πεδινά τμήματα, τα οποία έχουν μικρότερο κόστος και βοηθούν τους ανθρώπους της Δυτικής Θεσσαλίας να ταξιδέψουν γρήγορα και ασφαλείς στην περιοχή τους.

Ωστόσο υπάρχουν δύο μεγάλα ζητήματα. Το ένα ζήτημα αφορά από τα Τρίκαλα μέχρι όπου στο μέλλον κουμπώσει ο δρόμος, αυτό πρέπει να σας πω ότι είναι σύνθετο ζήτημα, συνδέεται απολύτως με την περιβαλλοντική διάσταση, την πιθανή έκδοση των περιβαλλοντικών όρων και πρέπει να το συζητήσουμε. Δεν είμαστε έτοιμοι να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα αυτή την στιγμή.

Το δεύτερο ζήτημα έχει να κάνει με το τμήμα από την Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα. Είναι ένα πολύ ακριβό έργο, περίπου της τάξεως των 400 εκατ., αυτά τα χρήματα δεν υπάρχουν αυτή την στιγμή, υπάρχει η πρόβλεψη για όλο τον δρόμο. Αυτό, για το οποίο δεσμεύομαι αυτή την στιγμή, είναι στην Ολομέλεια να κάνω μια ανακοίνωση αφού έχω και συνεννόηση με τα συναρμόδια Υπουργεία, να δούμε με ποιόν τρόπο τουλάχιστον τα κατασκευασμένα τμήματα και κυρίως, αυτό που ξεκινά από το ΠΑΘΕ και φθάνει μέχρι το Λιανοκλάδι, να μπορέσουμε να έχουμε μια απάντηση. Όμως δεν μπορώ αυτή την στιγμή, επιφυλάσσομαι στην Ολομέλεια να έχω μια τεκμηριωμένη απάντηση.

Επανέρχομαι στον Ε65, και λέω ότι τα χρήματα θα τα εξασφαλίσουμε. Δηλαδή οι πόροι θα εξασφαλιστούν γιατί είναι ευρωπαϊκή υποχρέωσή μας, το έργο αυτό να ολοκληρωθεί. Αλλά αυτή την στιγμή ακόμα δεν είμαστε σε θέση να βάλουμε ένα χρονοδιάγραμμα, το οποίο θα μας οδηγήσει σε πολύ συγκεκριμένες ενέργειες και αποφάσεις για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα. Είμαστε ανώριμοι και ανέτοιμοι να προβούμε σε τέτοιου είδους αποφάσεις και ανακοινώσεις,  αυτό λοιπόν που δεσμεύομαι είναι για τον Ε65, για τα αρχικά του κομμάτια, να προβώ με πολύ ευθύνη σε ανακοινώσεις στην Ολομέλεια μεθαύριο την Δευτέρα και την Τρίτη.

ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ

Ετέθησαν κάποια ζητήματα από τους συναδέλφους, όπως έθεσε ο κ. Τζαμτζής και θέλω να πω ότι υπάρχουν περιοχές της χώρας ακόμα πράγματι, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα σύνδεσης με τα μεγάλα αστικά κέντρα και μάλιστα, είναι και παραγωγικοί νομοί και περιοχές οι οποίες είναι ανεπτυγμένες και προσφέρουν στον ΑΕΠ της χώρας, σημαντικά, δυστυχώς όμως, τα προηγούμενα χρόνια για διάφορους λόγους, είτε λάθη, είτε παραλείψεις, είτε ενδεχομένως κακός σχεδιασμός που οδήγησε στην παράλειψη κάποιων σημαντικών έργων. Θα είμαι σε θέση, σε λίγες ημέρες, στα ζητήματα αυτά ενόψει και του νέου προγράμματος να κάνω ανακοινώσεις.

Θα ήθελα να απαντήσω και στον συνάδελφο τον κ. Κοδέλα, πράγματι στην Αργολίδα, πέρα από το πολύ κακό και σχεδόν παραδοσιακό οδικό δίκτυο, είχαμε καταστροφές αυτές τις ημέρες, έχουμε στείλει να γίνει αυτοψία και σας υπόσχομαι κύριε συνάδελφε, ότι οτιδήποτε απαιτείται, πέραν όσων έχουν προγραμματιστεί, σε σχέση με την αποκατάσταση του οδικού δικτύου, το κάνουμε γιατί πραγματικά η Αργολίδα είναι και αυτή ένας νομός της χώρας, που έχει πολύ μεγάλη συμμετοχή στο ΑΕΠ της χώρας, έχει ένα προοδευτικό και παραγωγικό κόσμο αλλά δυστυχώς, το οδικό δίκτυο είναι σε τραγική κατάσταση.

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω όλους σχετικά με το θέμα που βάλατε και εσείς κύριε Πρόεδρε. Επαναλαμβάνω και πάλι, οι έμποροι του μίσους και αυτοί οι οποίοι εμπορεύονται την αγανάκτηση του κόσμου θα πρέπει να σταματήσουν να το κάνουν, διότι αυτό έχει οδηγήσει σε δεινά τον τόπο. Ελάτε λοιπόν να συνεννοηθούμε, να συνεργασθούμε, εγώ υποσχέθηκα εδώ μπροστά στην Επιτροπή, πρώτα θα λειτουργήσουν όλα τα εναλλακτικά δίκτυα, θα βρούμε λύσεις σε σχέση με την χρήση των χιλιομέτρων ή τις εκπτώσεις και μετά στην συνέχεια, θα υπάρξουν αποφάσεις για τα διόδια.

Σας ευχαριστώ όλους.