Έχουμε αύξηση των επισκεπτών στη Θεσσαλονίκη με γεωμετρική πρόοδο

Απάντηση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στην επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού Ασημίνας Ξηροτύρη, σχετικά με την αεροπορική σύνδεση Θεσσαλονίκης – Κωνσταντινούπολης

Θεωρώ πολύ θετικό το γεγονός, ότι καλούμαστε στη Βουλή, να συζητήσουμε ένα ζήτημα, που αναφέρεται στις αεροπορικές ανταλλαγές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.  Ταυτόχρονα, είναι ελπιδοφόρο το γεγονός,  ότι κάθε μέρα όλο και περισσότεροι Τούρκοι πολίτες επισκέπτονται την Ελλάδα και ιδιαίτερα τη Θεσσαλονίκη και τα νησιά μας, στο πλαίσιο των καλών σχέσεων που καλλιεργούνται τα τελευταία χρόνια, χωρίς ένταση, ούτως ώστε η Τουρκία να ενταχθεί στις ευρωπαϊκές διαδικασίες και στη λογική της ειρήνης, του διαλόγου και της σταθερότητας στην περιοχή.

Είναι ελπιδοφόρο το γεγονός, που ανέφερε η κυρία συνάδελφος, ότι έχουμε με γεωμετρική πρόοδο αύξηση των επισκεπτών στη Θεσσαλονίκη. Το εισπράττω κι εγώ από τους εμπόρους της περιοχής και τους ξενοδόχους, το εισπράττω από τις συνεχείς πιέσεις, που ασκεί και ο δήμαρχος μέσα από τις δημόσιες παρεμβάσεις του, ούτως ώστε να αυξηθεί περαιτέρω αυτή η ροή επισκεπτών προς την πόλη.

Νομίζω, ότι η Θεσσαλονίκη μέρα με τη μέρα αρχίζει να γίνεται αυτό που τής αξίζει, αυτό που ήταν επί πολλούς αιώνες, δηλαδή μία ανοιχτή πόλη, που συγκέντρωνε πληθυσμούς από τα Βαλκάνια, από τη Μικρά Ασία, από την Ευρώπη, από τη Μέση Ανατολή και από την Αφρική. Είναι μια καλή στιγμή, αλλά ταυτόχρονα αυτό έχει δημιουργήσει και μια σειρά από προβλήματα.

Πράγματι, έχουμε μία συμφωνία, ένα μνημόνιο, στο οποίο προβλέπονται ορισμένες αμοιβαίες υποχρεώσεις και αμοιβαία δικαιώματα. Αυτή τη στιγμή, όπως είπε η κυρία συνάδελφος, από την πλευρά της Turkish Airlines μαζί με την Pegasus έχουμε 32 δρομολόγια την εβδομάδα και από ελληνικής πλευράς 20 δρομολόγια την εβδομάδα για τη γραμμή Κωνσταντινούπολη-Αθήνα. Στη γραμμή Σμύρνη-Αθήνα έχουμε 2 δρομολόγια. Στη γραμμή Κωνσταντινούπολη-Θεσσαλονίκη, που ρωτάει η κυρία συνάδελφος, ξεκίνησαν δρομολόγια από την Turkish Airlines, τη θερινή περίοδο του 2011, με 4 εβδομαδιαίες πτήσεις και σήμερα έχουμε 7. Η Aegean Airlines δεν έχει ξεκινήσει ποτέ δρομολόγια, διότι οι χρονοθυρίδες, έτσι όπως προγραμματίζονται και έτσι όπως τις επιτρέπει το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, είναι τέτοιες, που είναι δύσκολο να ταξιδέψει κανείς εκείνη την ώρα, δηλαδή στις δύο και στις τρεις τη νύχτα. Είναι προφανές, ότι δεν μπορεί αυτό πρακτικά να εξυπηρετήσει, δηλαδή να ταξιδεύει κανείς στη μία η ώρα τη νύχτα για να πάει στην πόλη στις δύο, παρά το γεγονός, ότι έχουν γίνει μια σειρά από παραστάσεις.

Νομίζω θα συμφωνήσουμε όλοι, ότι η νέα γεωστρατηγική πραγματικότητα επιτρέπει στην Ελλάδα και ιδιαίτερα τη Βόρεια Ελλάδα, τη Θεσσαλονίκη, να καταστεί ένα επίκεντρο μιας αναπτυξιακής προσπάθειας, που θα καταλαμβάνει και θα περιλαμβάνει τη Βαλκανική και την περιοχή της Μικράς Ασίας.

Νομίζω, ότι ιδιαίτερα με το άνοιγμα και πάλι των ενταξιακών διαπραγματεύσεων Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας, θα πρέπει εμείς να δούμε, ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ποιόν τρόπο θα προωθήσουμε περαιτέρω αυτές τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις, έτσι ώστε η Τουρκία να καταστεί μέλος της Ευρωπαϊκής οικογένειας με ό,τι σημαίνει αυτό, αλλά κυρίως με όλες εκείνες τις υποχρεώσεις, που αναλαμβάνει ένα κράτος, όταν γίνεται μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θέλω, λοιπόν, να σας πω, ότι έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και της αντίστοιχης Τουρκικής. Είμαστε σε καλό δρόμο, έτσι ώστε να αυξηθούν τα δρομολόγια των Τουρκικών αερογραμμών προς τη Θεσσαλονίκη.

Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να πάρουμε κάποιες τέτοιες χρονοθυρίδες, οι οποίες θα επιτρέπουν και στις αντίστοιχες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες να πραγματοποιούν πτήσεις προς το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, έτσι ώστε να υπάρχει αμοιβαιότητα, αναλογικότητα και συγχρόνως να λειτουργεί πράγματι για το καλό όλων και των οικονομιών των δύο χωρών και των επιβατών όλη αυτή η υπόθεση υπέρ της περαιτέρω προώθησης των σχέσεων μας.

Είμαι αισιόδοξος, ότι θα βρούμε πολύ σύντομα λύσεις και πραγματικά θα είναι θετική η εξέλιξη για όλους αυτούς τους σκοπούς, που αναφέραμε προηγουμένως.