Καμιά απένταξη ώριμων έργων στην Κρήτη δεν έγινε

Απάντηση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτού Εμ. Κεφαλογιάννη, σχετικά με τα έργα υποδομών για την Κρήτη

Κατ’ αρχήν, θα έλεγα, ότι οι τοπικοί άρχοντες, αυτό που πρέπει να κάνουν, είναι να φροντίζουν να είναι επιμελείς, για να μπορούν να απορροφούν τα κονδύλια, τα οποία κάθε φορά ανατίθενται σε αυτούς να διαχειρίζονται.

Θέλω να σας διαβεβαιώσω, ότι δεν έγινε καμία απένταξη ώριμων έργων στην Κρήτη, απολύτως καμία, απλώς κάθε φορά, όπως ξέρετε, κύριε συνάδελφε, γιατί έχετε κάνει και Υπουργός, υπάρχουν και τροποποιήσεις στο πρόγραμμα. Οι τροποποιήσεις, που έγιναν στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2007-2013, είχαν ως στόχο δύο πράγματα.  Ο πρώτος στόχος ήταν, να μην χαθούν πόροι, που σημαίνει, ότι φεύγουν πόροι από ανώριμα έργα και πάνε σε ώριμα έργα. Ο δεύτερος στόχος ήταν, να ενισχύσουμε πράγματι τους αυτοκινητόδρομους, οι οποίοι αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε κατάσταση ημιθανή σχεδόν και πρέπει να συνεχίσουμε, για να δημιουργηθούν οι μεγάλες υποδομές της χώρας.

Θέλω να σας πω, ότι αυτό που είπατε προηγουμένως, το συμμερίζομαι απόλυτα, γιατί είμαι από αυτούς, που δεν αισθάνονται  καλά με το γεγονός, ότι στην Κρήτη -την πιο ανεπτυγμένη περιοχή της χώρας, που έχει δώσει δείγματα γραφής, πώς πρέπει να γίνει ανάπτυξη στην Ελλάδα- δεν έχει ολοκληρώσει η ελληνική πολιτεία ακόμα το Βόρειο Άξονα.

Όμως, τα πράγματα για την Κρήτη έχουν ως εξής: Ολοκληρώνεται εντός του ΕΣΠΑ, αυτήν την περίοδο που μιλάμε, κύριε συνάδελφε, η κατασκευή και η αναβάθμιση τμημάτων του ΒΟΑΚ. Βελτίωση του ΒΟΑΚ στην περιοχή Αγίου Γεωργίου Σεληναρίου στο Νομό Λασιθίου. Μεταφέρονται στο ΣΠΕΠ, δηλαδή στην Περιφέρεια, τα δύο κομμάτια που είπατε, που είναι σημαντικά, δηλαδή η παράκαμψη του Διάνου και η παράκαμψη των Μαλίων. Αυτά θα εκτελεστούν εντός της περιόδου του ΕΣΠΑ, που τρέχει αυτή τη στιγμή, μέχρι το τέλος του 2015.

Θα αρχίσουν εντός του νέου Προγράμματος 1ης Ιανουαρίου 2014 τα έργα εκείνα, τα οποία δεν είχαν ωριμότητα ή για τα οποία μέχρι τον Οκτώβριο, δηλαδή πριν λίγες μέρες, δεν υπήρχε καμία απολύτως ωριμότητα σε σχέση  με την ανάληψη νομικών δεσμεύσεων, δηλαδή δεν υπεγράφησαν συμβάσεις με εργολάβους. Τέτοια έργα ήταν, κύριε συνάδελφε, η αναβάθμιση και η βελτίωση του οδικού τμήματος Πάνορμος-Εξάντης του ΒΟΑΚ στο Νομό Ρεθύμνης, δεν  υπάρχει καμία νομική δέσμευση, δηλαδή δεν έχει υπογραφεί σύμβαση και οι Γούρνες-Χερσόνησος, όπου έχουμε πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις. Κανένα άλλο έργο της Κρήτης δεν είχε ωριμότητα, ούτως ώστε να ενταχθεί στο πρόγραμμα προσπελασιμότητας.

Με δική μου ενασχόληση και δική μου προσωπική παρέμβαση προχωράμε αυτό που ο κύριος συνάδελφος ανέφερε, δηλαδή τον κάθετο άξονα από το Βορρά ως τον Νότο, το κομμάτι, που χαρακτηριστικά λέγεται «Αγία Βαρβάρα-Μοίρες».

Στο ένα κομμάτι του έργου –έχουν κάνει αναφορά και άλλοι συνάδελφοι στο παρελθόν- που αφορά το τμήμα Αγία Βαρβάρα-Απομαρμά, ολοκληρώνεται η διαδικασία, για να ξεκινήσουμε νέα δημοπράτηση και στο άλλο κομμάτι, όπου έχουμε κάποια προβλήματα, όπως πολύ σωστά είπατε, με το ΚΑΣ, τελειώνουμε για να παραδώσουμε πλέον το έργο.

Θέλω να σας πω το εξής. Ελπίζω, είμαι βέβαιος σχεδόν, ότι καλώς εχόντων των πραγμάτων το πρώτο δίμηνο του 2014 θα προχωρήσουμε στην προκήρυξη του Καστελίου, του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου, το οποίο αφορά μια δαπάνη περίπου 800 εκατομμυρίων, με τον πρώτο προϋπολογισμό, έτσι όπως θα βγει περίπου στη δημοπρασία. Εκεί περιλαμβάνονται οι βασικοί οδικοί άξονες μεταξύ Βορρά και Νότου.

Αυτό, επιτέλους, θα είναι η οριστική απάντηση στα επόμενα πέντε χρόνια για την Κρήτη και εννοώ την επίλυση ενός τεράστιου ζητήματος, που πραγματικά δεν μπορέσαμε τόσα χρόνια να λύσουμε, τη σύνδεση του Βορρά με το Νότο και βέβαια την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ. Πιστεύω, ότι στην επόμενη πενταετία με το κλείσιμο του Καστελίου θα έχει κλείσει και ο ΒΟΑΚ.

Συνεπώς, προχωράμε πολύ γρήγορα. Δεν θα αφήσουμε τίποτα να πέσει κάτω. Δεν πρέπει να χαθεί ούτε ένα ευρώ. Κυρίως, αν θέλετε να κάνουμε όλοι μαζί αυτοκριτική, αυτό που έχουμε κάνει στην Κρήτη, δηλαδή η ολιγωρία στο να κλείσουμε τις σημαντικές υποδομές, ίσως πρέπει να αποτελέσει αφορμή -αυτή η ολιγωρία και η αυτοκριτική- ώστε να προχωρήσουμε ταχύτερα και αποτελεσματικότερα.