Ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ στο «MEGA ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ»

Συνέντευξη Υπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, στην εκπομπή «MEGA ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ» με τους δημοσιογράφους Μανώλη Αναγνωστάκη και Ιορδάνη Χασαπόπουλο.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Να καλημερίσουμε τον κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών της κυβέρνησης, για να συζητήσουμε μαζί του όλα τα νέα θέματα που φαίνεται ότι θα προκύψουν σύντομα από την κινητικότητα καθώς επίσης και τα πολιτικά θέματα και το θέμα των δρόμων, των επενδύσεων κτλ.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Καλημέρα σας

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Να ξεκινήσουμε από τα καυτά κ. Χρυσοχοϊδη. Σήμερα διαβάζαμε το «Βήμα» το πρωί, που λέει ποιοι υπάλληλοι θα φύγουν από το Υπουργείο. Και στο δικό σας Υπουργείο είναι οι περισσότεροι υπάλληλοι, είναι 12.708 υπάλληλοι εκ των οποίων όπως λένε οι πληροφορίες ότι έχει πει ο κ. Μητσοτάκης, θα φύγει περίπου το 10%, κινητικότητα προς διαθεσιμότητα, που σημαίνει γύρω στα 1.200-1.300 άτομα θα πρέπει ν’ απολυθούν.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Συνολικά.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ναι, συνολικά.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Το Υπουργείο έχει την τύχη, την ατυχία τώρα, να έχει πάρα πολλές ΔΕΚΟ, Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου τα οποία χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Σ’ αυτά συμπεριλαμβάνονται οι αστικές συγκοινωνίες, ο ΟΣΕ, συμπεριλαμβάνονται και πολλές κατασκευαστικές εταιρείες.

Κοιτάξτε, υπάρχει ένα ζήτημα, ότι έχουν στηθεί πάρα πολλοί Οργανισμοί οι οποίοι έχουν εφαπτόμενα αντικείμενα, πάρα πολλοί Οργανισμοί που κάνουν παράλληλα πράγματα και αυτή τη στιγμή αυτό που χρειάζεται να γίνει στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του Δημοσίου, είναι ότι πρέπει οι Οργανισμοί αυτοί να έχουν το απολύτως αναγκαίο προσωπικό και να παραμείνουν οι Οργανισμοί που χρειάζονται πραγματικά. Διότι οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση πληρώνεται στον τελικό λογαριασμό που αφορά τους πολίτες, δηλαδή από τους φόρους.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Όσο μιλάτε κ. Χρυσοχοΐδη, να δείξουμε αυτό τον κατάλογο και να τα πάρουμε ένα-ένα. Κατ’ αρχήν στις οδικές συγκοινωνίες, ΟΣΥ Α.Ε., είναι 5.866 και οι σταθερές συγκοινωνίες είναι 2.474. Απ’ αυτούς πόσοι θα φύγουν;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Μην κάνετε τον κόπο, η προσπάθεια που γίνεται αυτή τη στιγμή και θα γίνει, είναι μια σοβαρή αξιολόγηση των δομών και ταυτόχρονα των αναγκών και αξιολόγηση του προσωπικού, έτσι ώστε να φύγουν αυτοί οι οποίοι δεν είναι αναγκαίοι για τη λειτουργία των Οργανισμών αυτών και για τη λειτουργία των δραστηριοτήτων.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτοί θα είναι διοικητικοί; Γιατί σας το λέω: Γιατί ας πούμε στα λεωφορεία ή στα τρόλλεϊ κτλ. το πρόβλημα είναι ότι δεν έχουν οδηγούς οι άνθρωποι να βγάλουν περισσότερα λεωφορεία.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Επειδή εδώ είναι μια πάρα πολύ δυσάρεστη δουλειά που πρέπει να κάνει κανείς και ταυτόχρονα μια πάρα πολύ υπεύθυνη δουλειά, διότι μιλάμε για οικογένειες, θα μείνουν χωρίς δουλειά κάποιοι άνθρωποι, μιλάμε για ανθρώπους που ενδεχομένως θέλουν κάποια χρόνια να βγουν στη σύνταξη, μιλάμε για νέους ανθρώπους που τώρα έχουν μπει στη δουλειά ενδεχομένως, όλα αυτά έχουν να κάνουν με ένα και βασικό κριτήριο: Την αξιολόγηση της ανάγκης που έχει η συγκεκριμένη δομή, η Υπηρεσία δηλαδή και τη συγκεκριμένη ανάγκη που πρέπει να υπηρετήσει χάριν της ελληνικής οικονομίας ή του σκοπού για τον οποίο ιδρύθηκε αυτή η εταιρεία.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Έχει γίνει αξιολόγηση;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Γίνεται αυτή τη στιγμή.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Έχει ξεκινήσει;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ξεκίνησε.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Πότε ξεκίνησε;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Έχει ξεκινήσει εδώ και μια εβδομάδα περίπου.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Και θα προλάβετε μέσα σε δυο μήνες να κάνετε αξιολόγηση σε 12.000 κόσμο;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δε χρειάζεται να γίνει αξιολόγηση σε όλο το προσωπικό, γιατί υπάρχουν ορισμένα αυτονόητα πράγματα..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Οι συγχωνεύσεις, ναι. Ποιες είναι αυτές;

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή οι οδηγοί, οι τεχνικοί, αυτοί;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Κατ’ αρχήν δε μπορεί ν’ απολυθεί για παράδειγμα ένας οδηγός ο οποίος κινεί κάθε μέρα το λεωφορείο για τους σκοπούς για τους οποίους υπάρχει αυτή η εταιρεία, δηλαδή να μετακινεί τους ανθρώπους καθημερινά στο μεγάλο αστικό κέντρο του λεκανοπεδίου της Αττικής. Δε θα διώξει δηλαδή χρήσιμους ανθρώπους οι οποίοι κάνουν δουλειά και πρέπει να σας πω ότι στις αστικές συγκοινωνίες, ίσως μας δοθεί η δυνατότητα στη συνέχεια να πούμε δυο λόγια, γίνεται πολύ σπουδαία δουλειά με μεγάλη προσπάθεια που κάνουν για να σώσουν τις εταιρείες οι ίδιοι οι εργαζόμενοι.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Βέβαια. Θυμάστε τι είχε γίνει..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ακριβώς.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Που ήθελαν να τα κλείσουν και οι άνθρωποι έβαλαν πλάτη.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αναφερόμαστε σε Οργανισμούς οι οποίοι πρέπει να συγχωνευθούν εκ των πραγμάτων.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ποιοι είναι αυτοί;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είναι αρκετοί. Και είναι κυρίως οι κατασκευαστικοί Οργανισμοί. Υπάρχουν Οργανισμοί οι οποίοι αυτή τη στιγμή παρέχουν έργο σημαντικό, ωστόσο είναι διάσπαρτοι όπως είναι για παράδειγμα η ΕΡΓΟΣΕ, όπως είναι για παράδειγμα το ΤΕΟ, το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, όπως είναι για παράδειγμα η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, όπως είναι η ΕΓΝΑΤΙΑ

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Θα συγχωνευθούν αυτές;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Πρέπει να συγχωνευθούν. Δεν έχω πάρει απόφαση ακόμη γιατί δεν έχουμε στα χέρια μας τις αξιολογήσεις, αλλά πρέπει να συγχωνευθούν.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Υπουργέ, εδώ βλέπω ότι 1.000 άτομα δουλεύουν σ’ αυτές . Δηλαδή η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ 429, ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ 208, ΕΡΓΟΣΕ 187, ΤΕΟ 130.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Θέλω να πω ότι όλοι αυτοί οι Οργανισμοί χρειάζονται μία ανασύνταξη, χρειάζονται μια αναδιοργάνωση και χρειάζονται τελικώς να υπάρχουν εξοικονομήσεις γιατί πολλοί απ’ αυτούς υπηρετούσαν κάποιο σκοπό κάποια εποχή. Αυτή τη στιγμή δε χρειάζονται.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Άρα περισσότερο διοικητικοί ας πούμε ήταν ή παροχής υπηρεσιών.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Θα έλεγα ότι θα πρέπει ν’ αποφύγουμε, λέω θα πρέπει γιατί δεν έχουμε ακόμα τελικές αποφάσεις, ν’ αποφύγουμε ν’ αγγίξουμε Οργανισμούς και εταιρείες του Δημοσίου οι οποίες παρέχουν καθημερινό έργο όπως είναι οι συγκοινωνίες γενικότερα, έτσι ώστε να μην αντιμετωπίσουμε προβλήματα στην εξυπηρέτηση των πολιτών.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίο Υλικού τι διαφορές έχει;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Η μία ασχολείται με την κίνηση την καθημερινή και την εξυπηρέτηση του κόσμου πάνω στα τρένα και η άλλη, ηRosco, η ΕΕΣΣΤΥ όπως λέγεται, ασχολείται με τη συντήρηση των τρένων. Και ο ΟΣΕ είναι ο ιδιοκτήτης, ο χειριστής της γραμμής, εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μια που το συζητάμε αυτό, πού βρίσκεται αυτή η ιστορία με τον ΟΣΕ; Μια θα πουληθεί, μια έρχονται οι Ρώσοι, μια έρχονται οι Κινέζοι..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είναι άλλο θέμα αυτό.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, λέω μήπως τα δώσετε όλα μαζί..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Μισό λεπτό, είναι άλλο ζήτημα ο ΟΣΕ ο οποίος δεν πωλείται. O ΟΣΕ είναι αυτός που είναι ο διαχειριστής της γραμμής είπαμε και ο συντηρητής της γραμμής. Αυτό θα μπορούσε να το κάνει, τη συντήρηση εννοώ, κι ένας ιδιώτης. Δε λέω ότι θα γίνει, λέω τι θα μπορούσε να γίνει.

Αυτή τη στιγμή, αυτά τα οποία έχουν βγει προς ιδιωτικοποίηση είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή τα τρένα, η καθημερινή δραστηριότητα των τρένων η οποία είναι επιβατική και εμπορευματική αύριο προκειμένου να πάμε από τον Πειραιά – Θεσσαλονίκη και στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Ήδη αυτή τη στιγμή η συμφωνία Hwellet Packard με την Cosco δίνει ένα τεράστιο αντικείμενο. Πιστεύω ότι αυτή είναι η μελλοντική αν θέλετε προοπτική και αυτή είναι η μελλοντική θέση της Ελλάδας. Διαβάσαμε σήμερα το πρωί ότι υπάρχει ένα πάρα πολύ θετικό γεγονός -ανοίγω μια παρένθεση- το γεγονός ότι υπήρξε στη Γενεύη συμφωνία για το Ιράν μεταξύ ΗΠΑ και Ρωσίας, σημαίνει πια ότι ανοίγουν πολύ μεγάλες προοπτικές για τη χώρα. Εδώ λοιπόν πωλείται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή τα τρένα και η δραστηριότητά τους στην κίνηση.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Όταν λέτε πωλείται, έχει ενδιαφέρον όμως αυτό;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ναι, πάρα πολύ μεγάλο.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς το ρωτάμε, μήπως ας πούμε αλλάξει λίγο ο χάρτης.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σωστό. Ήδη έχουν υποβληθεί οι πρώτες προσφορές και πάμε στον κανονικό διαγωνισμό, πιστεύω σε λίγους μήνες θα υπάρχει πια ο τελικός..

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μέσα στο 2014 λέτε εσείς θα υπάρχει ανάδοχος;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Το α’ εξάμηνο του 2014 θα υπάρχει ο νέος ιδιοκτήτης ο οποίος θα συνδέει τη γραμμή από τον Πειραιά επαναλαμβάνω, Θεσσαλονίκη και Κεντρική Ευρώπη. Η άλλη εταιρεία, η ΕΕΣΣΤΥ, δηλαδή η Εταιρεία Συντήρησης, επίσης πωλείται πάει για ιδιωτικοποίηση και υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μπορεί να προκύψουν κάποιες απολύσεις απ’ αυτό το λόγο σ’ αυτές τις εταιρείες.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ακόμα όμως δεν έχουμε πολύ καθαρή εικόνα από την πλευρά του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης στα θέματα αυτά, ωστόσο είναι και αυτές οι εταιρείες μέσα στην αξιολόγηση.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Όταν μιλάτε για συγχωνεύσεις, σε ποιες εταιρείες αναφέρεστε;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αναφέρομαι κυρίως στις κατασκευαστικές.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Δηλαδή;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αναφέρομαι σ’ εκείνες οι οποίες ανήκουν στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων.. .

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ας πούμε η ΕΓΝΑΤΙΑ;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Η ΕΓΝΑΤΙΑ, το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, η ΘΕΜΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ, ο ΟΣΚ.. Προσφάτως αυτοί οι δύο πρέπει να πω ότι συγχωνεύθηκαν, πριν από λίγες ημέρες. Σε λίγες ημέρες θα ορισθεί και το νέο Διοικητικό Συμβούλιο. Υπάρχει η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, υπάρχει η ΕΡΓΟΣΕ, υπάρχουν δηλαδή κατασκευαστικές εταιρείες οι οποίες έχουν προσωπικό το οποίο χρειάζεται επαναξιολόγηση και χρειάζεται μια ανασύνταξη, αναδιοργάνωση όλων αυτών για να έχουμε έναν εξορθολογισμό.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Πόσο κόσμο υπολογίζετε από τις δικές σας τις ΔΕΚΟ ότι μπορείτε να βάλετε στην κινητικότητα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό δεν το γνωρίζω.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Πότε θα το ξέρετε; Γιατί ο κ. Μητσοτάκης εδώ μας είχε πει ότι μέχρι τέλος του 2013 πρέπει οι Υπουργοί ν’ απαντήσουν.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σωστό.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Κι ότι κάποιοι έχουν καθυστερήσει.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό είναι σωστό, ότι πρέπει μέχρι τέλος του 2013 να υπάρχει απάντηση. Δεν έχουμε καθυστερήσει σε τίποτα..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Δε λέω για σας, είπε ότι κάποιοι Υπουργοί έχουν καθυστερήσει.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Πρέπει να σας πω ότι στο Υπουργείο Υποδομών τον τελευταίο μήνα έγιναν 750 μετακινήσεις σ’ επίπεδο κινητικότητας και άλλες 100 διαθεσιμότητες, χωρίς να δημιουργηθεί κανένα πρόβλημα διότι υπήρξε μια πολύ μεγάλη προσπάθεια πρέπει να σας πω και διάλογος με όλους, έτσι ώστε τελικώς να διευθετηθεί όλη αυτή ή υπόθεση αναίμακτα.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Υπουργέ συγνώμη, το ΤΕΟ, το Ταμείο Οδοποιίας, πότε θα κλείσει; Πότε να το περιμένουμε να κλείσει; Όλο το σενάριο ήταν να κλείσει η πρώτη επιχείρηση γιατί η τρόικα πιέζει ότι θα έχουμε έναν ξαφνικό θάνατο και οι πληροφορίες έλεγαν από την κυβέρνηση ότι είναι το ΤΕΟ.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Επειδή σε κανέναν δεν αρέσουν οι ξαφνικοί θάνατοι, λυπάμαι πολύ που άνοιξαν κάποιες συζητήσεις τις τελευταίες μέρες μ’ έναν τρόπο εντελώς ανεύθυνο, εδώ και δυο μήνες έχω ανακοινώσει με δελτίο Τύπου ότι το ΤΕΟ πλέον τίθεται σ’ εκκαθάριση, δηλαδή θα κλείσει. Γιατί; Γιατί δε χρειάζεται. Δε χρειάζεται, επαναλαμβάνω. Αυτή τη στιγμή διαχειρίζεται 1,5 διόδιο, ένα διόδιο στην Πρέβεζα- Άκτιο και μισό διόδιο στη Χαλάστρα, στη Θεσσαλονίκη. Αυτό είναι, δεν υπάρχει τίποτε άλλο. Όπως ξέρετε οι δρόμοι πλέον..

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Συγνώμη, αυτά τα 130 άτομα τι κάνουν;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Τα 130 άτομα λοιπόν θα δούμε με ποιον τρόπο, γιατί το ΤΕΟ έχει και έσοδα και από τα διόδια και μια σειρά άλλα έσοδα, τα 130 άτομα λοιπόν μετά την αξιολόγηση, θα δούμε πού θα οδηγηθούν, πού θα συγχωνευθούν και ποιοι βέβαια θα φύγουν.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Κύριε Χρυσοχοϊδης καταλαβαίνω αυτά που λέτε, θέλω να σας ρωτήσει κάτι: Αυτό το νοικοκύρεμα γιατί γίνεται; Διότι πριν ήταν άναρχη η κατάσταση;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Να σας δώσω ένα παράδειγμα: Στο χώρο των κατασκευών στο Δημόσιο είχαμε τον ΟΣΚ για τα σχολεία, τη ΘΕΜΙΔΑ για τις φυλακές και τα δικαστικά κτίρια και τη ΔΕΠΑΝΟΜ για τα νοσοκομεία. Γιατί χρειάζονται τρεις εταιρείες άραγε για ένα πράγμα στο οποίο χρειάζονται 100 άνθρωποι για όλα;

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Που τώρα δε χτίζεται και τίποτα.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Σωστό. Αλλά γιατί χρειάστηκε να δημιουργηθούν αυτές οι εταιρείες;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Γιατί τότε, τα καλά χρόνια της ευημερίας, όταν υπήρχαν πολύ μεγάλες ανάγκες στο Δημόσιο, ο κάθε Υπουργός, προκειμένου να κάνει τη δουλειά του πολύ γρήγορα έστηνε και μια εταιρεία.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Για ψηφαλάκια δηλαδή.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όχι μόνο ψηφαλάκια, ήταν και οι ανάγκες οι πραγματικές που υπήρχαν.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μα τότε δεν υπήρχαν και μεγάλες κατασκευαστικές. Δε θυμάστε που υπήρχε η ΜΟΜΑ παλιά;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Τότε δόθηκε η δυνατότητα να φτιάξουν κάποιες εταιρείες, να τρέξουν τα πράγματα. Δε χρειάζονται σήμερα. Δε χρειάζονται γιατί όχι μόνο είναι πολλοί και δε χρειάζονται, αλλά μπορεί να την κάνει κάποιος ιδιώτης με πολύ φθηνότερο τρόπο όλη αυτή την υπόθεση και έτσι γλιτώνουμε δαπάνες. Και θα δουλέψουν ταυτόχρονα περισσότεροι άνθρωποι στον ιδιωτικό τομέα.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μετά το διάλειμμα θα έχουμε όλο το χρόνο για να πούμε περισσότερα πράγματα, να μας δώσετε κι άλλες διευκρινίσεις.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Βεβαίως.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Είχαμε μείνει στο θέμα του ξαφνικού θανάτου, δηλαδή είπατε ότι δεν είναι τα πράγματα τόσο εύκολα και άντε, πάμε σε ξαφνικό θάνατο, δεν είναι ο ξαφνικός θάνατος μια επιλογή που μπορείς εύκολα να την πάρεις. Από την άλλη μεριά όμως ο κ. Μητσοτάκης εδώ μας είχε πει ότι θα υπάρξουν ξαφνικοί θάνατοι σε κάποιες Υπηρεσίες.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Κατ’ αρχήν να πούμε ότι ο «ξαφνικός θάνατος» είναι μια έννοια την οποία εγώ δεν αποδέχομαι, διότι δεν πιστεύω ότι λύνονται τα προβλήματα με ξαφνικούς θανάτους. Υπάρχει το παράδειγμα της ΕΡΤ το οποίο θα έλεγα ότι δεν είναι το καλύτερο. Άρα λοιπόν χρειάζεται μια σοβαρή προσπάθεια ορθολογική, μελετημένη, έτσι ώστε πρώτα-πρώτα να περιλαμβάνει ό,τι είναι λιγότερο αναγκαίο αυτή τη στιγμή στο Δημόσιο.

Για να σας πω ένα παράδειγμα, στο ΤΕΟ, -ένα πολύ απλό παράδειγμα, γι′ αυτό είναι απαράδεκτα τα περί ξαφνικών θανάτων, δεν ξέρω ποιος έχει εκφράσει αυτή τη φράση.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ορισμένοι αρέσκονται σ’ αυτά.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Μα σας λέω, το είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν είναι μόνο ο κ. Μητσοτάκης, και η τρόικα είναι.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Να σας πω κάτι πολύ απλό: Το ΤΕΟ το οποίο δε χρειάζεται, δεν υπάρχει λόγος να υφίσταται, πρέπει να σας πω ότι έχει 130 άτομα. Από τα 130 άτομα, οι 40 περίπου και πλέον είναι στη Θεσσαλονίκη, περίπου 10 είναι στην Πρέβεζα και οι υπόλοιποι είναι εδώ, στην Αθήνα. Δε χρειάζονται εδώ βέβαια, στην Αθήνα. Τώρα γιατί είναι εδώ; Θεός οίδε..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Όχι, να τα λέτε όλα γιατί είναι εδώ. Να τα λέτε. Έχει ενδιαφέρον να τα λέμε.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Να σας πω για παράδειγμα ότι στην Πρέβεζα το διόδιο το δουλεύουν ιδιώτες. Απαραδέκτως. Αλλά εν πάση περιπτώσει.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Τι εννοείτε το δουλεύουν ιδιώτες;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Υπάρχουν ιδιώτες, κάποιες Διοικήσεις στο παρελθόν έχουν νοικιάσει όλη αυτή τή δραστηριότητα και την ανέθεσαν σ’ έναν ιδιώτη. Ενώ εδώ έχουμε υπαλλήλους που περισσεύουν. Κοιτάξτε, εγώ δε θέλω να γίνω κατήγορος κανενός, εξάλλου αυτή η υπόθεση είναι στον Εισαγγελέα.. Για άλλο λόγο το αναφέρω. Το αναφέρω για τον εξής λόγο: Απ’ αυτούς τους 80 που βρίσκονται εδώ στην Αθήνα, περίπου οι 30 είναι μεταξύ τους σύζυγοι, είναι παντρεμένοι άνθρωποι, δηλαδή έχουν γνωριστεί εκεί και έκαναν οικογένειες.

Δε μπορείς λοιπόν να διώξεις αύριο το πρωί με ξαφνικούς θανάτους αυτούς οι οποίοι έχουν οικογένειες και είναι και οι δυο εργαζόμενοι στον ίδιο φορέα. Για όνομα του θεού! Επίσης αυτοί οι οποίοι θα φύγουν και θ’ απολυθούν..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Λέτε ότι θα υπάρχουν και κάποια κοινωνικά κριτήρια δηλαδή.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Βεβαίως.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Άμα δουλεύουν κι οι δυο στον ίδιο φορέα θα υπάρξει ένα κοινωνικό κριτήριο..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Υπάρχουν κι άλλα πράγματα. Αυτοί οι οποίοι εργάζονται εκεί, κάποιοι άνθρωποι είναι με υψηλά προσόντα, με πτυχία, με μεταπτυχιακά, με εμπειρίες, με προσφορά και κάποιος άλλος είναι ανειδίκευτος.. Λοιπόν, αυτά τα δυο πράγματα, δε μπορεί να μπαίνουν στην ίδια ζυγαριά.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Υπουργέ, αυτοί τώρα τι κάνουν εδώ πέρα; Δηλαδή σε ποια δουλειά πάνε το πρωί;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Κοιτάξτε, μπαίνουμε σε μια συζήτηση η οποία δε θα μας οδηγήσει πουθενά.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, σας ρωτάω, έχει γραφείο το ΤΕΟ εδώ στην Αθήνα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ασφαλώς, πολυτελή γραφεία. Αλλά δεν έχει νόημα να μπούμε σ’ αυτή τη συζήτηση, είναι μια κακή συζήτηση. Και είναι μια κακή συζήτηση διότι πρέπει επιτέλους να πάρουμε αποφάσεις. Δεν έχουν νόημα οι περιγραφές πλέον.

Ανέφερα ένα παράδειγμα για να πω πόσο δύσκολη είναι αυτή η δουλειά, πόσο υπεύθυνη είναι και πόσο απαράδεκτοι είναι αυτοί οι οποίοι μιλάνε για ξαφνικούς θανάτους.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Για να είμαστε και δίκαιοι, σ’ εμάς δε θυμάμαι εγώ να το έχει πει ο κ. Μητσοτάκης. Νομίζω η τρόικα το έχει πει.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν αναφέρομαι στον κ. Μητσοτάκη. Ο κ. Μητσοτάκης δεν έχει πει ποτέ αυτό το πράγμα.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Τότε λάθος δικό μου.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Το θυμήθηκα τώρα γιατί το σκεφτόμουν..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Όχι, λάθος δικό μου.. Συγνώμη αν κάναμε αυτό το λάθος.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό που έχει σημασία λοιπόν είναι να δούμε όλη αυτή τη διαδικασία να διέπεται από αντικειμενικότητα, από δικαιοσύνη, από αλληλεγγύη προς τους ανθρώπους που θα φύγουν, έμπρακτη αλληλεγγύη εννοώ, αύριο το πρωί δηλαδή, μετά την απομάκρυνσή τους, έτσι ώστε πραγματικά το κράτος, η κυβέρνηση, η κοινωνία συνολικά απέναντι σ’ αυτούς τους ανθρώπους και όχι μόνον αυτούς, αλλά όλους τους ανέργους, να στέκεται αλληλέγγυα, με εμπράκτους τρόπους.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Υπουργέ μας έχετε πει ότι στις συγκοινωνίες γενικότερα στην Αθήνα, κατ’ αρχήν στις αστικές συγκοινωνίες, για οδηγούς τεχνικούς δεν το συζητάτε αλλά περισσότερο με τους διοικητικούς ή κάποιους οι οποίοι..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Θέλω να πω ότι οι αστικές συγκοινωνίες για μένα αποτελούν μια βασική προτεραιότητα και μια βάση πολιτικής για να δείξουμε και στους πολίτες ότι πληρώνουν πάρα πολλούς φόρους, αλλά ταυτόχρονα αρχίζει και ανεβαίνει το επίπεδο των Δημοσίων Υπηρεσιών. Αυτό είναι σημαντικό να το κάνουμε επιτέλους.

Να σας πω για παράδειγμα ότι το επόμενο χρονικό διάστημα, περίπου 100 έως 150 λεωφορεία της Αττικής εδώ, θα είναι με ελεύθερο internet ούτως ώστε αυτά τα λεωφορεία που πηγαίνουν τα παιδιά, τους σπουδαστές στου Ζωγράφου, στο Αιγάλεω ή στο Πανεπιστήμιο Πειραιά να μπορούν κατά τη διάρκεια της διαδρομής, όση ώρα είναι η διαδρομή να μπορούν να έχουν ελεύθερο internet.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ένα λεπτό, εγώ διαβάζω ότι έχουμε 2.139 λεωφορεία. Σωστό;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σωστό.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Κι έχουμε 3.900 οδηγούς. Σωστό;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σωστό. Ίσως κάτι λιγότερο, εν πάση περιπτώσει..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ο σωστός τρόπος λέει ότι για 2.139 αυτοκίνητα χρειάζονται περίπου 5.000 οδηγοί, 5.200. Κι εδώ εμείς έχουμε 3.900. Κατά συνέπεια κάποια λεωφορεία βγαίνουν στους δρόμους για να εξυπηρετήσουν τον κόσμο και αργούν..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όχι μόνο γι′ αυτό το λόγο, αλλά έχουμε και προβλήματα συντήρησης, υπάρχουν καθυστερήσεις γιατί λείπει προσωπικό, εννοώ μηχανικοί..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Αυτό λέμε. Κυκλοφορούσαν 1.800 λεωφορεία το 2011 και τώρα κυκλοφορούν 1.100. Ενώ θα έπρεπε επειδή ο κόσμος δεν παίρνει το αυτοκίνητο και υπάρχει κρίση, ν’ αυξηθούην τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Τα πράγματα δεν είναι έτσι ακριβώς. Τα πράγματα είναι κάπως διαφορετικά. Ότι πρέπει ν’ ανασχεδιαστεί, ανασχεδιάζεται αυτή τη στιγμή όλο το συγκοινωνιακό έργο, έτσι ώστε να δουλεύουν οι αναγκαίοι κι οι απαραίτητοι, όχι απλώς γιατί έχουμε φτιάξει, κάποια οργανογράμματα πριν από κάποια χρόνια.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Εμείς λέμε για τα λεωφορεία.. Όσο περισσότερα λεωφορεία είναι έξω, τόσο καλύτερα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Λέμε λοιπόν για τα λεωφορεία. Θέλω να σας πω λοιπόν ότι είμαι πάρα πολύ ικανοποιημένος για τον εξής λόγο: Πρώτον, αποφύγαμε παρά τη μνημονιακή υποχρέωση όπως λέγεται, όπως συνηθίζουμε να λέμε, είχε προγραμματισθεί αύξηση των εισιτηρίων. Δε θα γίνει αύξηση των εισιτηρίων. Γιατί δε θα γίνει; Γιατί παλέψαμε όλοι μαζί οι εργαζόμενοι, οι Διοικήσεις, το Υπουργείο, όλοι μαζί και αποτρέψαμε την αύξηση. Και ξέρετε πώς; Γιατί κάναμε αυτό που έπρεπε, το σωστό: Μειώσαμε τις δαπάνες αλλά βρήκαμε και έσοδα.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ωραία. Γιατί 1.000 λεωφορεία δεν κυκλοφορούν;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Γιατί κατ’ αρχήν δε χρειάζεται να κυκλοφορούν όλα, τα λεωφορεία δεν είναι για να κυκλοφορούν όλα, υπάρχει μια κυκλική χρήση τους..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Στην κυκλική κίνηση κυκλοφορούν 1.100 ενώ έχουμε 2.100..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεύτερον, έχει μειωθεί σημαντικά το κυκλοφοριακό έργο. ΟΙ ανθρωποώρες δηλαδή έχουν μειωθεί σημαντικά με την έννοια ότι κυκλοφορεί λιγότερος κόσμος εξαιτίας της κρίσης.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Λέτε ότι ανάλογα με τη ζήτηση βγαίνει κι ένα λεωφορείο.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ακριβώς. Υπάρχει όμως μια αντικειμενική μείωση η οποία οφείλεται σε μια σειρά από λόγους που έχουν να κάνουν με την κρίση. Τώρα λοιπόν απαντάμε σ’αυτό.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ο στόχος ποιος είναι; Να μεγαλώσουμε τον αριθμό των λεωφορείων που θα βγουν.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όχι μόνο αυτό. Και να βελτιώσουμε σημαντικά την ποιότητα.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Αυτό είναι το θέμα. Η ποιότητα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σε λίγους μήνες θα έχουμε το ηλεκτρονικό εισιτήριο, θα έχουμε τις μπάρες.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Γιατί να μην έχουμε και τις στάσεις, χρονικά, πότε περνάνε από κάθε στάση; Αυτό είναι το πιο σημαντικό απ’ όλα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Θα έχουμε τις στάσεις, όπου ο επιβάτης μέσα από το κινητό του τηλέφωνο, θα μπορεί να δει την ακριβή ώρα που θα περνάει το λεωφορείο.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Θέλω να σας πω κάτι: Internet μπορεί να έχει, μπορεί να φαίνεται η ώρα που έρχεται το λεωφορείο. Εγώ θέλω να σας πω: Πόσα χρόνια πηγαίνετε στην Ευρώπη; 20 και παραπάνω, έτσι δεν είναι; Γιατί στο εξωτερικό όταν μπαίνεις το μετρό δίνεις το εισιτήριο, ανοίγουν οι πόρτες περνάς, κλείνουν οι πόρτες, μπαίνεις στο λεωφορείο, ανεβαίνει η μπάρα, χτυπάς το εισιτήριο κόβεται η μπάρα.

Εδώ στην Ελλάδα αυτό το πράγμα δεν υπάρχει και λέμε για εισιτηριοδιαφυγή. Αυξάνουμε τις τιμές των εισιτηρίων και λέμε ότι δεν έχουμε λεωφορεία, έχουμε ελλείμματα και δε βάζουμε μια μπάρα. Και λέτε τώρα, σε λίγο θα έρθει η μπάρα. Εγώ αυτό ήθελα να σας ρωτήσω. Στο μετρό πότε θα μπουν οι μπάρες; Το 2015; Ενώ έχουν εφευρεθεί 30 χρόνια πριν..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Μην το χαλάς..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Να σας απαντήσω αμέσως.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Γιατί να το χαλάσω;

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Γιατί λέγαμε σε πόση ώρα θα έρθει στη στάση. Ας μην έχει μπάρα, πρώτα πρέπει να κλείσουμε σε πόση ώρα θα έρθει στη στάση.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Η στάση πρέπει να τηρείται όμως, γιατί κάναμε και λεωφορειόδρομους και είναι όλοι ταξί γεμάτα..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σας συστήνω να κάνετε ένα ρεπορτάζ αυτή τη στιγμή στα λεωφορεία να δείτε.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Κύριε Χρυσοχοΐδη, ο γιος μου πάει κι έρχεται με τα λεωφορεία..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ακούστε με λίγο, δεν είπα ότι αυτή τη στιγμή οι υπηρεσίες που παρέχονται από τα λεωοφορεία είναι τέτοιες που ανταποκρίνονται σ’ αυτό που θέλουμε. Είπα ότι υπάρχει ένας διαγωνισμός, θα τελειώσουμε σε λίγους μήνες, θα έχουμε και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, θα έχουμε και τις μπάρες για την ακύρωση..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Πότε;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Το α’ εξάμηνο του 2014 θα έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία. Στα μετρό πιο γρήγορα ακόμα.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Θα είναι οι μπάρες μέχρι τότε..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ναι. Στο δε μετρό κάνουμε μια προσπάθεια αυτή τη στιγμή, ούτως ώστε να μπορεί κανείς με την πιστωτική του κάρτα σε λίγους μήνες, να μπορεί να μπαινοβγαίνει..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Πότε θα είναι στις στάσεις, πότε θα περνάει στις στάσεις να ξέρουμε; Περνάνε κάθε 20 λεπτά τα λεωφορειά..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Επαναλαμβάνω, η δουλειά που γίνεται αυτή τη στιγμή στα λεωφορεία και στο μετρό, γιατί το μετρό δεν παίρνει πια χρήματα από το Δημόσιο, είναι αυτάρκες, αυτοδύναμο οικονομικά..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Πρέπει να δίνει κιόλας.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δε δίνει, δε θέλουμε να δίνει, αλλά δεν παίρνει λεφτά.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ήταν μεγάλο στοίχημα αυτό.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Η εταιρεία η οποία κινεί το μετρό και το τραμ και τον ΗΣΑΠ, δεν παίρνει χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Και κάνει μια συνετή, ολοκληρωμένη διαχείριση, μαζί με τους εργαζομένους.. Αντί για 240 και πλέον εκατομμύρια που έπαιρνε κάθε χρόνο, του χρόνου θα πάρει 100 μόνο. Και βρήκαμε χρήματα από άλλα Υπουργεία γιατί μετακινούμε κόσμο και αυξάνουμε σημαντικά τον προϋπολογισμό των εταιρειών.

Έτσι λοιπόν, σιγά-σιγά και οι άλλες συγκοινωνίες θα γίνουν ατυοδύναμες όπως πάει. Αυτό σημαίνει επιτυχία και αυτό σημαίνει σωστή διαχείριση.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Δε μου λέτε όμως εμένα, τον καταναλωτή πότε θα ξέρω σε ποια στάση τι ώρα θα έρθει.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Το επόμενο διάστημα, το αργότερο στο α’ εξάμηνο του 2014, θα έχουμε όλο το σύστημα των στάσεων όπου θα υπάρχει πληροφόρηση και ακρίβεια στην έλευση του λεωφορείου, η πληροφορία δηλαδή που θα δίνεται..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Θα υπάρχει μέσα στο α’ εξάμηνο;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ναι.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Δηλαδή θα ξέρω εγώ στη στάση τι ώρα θα περάσει;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ακριβώς. Όχι μόνο από κει..

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Και τώρα σε πολλές στάσεις υπάρχει, απλώς δεν είναι ηλεκτρονικά. Σε πολλές στάσεις λέει «10.10 περνάει το λεωφορείο»..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Θα μπορεί λοιπόν κάποιος, ο επιβάτης να ελέγχει και εκεί αλλά και από το κινητό του, επαναλαμβάνω.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ας έρθει στην ώρα του, αυτό είναι το θέμα.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Δείχνει το από πίσω, και το από πίσω πάει αλλού.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είναι πολύ απλά τα πράγματα. Όταν θα υπάρχει αυτή η διαδικασία, τελειώνουν και όλες αυτές οι συμπεριφορές.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Από τις μπάρες και όλα αυτά που θα βάλετε πόσο υπολογίζεται ν’ αυξηθούν τα έσοδα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν ξέρω αν θ ‘αυξηθούν..

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Δηλαδή η εισιτηριοδιαφυγή πόσα εκατομμύρια είναι;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δε νομίζω ότι το θέμα είναι η εισιτηριοδιαφυγή γιατί νομίζω ότι γίνεται μια πάρα πολύ καλή δουλειά και έχει μειωθεί σημαντικότατα. Η πιο σημαντική δουλειά είναι να γίνουν ελκυστικές οι συγκοινωνίες και ν’ αυξηθεί η δυνατότητά τους να μεταφέρουν όσο γίνεται περισσότερο κόσμο.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Συμφωνούμε σ’ αυτό . όμως αυτό είναι κάτι θεωρητικό. Για να γίνουν ακριβείς οι συγκοινωνίες, υπάρχει στη στάση ας πούμε Νερό ότι περνάει 2.10 και αντί για 2.10 περνάει 2.25. Και κάνει και νόημα στον από πίσω, όπου ο από πίσω πάει αλλού.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Λέω λοιπόν ότι αυτή η υπόθεση την οποία προσπαθούμε να τη βελτιώσουμε μέσα στο πλαίσιο μιας σημαντικής προσπάθειας, στο α’ εξάμηνο του 2014 θα έχει λήξει.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Και θα λέει 2.10 και θα περνάει 2.10;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ναι, ακριβώς.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Και θα πιάνει καθυστέρηση από στάση σε στάση;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ακριβώς και επίσης δε θα έχει τη δυνατότητα οποιοσδήποτε να παραβιάζει αυτό, διότι η παραβίαση θα σημαίνει και κυρώσεις.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Στα 52 χιλιόμετρα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Η παραβίαση θα σημαίνει και κυρώσεις. Πλέον είναι σε έλεγχο όλο το σύστημα. Θα κάνουμε καλύτερες συγκοινωνίες, σας διαβεβαιώνω. Πολύ καλύτερες. Και νομίζω ότι αυτή τη στιγμή, κάντε ένα ρεπορτάζ, έχουμε φτιάξει ορισμένες πιλοτικές γραμμές και είμαι περήφανος όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά γιατί αυτοί οι οποίοι είναι σ’ αυτές τις πιλοτικές γραμμές, εννοώ οδηγοί, σταθμάρχες, μηχανικοί, οι ίδιοι άνθρωποι είναι περήφανοι.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Είναι στο internet αυτές οι γραμμές;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ναι. Είναι παντού. Πραγματικά, πηγαίνετε κάντε ένα καλό ρεπορτάζ και θα δείτε πώς 4 γραμμές που έχουμε αυτή τη στιγμή πιλοτικές δουλεύουν υπέροχα, χωρίς να έχουμε ακόμα ηλεκτρονική κάλυψη.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ήθελα να σας ρωτήσω, το 2014 αυξήσεις εισιτηρίων θα έχουμε;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όχι. Είναι κατηγορηματικό το όχι.

Παρά τη μνημονιακή, επαναλαμβάνω, υποχρέωση ν’ αυξήσουμε τα εισιτήρια κατορθώσαμε μέσα από μια τεράστια προσπάθεια που κάναμε, οι εργαζόμενοι, οι Διοικήσεις, εμείς στο Υπουργείο, όλοι μαζί και κάναμε τι: Πρώτον, βρήκαμε χρήματα τα οποία μας οφείλουν άλλα Υπουργεία, από το κοινωνικό έργο που ασκούν αλλά δεν πληρώνονται οι εταιρείες που κάνουν τη μεταφορά και δεύτερον κάναμε εξοικονομήσεις πολύ σπουδαίες πάλι με τους εργαζομένους, πάλι με τις Διοικήσεις.

Δεν είμαι απλώς κατηγορηματικός, επαναλαμβάνω είμαι και περήφανος, γιατί κατορθώσαμε να κάνουμε κάτι. Επειδή λέμε για τα μνημόνια, να λοιπόν που μπορούμε να κάνουμε πράγματα μόνοι μας πολύ καλύτερα.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Γιατί στην αρχή πήγαν να σας επικρίνουν, ότι δε μπορείτε να πιάσετε τη διαφυγή και αυξάνετε τα εισιτήρια για να καλύψετε τα ελλείμματα. Και το γυρίσατε μετά.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Με τα πλαστά εισιτήρια τι γίνεται;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Κι εκεί έχουμε μεγάλες επιτυχίες. Τελικώς δεν είναι η εισιτηριοδιαφυγή απλώς ένα θεματάκι, υπάρχει από πίσω..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Εμείς το είχαμε βγάλει, 30% απώλειες είναι, 35% απώλειες..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Χάρις στις προσπάθειες που έκαναν οι δικές μου Υπηρεσίες, μαζί με την Ασφάλεια Αττικής, το Οικονομικό Έγκλημα, ανακάλυψαν κυκλώματα τα οποία παρήγαγαν πλαστά εισιτήρια. Και νομίζω ότι τα πράγματα δεν είναι απλώς καλύτερα, είναι πολύ καλύτερα αλλά στον τομέα αυτόν θα γίνουν οριστικά καλά όταν θα υπάρχουν όλες αυτές οι διασφαλίσεις με το ηλεκτρονικό εισιτήριο.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Να ρωτήσω για τους δρόμους. Τι γίνεται με τους δρόμους, με τα μεγάλα έργα; Είχαμε το Μάρτιο ότι ξεκινάμε. Μισή μπουλντόζα ήταν τελικά.. Τώρα τι θα γίνει; Θα ξαναπάμε στο ίδιο, ξεκινάμε από τη μισή μπουλντόζα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Οι δρόμοι αυτοί, σας θυμίζω, ξεκίνησαν το 2007 μ’ έναν διαγωνισμό που είχε γίνει εκείνη την εποχή, μ’ ένα καινούργιο μοντέλο της παραχώρησης όπως ήταν η Αττική Οδός, όπως ήταν το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπως ήταν η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου,.

Στη συνέχεια έγινε αυτός ο διαγωνισμός, ήρθε η κρίση και τα έργα αιφνιδίως, ο ξαφνικός θάνατος που λέμε, σταμάτησαν το 2010. Αυτή τη στιγμή λοιπόν, εδώ κι ένα χρόνο περίπου, υπάρχει μια έντονη διαπραγμάτευση με 50 τόσες Τράπεζες, με τους παραχωρησιούχους, τους κατασκευαστές, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ερχόμαστε πάλι να δούμε πώς όταν παλεύεις σωστά, όταν έχεις σχέδιο δηλαδή μπορείς να πετυχαίνεις. Παρά τα αντίθετα που πολλές φορές λένε τα διαφορετικά μέρη.

Φτάσαμε λοιπόν στο εξής σημείο: Σε λίγες μέρες θα πάμε στη Βουλή, σε λίγες μέρες θα πάμε να ψηφίσουμε τις νέες συμβάσεις. Τις τροποποιημένες συμβάσεις.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Μέσα στο 2013;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Επαναλαμβάνω, σε λίγες μέρες, είναι θέμα ημερών, ωρών μάλλον. Τα παίρνουμε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τα υπογράφει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα υπογράφουμε όλοι οι συναρμόδιοι, τα εμπλεκόμενα μέρη και πάμε στη Βουλή.

Δεύτερον, εδώ πέρα έχει γίνει μια τεράστια προσπάθεια από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έβαλε διπλάσια χρήματα από αυτά που προβλέπονταν στην αρχή. Η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση, για να στηρίξει τα έργα. Τρίτον, σε 3-4 εβδομάδες, η Ελλάδα πραγματικά θα είναι διαφορετική, σε ό,τι αφορά αυτό τον τομέα τουλάχιστον. 20.000 άνθρωποι θα δουλέψουν άμεσα στα έργα αυτά.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ποια έργα; Για να ξέρουμε Υπουργέ..

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είναι το έργο Κόρινθος – Πάτρα, θα κάνω ανακοινώσεις από αύριο και για το Πάτρα – Πύργος, αναφέρομαι στη διεξαγωγή μιας δημοπρασίας η οποία δεν έγινε και θ’ ανακοινώσω τι ακριβώς θα γίνει, αναφέρομαι στο έργο Αντίρριο – Γιάννενα, Ιόνια Οδός δηλαδή, αναφέρομαι στο έργο Ε-65, δηλαδή κεντρική οδός Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Γιάννενα, αναφέρομαι στο Μορέα, ο δρόμος δηλαδή Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα – Σπάρτη και αναφέρομαι βεβαίως και στο Μαλλιακό – Κλειδί, στο δρόμο που αφορά τα Τέμπη, τα οποία Τέμπη θα πρέπει να κάνετε μια επίσκεψη να δείτε ότι πλέον υπάρχουν δυο καταπληκτικές μεγάλες σήραγγες που είναι έτοιμες..

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Πότε θ’ ανοίξουν τα Τέμπη; Το καλοκαίρι ας πούμε;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Έχουμε ακόμα κάποιους μήνες δουλειά, ελπίζω το καλοκαίρι να δώσουμε στην κυκλοφορία τους δρόμους.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μέσα στο 2014 δηλαδή.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όπως επίσης και το κομμάτι του Μαλλιακού από τη Λαμία μέχρι τις Ράχες, δηλαδή το κομμάτι της Στυλίδας.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Άρα μας λέτε ότι ξεμπλόκαραν τα έργα αυτά και ξεκινάνε.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Τα έργα ξεμπλόκαραν, θα δουλέψουν 20 έως 25 χιλιάδες άνθρωποι άμεσα αλλά ξέρετε, μία θέση εργασίας στο δρόμο, γεννάει άλλες 10 θέσεις εργασίας γύρω-γύρω. Άρα λοιπόν, είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πω ότι κάτι καλό γίνεται σ’ αυτή τη χώρα, κάτι θετικότερο.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Το έχουν πει στη θέση που καθόσαστε, για την άνοιξη την περασμένη, ελπίζουμε τώρα να ξεκινήσουν τα έργα. Το έχουν πει άλλοι δύο.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σας διαβεβαιώνω ότι σε λίγες μέρες θα είμαστε στη Βουλή.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Με το μετρό τι γίνεται; Γιατί διαβάζω ότι θα ξεκινήσει από την Πανόρμου και θα φτάσει στο Γαλάτσι.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Έχουμε τρία θέματα εκεί τα οποία δεν έχουμε κλείσει ακόμα. Το ένα είναι η γραμμή 4, δηλαδή Ευαγγελισμός – Γαλάτσι, εδώ αφορά εργατικές συνοικίες, λαϊκές συνοικίες όπως είναι η Κυψέλη, όπως είναι η Λαμπρινή, τα Πατήσια, μέχρι το Γαλάτσι.. Είμαστε έτοιμοι να δημοπρατήσουμε.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ευαγγελισμός – Γαλάτσι πόσες στάσεις θα έχει;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν ξέρω πόσες στάσεις, είναι 7 χιλιόμετρα. Και θα διακινούνται καθημερινά 160.000 άνθρωποι. Είναι έτοιμη η μελέτη..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ο ταχυδρόμος γιατί δεν περνάει κάθε μέρα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Να σας απαντήσω αμέσως, θα το πούμε. Ένα δεύτερο έργο είναι ένα εκπληκτικό έργο που προσωπικά το έχω σα μια μεγάλη προτεραιότητα, να επεκτείνουμε το μετρό από το Ελληνικό στη Γλυφάδα με δυο στάσεις και να βγαίνουμε στον Άγιο Κωνσταντίνο, στη παραλιακή, δηλαδή να συνδέσουμε τα νότια προάστια και να βγούμε πλέον στην παραλιακή και έτσι θα συνδέσουμε και με το τραμ..

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Εκεί δε μπορεί να γίνει; Πρέπει να σκαφτεί από κάτω;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είναι μικρό έργο.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, είναι άπλα. Δε μπορεί να γίνει γρήγορα από πάνω;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όχι, δε μπορεί να γίνει. Και τρίτον, είναι το έργο επίσης το οποίο αφορά λαϊκά προάστια, κλασικά λαϊκά προάστια της Δυτικής Αθήνας, Περιστέρι και Ίλιον, τρεις στάσεις, είναι ένα έργο σχεδόν ώριμο που μπορεί να δημοπρατηθεί σε λίγους μήνες. Αλλά όλα αυτά θα ξεκαθαρίσουν σε λίγες εβδομάδες.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ο ταχυδρόμος γιατί χτυπάει μόνο μια φορά την εβδομάδα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Ο ταχυδρόμος χτυπάει για τον εξής λόγο: Βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, τα ΕΛΤΑ κάνουν μια προσπάθεια εξυγίανσης, είναι σε πολύ καλό δρόμο κι εκεί πρέπει να πει κανείς ότι αυτή η προσπάθεια απέδωσε. Τα ΕΛΤΑ δεν παίρνουν χρήματα πλέον από το Δημόσιο.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ναι, αλλά γιατί χτυπάει μια φορά την εβδομάδα;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Γιατί γίνεται μια εξοικονόμηση δυνάμεων και ταυτόχρονα, αυτό που κυρίως γίνεται είναι μια αναδιάρθρωση..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Ο ταχυδρόμος χτυπάει μια φορά την εβδομάδα.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Σταμάτα την ποιητική συλλογή σε παρακαλώ..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Την αλήθεια λέω.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Η αλήθεια είναι ότι αυτή τη στιγμή ένας πολύ καλός Διευθύνων Σύμβουλος που έχουμε εκεί, οι εργαζόμενοι οι ίδιοι, θέλω να σας πω ότι ήρθαν οι εργαζόμενοι και μου είπαν επί λέξει, «κόψε μας όσο θέλεις, αλλά μην καταργείς την εταιρεία».

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Ε, βέβαια.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: «Κόψε μας όσο θέλεις», τέτοια ωριμότητα οι άνθρωποι έχουν πια, οι εργαζόμενοι. Κι είμαι περήφανος πραγματικά που συνομιλώ μ’αυτούς τους ανθρώπους. Γίνεται λοιπόν μια πολύ μεγάλη αναδιοργάνωση και βγαίνει ο κόσμος από τα γραφεία στο δρόμο..

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Έτσι όπως πάνε τα ΕΛΤΑ μπορεί να εξαγοράσουν και courier, αντί να τους εξαγοράσουν.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όπως πάνε τα ΕΛΤΑ, σε λίγο να είστε βέβαιοι ότι θα μπουν δυναμικά στο χώρο του δέματος και των ταχυμεταφορών.

 

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Αφού λύσαμε και τα ΕΛΤΑ που δε θα κλείσουν ούτε θα υπάρξουν απολύσεις κτλ. και ότι ο ταχυδρόμος θ’ αρχίσει να χτυπάει πιο συχνά την πόρτα μας, τι θα γίνει με τις παράνομες μεταφορές προϊόντων δε μας έχετε πει, που στερούν έσοδα από το Δημόσιο τώρα με την απελευθέρωση.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Τώρα με την απελευθέρωση, με τα φορτηγά, πάνε πολλί επιχειρηματίες και ανοίγουν εταιρείες στη Βουλγαρία και κυκλοφορούν με βουλγάρικα νούμερα ή ελληνικά νούμερα πολλά φορτηγά στην Ελλάδα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό είναι θέμα ελεγκτικών μηχανισμών όπως αντιλαμβάνεστε.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Η απελευθέρωση της αγοράς προχωράει στα φορτηγά;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Νομίζω έχει προχωρήσει αλλά κοιτάξτε, το θέμα της απελευθέρωσης των μεταφορών στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερο ζήτημα για τον εξής λόγο: Ήδη είχαμε πάρα πολλά φορτηγά στην Ελλάδα, κυρίως υπήρχε αυτή η στρέβλωση της πώλησης και της μεταβίβασης των αδειών.

Από τη στιγμή που λύθηκε αυτό το ζήτημα τα πράγματα νομίζω πάνε καλά. Αλλά πιστεύω ότι σ’ αυτή τη φάση δεν πρόκειται να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Αφού δεν έχει κίνηση θα πείτε, δεν έχει εμπορεύοματα.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Έχει μειωθεί σημαντικά η κίνηση. Πάρα πολύ σημαντικά. Και δεύτερον, η ίδια η αγορά πλέον επιβάλλει τους δικούς της κανόνες, όταν υπάρχει κρίση. Συνεπώς νομίζω τα πράγματα ρυθμίζονται μια χαρά. Δεν είναι το πρόβλημα πια οι μεταφορές στην Ελλάδα σήμερα.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Να συνδεθούμε με τον κ. Μιχάλη Στάγκο στο σημείο αυτό.

[.]

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Πάντως αυτό το πράγμα θέλω να σας πω είναι η μόνη ελπίδα που έχουν οι νέοι άνθρωποι. Υπουργέ εσείς είχατε ξεκινήσει και την καινοτομία τότε με τους επιχειρηματίες.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Μια πλατφόρμα είχαμε κάνει, ξέρει ο κ. Στάγκος, το “StartupGreece”, και νομίζω ήταν κάτι το οποίο έβαλε τα θεμέλια για να συνεχιστεί αυτή η προσπάθεια.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Απέδωσε αυτό το πράγμα; Έβγαλε κάτι;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όχι έβγαλε, βγάζει κάθε μέρα σημαντικά πράγματα. Νέοι άνθρωποι οι οποίοι παράγουν σημαντικά προϊόντα ή υπηρεσίες οι οποίες είναι καινοτόμες, πρωτοπόρες και πηγαίνουν όλες στο εξωτερικό.

 […]

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Κύριε Υπουργέ, μια άλλη φορά θα συζητήσουμε μόνο πολιτικά.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Έτσι κι αλλιώς για το ΠΑΣΟΚ την καρδιά του σ’ εμάς την άνοιξε..

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Σωστά.. Σας ευχαριστούμε πολύ Υπουργέ.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Θα μας δοθεί η δυνατότητα να τα πούμε. Αυτή τη στιγμή πραγματικά τα πολιτικά έχουν να κάνουν με τις ανάγκες των ανθρώπων, τις προτεραιότητες της χώρας.

Μ. ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ: Οι χειρισμοί αφορούν ανθρώπους.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σας ευχαριστώ θερμά για την ευκαιρία που μου δώσατε.